När känner ni en viktminskning i ryggsäcken?

Vid vilken förändring av packningsvikten börjar ni märka av den?
Här är mina tankar:

1 hg? Nej - en uppäten chokladkaka märker jag inte...

2 hg? Nej - samma vikt som innan lunchen...

1 kg? Kanske - uppdrucken/fylld vattenflaska kan jag ibland uppfatta som en förändring.

2 kg? Absolut - kompisen lämnar över/tar hand om tältet.

Vad är era erfarenheter?

Uffe
 
Det beror på helheten. Från skor/kängor till ryggsäck/packning. När jag tyckte att det var omanlig med under 30kg behövdes 2 kilos lättnad, minst. Numera tycker jag mig känna hekton.....
Men som Patric så klok säger ser man inte upp blir grammen till kilon....
//J
 
Intressant, ska försöka testa någon dag, måste bara få någon att packa ryggsäcken så man kan testa! Tror det handlar om 3-5 hg (har 5-5,5 kg totalt, dvs runt 5 % borde kunna kännas),

// Jocke
 
När jag startar med kåta sommartid istället för vintertid, när jag startar med tält istället för kåta, och när jag startar med tarp istället för tält.

Raskesven
 
Jag håller med om att den relativa vikten är den jag lägger märke till.
Om jag hade en packning som vägde 20kg och gick ner till 19kg skulle jag aldrig märka någon skillnad! Men jag skulle med all säkerhet göra det efter en längre tids belastning.

Däremot skulle jag direkt lägga märke till en förändring från 11kg till 10kg!

För min del skulle jag alltså säga runt 10% förändring.

Men detta handlar då alltså om en direkt märkbar förändring i vikten och det är ju inte alltid det som är det viktigaste, men det är desto roligare!

//Peter
 
En dags matranson brukar märkas, även om det varit ett nattläger sedan jag bar ryggsäcken senast. Men jag har inte riktigt koll på vad mina matransoner väger...
 
Kanske inte svaret som trådstartaren är ute efter, men för mig är hela poängen att skillnaden ska vara så tydlig att man inte ens behöver jämföra sida vid sida.

Har man gått från 20 år med ungefär "3 för 9" till ungefär "3 för 3" känner man skillnaden så fort man tar i ryggan. :)

Resten är mest duttande som man gör för att man tycker att det är kul.
 
Martin Fjäderlätt;347341 sa:
Kanske inte svaret som trådstartaren är ute efter, men för mig är hela poängen att skillnaden ska vara så tydlig att man inte ens behöver jämföra sida vid sida.

Har man gått från 20 år med ungefär "3 för 9" till ungefär "3 för 3" känner man skillnaden så fort man tar i ryggan. :)

Resten är mest duttande som man gör för att man tycker att det är kul.

Njae, duttandet kan ha sina effekter. För min del upptäckte jag häromdagen att jag kan packa en veckopackning i en 33-literssäck, då kan man klippa ytterligare lite genom att skaffa en mindre rygga, etc... Och detta berodde alltså inte på "3 för 3" eftersom tältet och liggunderlaget bärs utanpå och sovsäcken redan var lätt (Atom).
 
Det är väl duttandet med hekton som lett till flera kilon, förutom alla bra att ha grejor som man numera lätt klarar sig utan...
//J
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.