När försvinner fästingarna?

I en annan tråd tyckte jag synd om mig själv för att jag inte fått tillfälle att använda min nya fina ryggsäck, varpå min flickvän uppoffrade sig och sade att vi kunde ta en kort tur om några veckor.

Tidigare har vi bara vandrat i hemtrakten på våren och i fjällen under sensommaren. När kan man förvänta sig att slippa fästingar för säsongen om man planerar att vandra på Hallandsleden eller de nordligare Bohusleden resp. Vildmarksleden?
 
Hej

Om man aer i soedra Halland kan man inte vara helt saeker fraan faestningar naagon gaang paa aaret. Jag har faatt faestningar daer under december. Testa att vandra naer det aer riktigt kallt eller snoe saa slipper du dem...

De tvaa andra lederna kaenner jag inte till.

/Stellan
 
Ang. fästingar

Problemet med fästingen är att den tåler mycket. Du kan räkna med att fästingen hänger med på tur om det är milda vintrar. Det måste nämligen vara kallare än 4 plusgrader för att du ska slippa den.
 
Envetna rackare

Fästingar är envetna rackare. Här i Uppland där jag bor har det varit rejält kallt i en vecka för ett par veckor sedan, minusgrader hela dagen och ner mot tolv-tretton minusgrader på natten.

Sedan kom mildare väder och jag har plockat fästingar ur våra hundars päls och det är fästingar vilka ännu ej hunnit fästa.

Nu tycker jag att förekomsten av fästingar i markerna, oavsett hur motbjudande man tycker de är, ska hålla en borta från att vara ute och vandra.

Jag vistas avsevärd tid varje vecka med familjens hundar i skogen och har ännu inte fått någon fästing på mig som hunnit bita fast. Den enda skyddsåtgärd jag företagit är att alltid ha "heltäckande klädsel ute i markerna, alltså inga shorts. Eventuellt kan det ha betydelse att vi i familjens kosthåll alltid har med vitlök i maten?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.