Myggläget i Abiskotrakten?

Fast palt och kroppkakor är olika saker om jag får vara petig. "Palt är besläktat med kroppkakor, men palten tillagas alltid på rå, riven potatis, medan kroppkakor också kan göras på kokt potatis, vilket gör att palten får en fastare konsistens än kroppkakorna. Palten innehåller normalt heller inte lök eller ägg, även om varianter förekommer.". Smaken skiljer rätt mycket och kroppkakor tycker jag är snäppet vassare kokt medan palt är grymt gott stekt. Fanns tom färdigtärnad stekt palt i Överkalix på ICA. Var en nyhet för mig. Satt hyfsat bra på fiske förra sommaren. Nu vet jag vad krösamos är också :)

Vet inget om myggläget.

Stockholmare må kanske ha svårt för palt men där jag kommer ifrån äter vi det glatt, kallar det för kroppkakor och öser över krösamos.
 

Bilagor

  • palt.jpg
    palt.jpg
    75.1 KB · Visningar: 380
Senast ändrad:
Fast palt och kroppkakor är olika saker om jag får vara petig. "Palt är besläktat med kroppkakor, men palten tillagas alltid på rå, riven potatis, medan kroppkakor också kan göras på kokt potatis, vilket gör att palten får en fastare konsistens än kroppkakorna. Palten innehåller normalt heller inte lök eller ägg, även om varianter förekommer.". Smaken skiljer rätt mycket och kroppkakor tycker jag är snäppet vassare kokt medan palt är grymt gott stekt. Fanns tom färdigtärnad stekt palt i Överkalix på ICA. Var en nyhet för mig. Satt hyfsat bra på fiske förra sommaren. Nu vet jag vad krösamos är också :)

Fast nu körde du bara en Wikipedia. ;) Jag kan lova att det finns lika många kroppkakerecept söderöver som det finns paltrecept norröver. Bara rå potatis en gång och blandat en annan gång och så någon mjölblandning en tredje gång. Däremot är fyllningen alltid stekt i de recept jag har provat på och så har vi ju lök i. :) Köper jag färdiga kroppkakor steker jag dem alltid. Gör jag dem själv gör ju kokningen också sig själv.

Din bild ser fantastisk ut! Längtar efter att vi ska få vinterpotatis i affärerna igen så att man kan börja laga riktig mat.
 
Kom precis från Keb och befinner mig just nu bredvid Tornetræsk (15 min från Abisko) och har ætit pitepalt (smakar apa). Har varit her i området ett antal ggr tidligare och jag bedømmer det som mindre mygg/knott enn normalt i år...
...Men det kan sækert variera lokalt..

Sambon är från Umeå och hon älskar palt (var hon som övertalade mig att prova). Jag är mer sörlänning (Halmstad/Laholm) (bor ni i Oslo), men som sagt inte min grej...
 
:) Visste inte att kroppkaka gjordes på annat än kokt potatis och med ägg och lök. Nu blev jag väldigt sugen! Måste handla kroppkakor efter jobbet.

Fast nu körde du bara en Wikipedia. ;) Jag kan lova att det finns lika många kroppkakerecept söderöver som det finns paltrecept norröver. Bara rå potatis en gång och blandat en annan gång och så någon mjölblandning en tredje gång. Däremot är fyllningen alltid stekt i de recept jag har provat på och så har vi ju lök i. :) Köper jag färdiga kroppkakor steker jag dem alltid. Gör jag dem själv gör ju kokningen också sig själv.

Din bild ser fantastisk ut! Längtar efter att vi ska få vinterpotatis i affärerna igen så att man kan börja laga riktig mat.
 
Vandrade genom Abisko 7-8/8 och dessa dagar näst intill myggfritt, något jag inte hade förväntat mig efter tidigare erfarenhet. Generellt ovanligt lite mygg i år. Under denna vandring var det bara nere i skogen kring Kaitumjaure (varmt och vindstilla) där det var gått om mygg, samt i Kieronbacken där vi stötte på ett lokalt knottfäste:(
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.