Mycket problem med Deore växlarna...

Tackar!

Det kan ju faktiskt vara lösningen! Ska genast kolla.

Fast vad som talar emot det är att det bara inträffar när jag sitter på cykeln. När jag vevar på pedalerna med cykeln upphängd funkar det perfekt. Så antingen gör min tyngd något (men så "böjlig" kan väl inte ramen vara?) eller så har det med belastningen av dreven att göra. Fast det inträffar inte bara i uppförsbackar, utan även när jag sitter ned och trampar lungt på flack mark.
 
Om kedjan sträcker sig när du belastar den så kan det vara dax att byta den ändå. Det kan vara förklaringen till att den funkar i mekstället men inte när du hojjar med den.


[Ändrat av _rikard_ 2004-04-14 kl 08:31]
 
Jag hade problem med att kedjan hoppade från mellankransen till lilla kransen fram, och den hoppade alltid "våldsamt" och under belastning.

I mekstället fungerade den alltid perfekt, och det var bara när jag verkligen tog i som den hoppade. Ofta med våldsamma och smärtsamma vurpor som följd.

Det visade sig att några av tänderna på mellanklingan var lite skeva. En av tänderna var borta dessutom.

Kanske något att kolla för dig med?

/Mattias
 
vevlagret

Nu har jag haft min cykel inne på service. Cykloteket hävdade först att problemen berodde på att kedjan var sliten, men problemen kvarstod efter kedjebyte. Tvingade dem att mäta kedjelinjen och det visade sig att ett byte till ett kortare vevlager fixade problemen.

Märkligt att Cyklepro konstruerar cykeln så att detta måste åtgärdas. För ramen är inte skev.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.