Multiverktyg för fjällvandring?

öringen; sa:
Med en kniv kan du tälja en tandpetare och fila naglarna kan du väl göra hemma, eller?

Tandpetare är rätt trevligt att ha i vardagen.
Sen när man ska ut till ställen där man kan tälja tandpetare kan man lämna den hemma och istället packa en extra halv jordnöt. ;)

Men nagelfil? Ja, det kanske är rätt bra för den som har besvärliga fötter.
 
Var finns dessa små leksaker att köpa?

Ser ju rätt intressant ut!
Skulle dock vilja "klämma lite" på dom innan ett ev. köp.

Ulf


carl_; sa:
carl_; sa:
I sommar blir det en liten victorinox på 36g. Det finns i och för sig ännu mindre och lättare, men jag gillar den.
Jag korrigerar mig själv. Började tänka till på vilka funktioner jag vill ha och kom fram till:
* Kniv
* Sax
* Nagelfil
* Tandpetare

Hittade en modell av Victorinox Classic SD (0.6223.Y) som har just detta och även visselpipa och en liten spårmejsel. Hinner jag få denna före vandringen så får det bli den. Väger väl ca.20g och då kan man skippa både den lilla saxen i sjukvårdskittet och den eventuella nagelfilen. Om jag sen får för mig att jag behöver en tång så blir det min lilla fällbara (Sebertech M2) på 32g.

Här finns det lätta och bra tänger som kan rekommenderas:

http://www.swisstechtools.com/productdetail.aspx?PID=Dj4v2vu2iwgA

http://www.sebertech.co.uk/acatalog/index.html

Jag har haft en Swisstech 6 in 1 och har nu en Sebertech M2. Swisstech låser bättre i hopfällt läge om man vill ha den på en nyckelring, medan M2 kan vara något stabilare att nypa med. Dock skulle jag inte vilja ha M2 på en nyckelring då den skulle lossna fort nu när clicklåsningen har nötts bort. Skulle jag välja mellan dessa två skulle det bli en Swisstech som känns som ett strå vassare. Min försvann tyvärr i cirkusen kring remi och muck. Saknaden var stor till jag fick tag på denna liknande.

Dessa små, lätta och i sammanhanget även billiga tänger (under 300kr) klarar enligt min erfarenhet de flesta situationer när man behöver en tång. Så skippa tungklumparna framöver, det är mitt tips.
 
öringen; sa:
Med en kniv kan du tälja en tandpetare och fila naglarna kan du väl göra hemma, eller?
Förvisso. Dock bär jag gärna 3 gram extra (uppskattat) för att ha det med mig. Kan inte påstå att jag är den som filar naglarna i vanliga fall, men i de mycket få fall jag har behövt en nagelfil, har den varit guld värd. Så pass mycket värd att jag tar den extra vikten denna gång.
 
Re: Var finns dessa små leksaker att köpa?

Schneeberger; sa:
Ser ju rätt intressant ut!
Skulle dock vilja "klämma lite" på dom innan ett ev. köp.
Jag köpte den första modellen från Fällkniven AB när de hade utförsäljning av den. Den nuvarande modellen var den sista som fanns kvar på Fjällskog i Uppsala för något år sedan.

Vet inte om det finns någon svensk återförsäljare till dessa, men annars skulle jag inte dra mig för att beställa från utlandet då de är väl investerade pengar. Båda tängerna är högkvalitetstänger men i miniförpackning. Tar nästan ingen plats alls och jag är mycket imponerad över hur pass mycket de klarar av. Det är inget "dyrt skräp" om man säger så.

Hittar du någon svensk återförsäljare till Swisstech så skriv gärna en länk.
 
Victorinox

Nu kommer istället nästa fundering/fråga!

Jag kan inte hitta nån enklare modell från Victorinox där både sax och såg finns!!!

Man kanske ska skippa sågen?!

//Gustav\\
 
Funktion och storlek

Har du kapat något med en minisåg? Såg är ett av de verktyg där matrialet som skall bearbetas ställer krav på bekvämt verktyg. Det är altså ingen slump att en fogsvans är ganska lång i tandningen samt att bladet är tämligen högt. En kvistsåg för trädgårdsarbete är i min begränsade erfarenhet den minsta såg som man inte blir förbannad på, när man måste såga. Finns det markved finns det oftast två levande träd så nära varandra att sågen inte behövs alls.
Mina ideer. Mitt multiverktyg i barmarksfjällen heter liten lappkniv, pincett och brodyrsax med i sjvplastpåsen. Hitintills har det räckt bra. Vintertid har jag riktig tång, fil, skruvmejsel i verktygsfickan, i pulkan.

Go tur
 
Re: Funktion och storlek

johankse; sa:
Har du kapat något med en minisåg? Såg är ett av de verktyg där matrialet som skall bearbetas ställer krav på bekvämt verktyg. Det är altså ingen slump att en fogsvans är ganska lång i tandningen samt att bladet är tämligen högt. En kvistsåg för trädgårdsarbete är i min begränsade erfarenhet den minsta såg som man inte blir förbannad på, när man måste såga. Finns det markved finns det oftast två levande träd så nära varandra att sågen inte behövs alls.
Mina ideer. Mitt multiverktyg i barmarksfjällen heter liten lappkniv, pincett och brodyrsax med i sjvplastpåsen. Hitintills har det räckt bra. Vintertid har jag riktig tång, fil, skruvmejsel i verktygsfickan, i pulkan.

Go tur

Har faktiskt använt en såg på en fällkniv några gånger, fast knappast på någon fjällvandring. Som du säger, så är det knappast en bra såg, så man kan nog hoppa över den! :)
Då är i alla fall mina problem lösta.
Det blir en Victorinox Classic SD och en Swiss-Tech Micro-Tech 6-in-1.
Jag får tacka för alla synpunkter och förslag! :)
Men fortsätt gärna att skriva i tråden. Multiverktyg är ett intressant ämne. :cool:

//Gustav\\
 
Keras2006; sa:
Då är i alla fall mina problem lösta.
Det blir en Victorinox Classic SD och en Swiss-Tech Micro-Tech 6-in-1.
Tack för länkarna! :)

Det blev en vanlig Classic SD för mig också. Modellen med visselpipa var grymt svår att få tag i då återförsäljaren var tvungen att köpa en hel låda av den i så fall. Från utlandet blev det rätt dyrt. Elfa hade billiga Classic SD, 151 kr med moms och frakt, perfekt för en annan som inte har en återförsäljare runt knuten. Den dimper väl ner i lådan imorgon kanske :)

Grattis till en bra lösning får jag lov att säga! Om jag gissar rätt borde ditt multi-tool-kit väga runt 55g och bara kosta runt femhundringen, mycket bra!
 
Re: Re: Funktion och storlek

Keras2006; sa:
Då är i alla fall mina problem lösta.
Det blir en Victorinox Classic SD och en Swiss-Tech Micro-Tech 6-in-1.
Jag får tacka för alla synpunkter och förslag! :)
Men fortsätt gärna att skriva i tråden. Multiverktyg är ett intressant ämne. :cool:

//Gustav\\

:cool:

En liten tanke bara,men båda mejslarna på Micro-Tech'en är #2.Det är relativt stora,med en mindre stjärna (#1) och 2 st spår (#1 & #2 som även funkar hjälpligt på stjärnor #2 & #3) bör man vara bättre rustad.


peter
[Ändrat av ping 2006-06-21 kl 14:03]
 
Re: Re: Re: Funktion och storlek

ping; sa:
En liten tanke bara,men båda mejslarna på Micro-Tech'en är #2.Det är relativt stora,med en mindre stjärna och 2 st spår (Som även funkar på större stjärnor) bör man vara bättre rustad.
Vad ska du skruva?

Med denna kombination har man ju en stjärna och två spår, en större och en mindre.

Om man vill skruva åt glasögonbågar och dylikt så kan man ju behöva en liten mejsel (om nu inte lilla spårmejseln på nagelfilen passar) det har jag förståelse för. För egen del kommer jag inte på något i min utrustning som jag skulle behöva en skruvmejsel till, men det måste ju vara så att man har olika behov helt enkelt.
 
Re: Re: Re: Re: Funktion och storlek

carl_; sa:
ping; sa:
En liten tanke bara,men båda mejslarna på Micro-Tech'en är #2.Det är relativt stora,med en mindre stjärna och 2 st spår (Som även funkar på större stjärnor) bör man vara bättre rustad.
Vad ska du skruva?

Med denna kombination har man ju en stjärna och två spår, en större och en mindre.

Om man vill skruva åt glasögonbågar och dylikt så kan man ju behöva en liten mejsel (om nu inte lilla spårmejseln på nagelfilen passar) det har jag förståelse för. För egen del kommer jag inte på något i min utrustning som jag skulle behöva en skruvmejsel till, men det måste ju vara så att man har olika behov helt enkelt.

Skruvar?

Det var bara lite synpunkter,att ta i beaktande.Spåren blir hyffsade (#0 & #2) även om det blir ett glapp,men stjärna #2 är lite för stor för mitt tycke.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26
Bero Skaljacka fjällvandring Haglöfs Astral vs L.I.M vs Tierra back up Utrustning allmänt 8
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
mkruse Radio passande fjällvandring Utrustning allmänt 28
Fidolf Snabbtorkande skor till fjällvandring Utrustning allmänt 5
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Io Skor för fjällvandring jämtland september? Utrustning allmänt 7
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.