Multisportskor...

Exakt

och orienteringsskornas smala låga hälparti minskar den vridning som foten utsätts för genom att foten kommer närmare underlaget.

Leona Divide

Jag har ett par Leona Divide som jag bland annat provat i 38 km snölöpning under Femmans Trailrace. De funkar mycket bra för riktig långlöpning i terräng eller på stig. Jag kommer definitivt köra med dem på på fjällmaran under BAMM i år.

Skulle dock inte ha dem om det var asfalt eftersom det finns bättre asfaltsskor från de stora märkena.

De har ett mycket positivt rykte bland amerikanska ultralöpare.

Peppe

Skor

Tja .
Jag har deltog i F:E:M 2001.
Jag körde med ett par terränglöpar dojjor från Mouintain Attletic. Odämpade med grov mönstrad sula (mycket vridstyv)och tunna i materialet för att inte suga åt sig så mycket vatten.
Det är den viktigaste funktionen tycker jag.
OK att det är endel berg men i Just FEM var det mossar och tjär som tog musten ur än.
Och då vill man inte ha en sko som väger 1 kg extra:)
Pga den suger åt sig en massa vatten.
Orientering skor tycke jag är för obekväma och för smalt användnings område om man inte tränar orentering aktivt.

Salomons alla "dojjor" brukar vara alldeles för bekvämma med massor av material som fungerar som en vattensvamp.(GrorTex i en sådan sko är hjärndött)

///Ante

Böjbar sko under hålfoten?

Hur går snacket om detta med att skon är böjbar under hålfoten? Vanligtvis så eftersträvar man att skon ska böja sig framme vid tårna enbart! Eller?

Ola A.

Har också tänkt inhandla mej ett par terränglöparskor, kommer även att köra multisporttävlingar med dom i sommar. New Balanse gör ju terränglöparskor och dom verkar ju rätt shyssta. Vad säger ni om dom??

Orienteringsskor inget snack

Ska ni springa obanat i terrängen eller på sämre stigar så är ol-skor i en klass för sig. Suger inte åt sig vatten, låg vikt, smal och låg sula för skrå löpning, perfekt fäste. Vad mer att begära?

Att dom inte skulle vara bekväma är helt fel. Och den som vill ha lite extra stötdämpning stoppar i en mjukare sula så var det fixat.

Några bra modeller:
VJ Twister
http://www.letro.se/ashop/bilder/211842940S.JPG
VJ Integrator
http://www.letro.se/ashop/bilder/211822940S.JPG
Silva K100
http://www.letro.se/ashop/bilder/21157531S.JPG

Varnar för silva.

Varnar härmed för silvas samtliga modeller då dessa tenderar att hålla samma usal kvalité som silvas överiga sortiment (navigeringsutrustning undantaget).

Är det inte sulor som lossnar så spricker sömmar eller skinnet så att man får ofrivillig ventilering för stortårna.

Förra årets K100 var enligt uppgift delvis gjorda med kevlarförstärkningar, det hjälpte föga och skorna floppade totalt enligt mig.

VJ fungerar bättre. Jalas är en personlig favorit.
Finns även andra tillverkare, OLWay t.ex.

VJ och Jalas har olika breda läster så det borde gå att finna något som passar alla.

Icebug MR2

ute magasinet hade i senaste numret ett test om Mult/trail skor...Icebug mr2 fick jäkligt bra betyg så de har jag beställt från min intersportbutik...
mvh Dumle

Hej

Jag själv kör med vanliga orienterings skor VJ Integrator. lätta även om blöta och sitte väldigt bra. Jag har även provat Salomons nya multisport skor men de är inte sa bekväma efter 50 km med blöta fötter och skavsar blir lättare.

Jag rekomenderar VJ Navigator

Rain
P.S jag ska köra imorgon en multisportlopp i Estland. 50km löpning, 50 km kanadensare, 100 km cykling
[Ändrat av Franz321 2003-06-05 kl 16:09]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Multisportskor? Multisport 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg