Multisportkajak

Jag ska köpa alternativt bygga kajak men har beslutsångest. Jag tävlar en del i multisport varför det får anses som en viktig (kanske den viktigaste) egenskapen.
För er som undrar kan man säga att en multisporttävling ligger någonstans mitt emellan att köra K1 i OS (platt vatten) och att paddla avancerade forsar. Normalt sett är det inga forsar alls utan kanske lite havspaddling med en del små vågor, sidvind och annat. Ibland kan det även vara lätta forspassager (t.ex. i ÅEC).
Då ekonomin inte tillåter flera kajaker hängandes i förrådet vill jag även kunna "semesterpaddla" med kajaken.

Det skall alltså vara en snabb och lättdriven kajak som inte är superrank eftersom all energi då går åt till att balansera den.

Det finns några olika vägar att gå:
* Reval Extreme (en ny kajak som är extremt lång och gjord precis med mina önskemål enligt ovan). Dock ej på marknaden ännu, dessutom lär den bli dyr.
* En ren tävlingskajak såsom 'Defender' eller liknande.
* En 'Flash', en ganska billig tävlingskajak som dock inte heller duger till semestern.
* Eller så köper man den snabbaste "vanliga" havskajaken som man kan hitta, t.ex. Point 65:s XP-modell.

Synpunkter?

// Martin
 
Hej! Jag har egentligen inga personliga erfarenheter av modellen, men om jag läst rätt så har ÅEC vunnits någon gång med Prijons Barracuda. Kajaken ska vara "snabb"(lättpaddlad) trots att materialet är polyeten och den är väl inte allt för dyr heller. Räknas som "havskajak" tror jag så det är säkert inga problem att få med en hel del packning heller.
 
castor från nyköpings kanot varv är nog ett riktigt bra allroundalternativ för det du söker.
 
Castor kanon

Håller med om att Castor är kanon, funkar bra i havet och kan ta mycket last, samt att den är hyffsat lättdriven, priset på 16500 för en Svenskproducerad kajak är ju också bra.

Jag har en på Saltholmen i Gbg om provtur önskas.
 
Köp min beg defender och bygg om den med en lastlucka där bak. Borde finnas luckor att köpa på marknaden.
Patrik
 
vunnit ÅEC?

Någon Barracuda (Prijon) har så vitt jag vet aldrig vunnit paddelsträckan på ÅEC. Dock vann en paddlare (enligt info i Kajaktivs katalog) i en sådan kajak tävlingen på Åresjön i samband med Äventyrsfestivalen förra året. 26kg är ganska tungt att bära i lyften på ÅEC...
 
Defender är nog aningen för rank för min smak, i plattvatten är det helt okej men med sidvind, några decimter höga vågor, kanske lite lätt forspaddling, då får man ägna alldeles för mycket energi åt balansen istället för att paddla kajaken med största möjliga kraft framåt.

Någon föreslog istället en av de snabbare havskajakerna, typ en Trapper Barracuda, känns dock som lite väl långsamt tror jag.

// Martin
 
Det där med hur rankt något är, är förstås oerhört subjektivt.
Det viktigaste rådet är nog därför att du försöker paddla några olika kajaker, både såna som du upptäcker ligger ovan och under gränsen för vad du kan tänka dig.

Självklart är det svårt att dra slutsatser från korta provturer, och under troligtvis för bra förhållanden, men det är bättre än att läsa andras slutsatser. Paddla en rejäl stund, man vänjer sig rätt snabb. Sen får du väl gissa hur mycket säkrare du blir efter t ex en säsongs träning...

Det är ju heller inte säkert att du har glädje av längder runt 6 m och den ostadighet som vissa kajaker har; troligen måste du ligga på snittfart över 9 km/h för att 5,20-5,40 ska vara för kort.
(Eller vad säger ni som paddlar fortare?)

Hur långa brukar multisportkajaketapperna vara?
 
Jag är ganska van paddlare men tycker ändå det är svårt att välja.
Rankheten går ju ganska bra att känna genom att paddla men hastigheten/lättheten att driva kajaken i hygglig fart genom vattnet är svårare.
Enda sättet för mig är egentligen att köra jämsides med någon som jag vet är jämstark och då känna och se vilka farkoster som går snabbt och inte.

Att orka hålla en hög jämn hastighet under lång tid är mycket viktigare än den där yttersta topphastigheten som sällan uppnås ändå, självklart är det så.

Längden på tävlingar varierar ju oerhört, men de flesta ligger väl på 2-4 timmar kanske, sen finns det ju hur långa tävlingar som helst så det är svårt att svara på.

// Martin
 
Bästa sättet att få en känsla för hastigheten är nog att använda GPS.

Jag paddlar själv ofta med GPS och kan då inrikta mig på att inte underskrida en viss hastighet. Snitthastigheten brukar då inte ligga långt ifrån denna hastighet... Min XP paddlar jag momentant upp i över 11 km/h, men brukar ligga på 8,5-9 som marschhastighet beroende på sträckan (oftast runt 2 mil). Det blir förstås oerhört mycket behagligare om man cruisar på 7,5-8. (Jag är inte multisportare, utan medelålders hurtbulle med sporadiskt träningsintresse...)

Har en rank motionskajak också, men har ännu ingen uppfattning om hur snabbt jag kan paddla en mil i den. Än så länge håller jag balansen så pass mycket att den nog möjligen känns mer lättpaddlad, men inte snabbare (!).
 
Ang point 65 tävl defender mm

Jodå Barracudan va rätt snabb i åre förra året. Jag körde tom lite fel längst upp i vändn och tappade extra tid.. Rätt är också att en barracuda aldrig vunnit i åec.. Du lär ha en defender eller störtloppa för att göra riktigt bra tider där. Jämför man barracudan och Defendern så är det natt och dag. Man kan dock laborera lite med sitsens höjd i Def. Med en lägre sits känns den mycket stabilare. Har du testat Centrix? Snabbare än en vkv 101 men samma stabilitet. Inget roder och lastlucka finns att tillgå..
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.