multipitch

Jag har aldrig klättrat någon led med mer än en replängd. Är det stor skillnad och mycket nytt att tänka på när man ska "multipitcha"?
Är det nödvändigt att gå en kurs eller hyra instruktör första gångerna eller är det som en vanlig led, bara med fler ankare?
Tacksam för svar =)
 
stand

Nej, det är ju eg bara skönt att komma upp en bit från marken, markfallspotentialen är ju mindre tex.

Det kan dock vara bra att ha koll på hur man gör bra standplatser innan man går på längre turer.
Precis när man switchar leads och näste man/kvinna börjar leda är det ju kritiskt med fall. Det blir hög fallfaktor och det är den enda punkten. Jag lägger alltid en punkt direkt efter stand, även om det är pinsamt lätt klättring.

Bergsräddning kan också vara bra att kunna för att kunna rädda polaren vid fall utom "nedfirningsräckhåll".

Låna på biblan, eller köp "Stora klippklätterboken" av Per Calleberg eller liknande litteratur!
 
Tack för svaret!

Det var skönt att du svarade, började tro att alla tyckte det var för drygt att svara eftersom det är så mycket att förklara!
Okej det låter betryggande
Jag ska ju bara rena sportklätterturer och Stora klippklätterboken kan jag nästan utantill nu!
Tipsa gärna om det är nåt oförutsett man ska vara beredd på (inte fiskmåsar som attackerar =)

Tack!
 
Det krävs en massa övning innan standplatser som man bygger själv blir bra. Och hur man bygger dem ska man lära sig riktigt bra innan man ger sig i väg på en långtur.

Kunskap om kamraträddning är också bra att ha. I fall ngt skulle hända. Det finns ju många fler potentiella faror med långtur än med cragg klättring och skulle det hända ngt är det mkt besvärligare att rädda sin replagskamrat.

Jag skulle inte gå en långtur med någon som inte hade gått en ordentlig grundkurs i klippklättring och man har övat standplatser med. Ett tips som jag och en kompis gjorde innan vi åkte till Nissedal är att köra vanliga kilturer som multipitchar. Alltså man bygger en standplats mitt på ungefär eller där det passar sig. Det hjälpte oss mkt.

/Gustaf
 
Eftersom du bara ska klättra bultade turer så blir väl själva klättringen inte så krånglig. Glöm bara inte att ha tillräckligt med rep för nerfirning. Även om det finns Nedstigningvägar så KAN det ju hända att man inte kommer upp utan måste fira ner och då kan det bli väldigt krångligt om man måste göra mellanstationer i borrbultarna för att repet inte räcker till.
 
fiskbulle666; sa:
Vi köper med oss ett 60m rep, och snabblänkar ifall vi skulle fastna mellan två ankare =)
Men finns det ordentliga ankaren mellan lederna?

På sportturer finns det i allmänhet ordentliga ankare på standplatserna. Ofta är det med ring(ar) så att man kan fira av.

Köp en bra guidebok. Där brukar framgå varifrån man kan fira och väl så viktigt, hur långa firningarna är. Rockfax har bra guider för t ex Spanien.

Om man bara tänker till och inte har för bråttom brukar det gå bra till slut. Mycket nöje!
 
fiskbulle666; sa:
Vi köper med oss ett 60m rep, och snabblänkar ifall vi skulle fastna mellan två ankare =)
Men finns det ordentliga ankaren mellan lederna?

Ta med två rep. Att göra långa firningar på enkelrep är ett tämligen tidsödande projekt, även med bultade ankare. Sen kan ni inte heller räkna med att ankarna sitter med 30 meters mellanrum. Försteman kan välja att klättra med två rep eller att bara hänga det ena bakpå selen och släpa det med sig. Det är viktigt att försteman tar extraepet då det finns risk att det fastnar om andreman tar det. Ett 8,5mm dubbelrep är inte särskilt dyrt och klart värt att köpa om man ska klättra långa turer. Jag klättrar aldrig långturer med endast ett rep.
 
jag kan bara hålla med föregående, det låter som ni skall skaffa rep och sif köp dubbelrep 2x60m. Att kunna fira av två replängder åt gånger sparar väldigt mycket tid. En bekant till mig skaffade 2x100m för att kunna fira av 3-4 replängder på en gång när de skulle upp till nordnorge och klättra men det var en väldigt dålig idé visade det sig när de skulle börja hantera repen... 100m halvrep är ganska långt om det blir repsallad!
/Pott
 
Klättrade med 80-meters enkelrep i somras. Det var jättebra. Många äldre turer har ankare för 40-metersrep, vilket gjorde att man kunde göra två replängder i stöten, samt att det gick att fira ganska långt utan att ha med några extra grejor. När det blir dags att skaffa nytt rep för min egen del ska jag definitivt överväga att köpa 80 meter.
 
Kamraträddning!!!

Det är i princip inga konstigheter att klättra multipich utan det handlar mycket om rutin om man ska få upp snabbheten vid växling mellan förste och andreman.

En enorm skillnad är dock om någon skadar sig och inte kan fortsätta klättra när man befinner sig mitt på en stor vägg. Här gäller det att veta vad man ska göra. Det lär man sig genom att gå kamraträddningskurs och öva, öva , öva!

// Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Multipitch Sardinien Sportklättring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.