Mulhacén 3479m- Sierra Nevada

Hej!

Skall ner till Sol-Kusten vid Malaga nu i juli och vill bara veta hur enkelt eller hur svårt det är att ta sig upp till toppen på Mulhacén i sierra nevada Spanien (hyrbil har jag).

1) Vilken utrustning med kläder och så behöver man packa med sig.?

2) Hur lång tid tror ni det tar? måste man tälta?

Hoppas nån av er vet, vore rikigt tacksam för svar.

mvh
//Jonas
 
Mulhacén

Det är ett trevligt berg som inte är så himla knepigt. Med bil är det bäst att åka till Capileira (har för mig den heter så) en liten by i södra sierra nevada. Det går även buss dit från Granada. Därifrån går vandringsleder upp mot toppen. Byn ligger på ca 1600m. Att nå toppen på en dag är nog lite svettigt. På ett par timmar når man till refugion som ligger på ca 2500. Där kan man bo för ca 10 euro. Det är som en liten fjällstation med sovsalar. Mat kan köpas. Sen går det ett par leder till toppen. Jag gick från sydväst, via en obemannad övernattningsstuga. Några timmar tog det nog till toppen. Ganska svettigt. Startade tidigt (kring 0700) från refugion och var nere i byn igen kl 2100 ca (via toppen). Men det är ju ca 2000 höjdm ner så det tar på näna. Det är fint att gå i ravinen ner och inte uppe på kammen. Det var bitvis lite svårt att följa leden.

När jag var där 1 maj 03 var det helt klart och ca 0 grader på toppen. Dagen innan var det riktigt busväder med regn, dimma och blåst på lägre höjd. Det snöade på toppen då. I juli borde det vara varmare. Inga stegjärn eller dylikt behövdes dock. Vanlig svensk fjällutrustning funkar. Det är ganska blockigt där uppe så kängor är bättre än tex gympaskor. Är det klart ser man enkelt över till marocko från toppen. Det finns en kanonfin karta över nationalparken. Köpes i friluftsbutik i tex granada. Tveksamt om man får tälta utan ssk tillstånd
 
Si så där ja

Hej

Kan lätt konstarera att nå toppen under juli månad inte kunde varit lätt. Blev förkyld innan så vi förökte aldirg men tog bilen upp till byarna söder om Mulhacèn. Och om man gillar 55 grader plus och vadnring så skall man åka dit men annars kan man glömma att nå toppen på sommaren pga värmen.

Roliga väger att köra dock. Högsta vägen var 1750 m över havet på i södra nevada. och spaniorer kör inte långsamt på serpentinvägar :))

Om ni har frågor har jag köpt både karta och turbeskrivelser om vilka vägar man skall ta upp till toppen. Bara fråga så kan jag maijla. Har läst en hel del i broschyrerna som tydligen endast finns att köpa i spaneien för på internet är det omöjligt att hitta detaljerade beskrivningar.

//jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.