Mt Blanc på vintern

Hej på er! Har suttit 'bakom rutan' i något år då vi (fästmö och jag) är duktiga på att tappa bort lösenord till alla forum man besöker, men nu ska vi försöka bli lite aktiva!

Vi har bokat biljetter ner för en tur på MB den 6e april. Var billigt ner med KLM. 2400 har jag för mig.

Syns vi kanske på berget? Vi belägrar oss nog där i en vecka och övar på enklare tekniker för att göra ett försök kring den 10e april. Kör standard vägen via Grand Mulet. Hade dock hoppats på att få knata hela vägen upp. Vi vet, det ÄR ju så kul med skidor men vi föredrar att knata. (Sen är vi inte särskilt bra på turskidor, men du ska se oss på sjärtlapp!)

C U in the snow : )
 
Det låter intressant.
Vi är oxå på väg till Alperna under de första par veckorna i april med siktet inställt på MB. Vi gjorde ett försök i somras men var tvungena att vända pga dåligt väder så vi är revanchsugna. Den gången gick vi över Tacul/Maudit och vill helst försöka samma väg igen. Just nu är vi två kanske tre men skulle gärna vara fler för att öka säkerheten. April är ju fortfarande vinter så lämmeltågen har inte börjat än.

Klas
 
Tror inte vi kommer gå den vägen då, som vi förstod, är den mer krävande än Mulet vägen. Vi är nog inte tillräckligt erfarna för att öka er säkerhet tyvärr : ) Däremot vore det himla kul! Kanske kan vi klättra lite i omnejd av Midi för att se hur det går. Vi är där för att träna teknik i första hand men givetvis vore det kul att gå upp.

Vi har erfanhet av lite blandat. Vi har en hemsida under uppbyggnad (med stavfel och allt) som visar lite vad vi gör.

http://www.freewebs.com/frontpointer/index.htm
 
På sommaren är Gouter vägen nog lättast men kom ihåg att i april går inte tåget upp till Nid d´Aigle så det blir en lååång väg att vandra(ca.3000 höjdmeter). Dessutom är varken Gouter eller Tete Rousse refugierna bemannade på den här årstiden. Grand Mulet vägen tar man ju Midi liften till mellansatationen men Mulet refugiet är heller inte bemannat. Tacul/Maudit vägen däremot börjar ju från Col de Midi på 3500 dit man tar Aiguille de Midi liften och där Cosmiques refugiet som är bemannad ligger. Svårighetsgraden på Tacul/Maudit är PD och det räknas även Grand Mulet som tror jag och är i princip en snövandring med ett 100 m 60 gradigt parti upp till Col de Maudit som det brantaste.

Klas
[Ändrat av orkesterchefen 2006-11-19 kl 12:30]
 
Ok. Det låter inte alls omöjligt.
Vår plan var att ta liften upp men sedan ska vi faktiskt bo i tält hela veckan. Vi avser att hinna med så mycket som möjligt och då är det ganska kostsamt både tid och penga mässigt att åka upp och ner i dalen. Men med cosmique som utgångspunkt kan man ju sedan se hur vintern ter sig. Som jag försår är din tilltänkta väg den som kanske blir 'nya' normalleden. Det får nog bli upp till förhållandena som vanligt. Man planerar allt in i mista detalj och sedan blir allt helt annorlunda! Om det är lite snö kan ju Mulet vara trevlig men eftersom vi inte har skidor kansde NE Ridge är det bästa. En trevlig sak med Mulets vägen är att vi kanske kan upprätta en högre tältplats någonstans. Vår ambition är att öva på att klättra och bo på högre höjd under en längre period. Gjorde det som sagt i Indien 2005 men nu ska snön med i bilden på ett mer påträngande sätt. Verkar dock inte som om folk tältar högre än Mulet hyddan. För att gå NE ridgen så tältas tydligen vid Col du Midi men jag vet inte om folk även går högre för att bo. Förmodligen är det som vanligt att det som ser så bra ut på en karta förstår man är mindre klokt på plats : )
 
Förra sommaren gick jag upp på toppen från midi hållet. Tältade både mellan Tacul o Maudit o mellan Maudit o Mont Blanc. Har även tältat efter Domen precis innan Vallothyttan från Gouter hållet. Så enligt mig går det alldeles utmärkt att tälta en bra bit över 4000m, bara man är acklimatiserad. Ingen trängsel på vintern heller.. :)

Lycka till!
 
Det var PRECIS det vi ville höra!

Det är svårt att veta om man inte varit där. Ibland finns det goda anledningar varför man inte läser om att någon gjort det, men det kan vara svårt hemifrån.

Att tälta vid Vallot hyddan är igentligen målet. Om vi kommer dit har vi 'bestigit' berget i den mån att vi känner oss nöjda. Förhoppningsvis kan vi röra oss dit upp efter ett par dagars sömn vid Col du Midi och sedan vänta in ett väderfönster vid Vallot. Vårt bekymmer är i huvudsak laviner. Hur ser överhäng osv ut vid Vallot? Hyddan står ju kvar så det borde vara en plats man kan tälta på tycker vi. Vad är din (er) uppfattning, även om ni var där på sommaren.
 
Bollvik; sa:
Förra sommaren gick jag upp på toppen från midi hållet. Tältade både mellan Tacul o Maudit o mellan Maudit o Mont Blanc. Har även tältat efter Domen precis innan Vallothyttan från Gouter hållet. Så enligt mig går det alldeles utmärkt att tälta en bra bit över 4000m, bara man är acklimatiserad. Ingen trängsel på vintern heller.. :)

Vi gick också den vägen. Tog liften upp till Aiguille d´Midi, tältade där och gick sedan nästa morgon http://www.lowdin.nu/Treks/Wallis90/Zermatt90.html fin tur.

Självklart kan man tälta på 4000 m och även högre, givet att man har rätt utrustning.

En sak som jag dock skulle oroa mig för och ta på allra största allvar är att det kan vara mycket snö och ospårat.

Det innebär för det första att man kan bli tvungen att sparka upp en stig genom snön hela vägen, något som är ett förbålt jobbigt projekt. Det är långt. Det är högt. Och, det kan gå infernaliskt långsamt.

För det andra kan det ligga ett tjockt snötäcke som effektivt döljer alla glaciärsprickor, finns ingen stig i snön, riskerar man att gå rakt över någon spricka och trilla igenom. Detta innebär, att går man bara två personer så måste man till fullo behärska konsteen att gå över snötäckt glaciär och tekniken som krävs för att dra upp en som ramlat ner i en spricka. I princip är detta endast något mycket vana och erfarna alpinister bör ge sig på. Ett sätt att höja säkerheten är vara fler än två.

Detta är en risk man bör ta på största allvar. När vi hade varit upp på Mount Blanc o fortsatte över Mer de Glace till italienska sidan, följde vi en fin snöstig, plötsligt kände Elisabeth hur hennes en fot gick igenom, som tur var gick vi med sträckt rep, när vi tittade ner i hålet där hennes fot gått igenom såg vi en enorm spricka, som ett bussgarage, uppe på ytan såg man inte en spår av detta.

Per
 
Mycket väl valda ord. Vi fick stor vägledning av dig inför vår trekk i Indien bla, via indiamike har jag för mig. Givetvis håller vi fullständigt med.

Av den enkla anledningen har vi samtalat med en guideservice. Det gjordes innan vi bokade biljetter :) Vi har god vana av att klättra tillsammans vintertid och det är precis scenariot ovan som vi åker dit för att förfina. För att behärska den terrängen måste vi bo på berget i någon vecka och klättra i området. Det som vi känner är största problemet är inte heller att det är jobbigt att pulsa, det är vi vana vid. Inte så kul men ´vi ser det som träning. Däremot är laviner ett hot som oroar oss. Det, och att träna räddning, är varför vi ska vara med en guide i ett par dagar. Sen får vi se om det blir toppen. Vi sticker till Galdhöpiggen över nyår så vi får ta en topp under vintern i alla fall!
 
Ett tips kan också vara att kolla i någon av de skidbestigningsguideböcker som finns och inte bara i klätterförarna, även om ni inte ska skida.
T ex den tyska "Westalpen Skitouren" av Reinhard Klappert. I den finns en beskrivning av Mulets.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
madir Mont Blanc på vintern Alpin / Bigwall 18
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
danne_doppsko Olyckor på Mt Blanc och andra berg Alpin / Bigwall 6
tutts Sällskap upp på Mt Blanc v 32 Alpin / Bigwall 0
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
madir Mont Blanc på liv och död? Alpin / Bigwall 14
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
Hobbe21 Kallt på Mount Blanc..? Alpin / Bigwall 10
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Nollsjuan Mt Blanc-paket UTAN Albert Premier/A de Tour? Alpin / Bigwall 3
RikDem Lämplig tidpunkt Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
Ghost79 Gouter Hyttan Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
Ghost79 Mt Blanc v 33, 2012 Alpin / Bigwall 0
raxzz Mt Blanc Alpin / Bigwall 26
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
apfaktor Mt Blanc Vinter som sommar??? Alpin / Bigwall 2
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
johre Väderförhållande i Chamonix / Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
monstergeddan Kängor för Mt Blanc och liknande Alpin / Bigwall 11
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
Ayreon Erfarenheter från mt. blanc Alpin / Bigwall 7
brunolundh Mt Blanc Alpin / Bigwall 5
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
linkis Bestiga Mount Blanc Alpin / Bigwall 7
osse26 Mount Blanc Bildspel! Alpin / Bigwall 23
Bramserud Mt Blanc Yeessss Alpin / Bigwall 2
osse26 Mount Blanc Alpin / Bigwall 0
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
Räv Rävsson Mt Blanc i Juli Alpin / Bigwall 9
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Markuz Mt Blanc under kristiflygare!(20 maj) Alpin / Bigwall 0
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.