MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La

Efter oräkneliga timmar framför datorn och diverse kataloger har jag äntligen kommit fram till två kandidater, MSR Hubba eller Go Lite Shangri La 1.

Jag tilltalas av tanken på att Shangri La kan användas både som tarp eller som dubbelväggigt tält, och att vandringsstavarna används som tältpinnar. Inte för att jag någonsin gått med vandringsstavar, men då har man ju en ursäkt att börja! Multipla användningsområden är nästan lite upphetsande :)

Samtidigt tilltalas jag av att Hubba är självstagande och är "ett riktigt tält". Och man borde väl kunna ordna till två remmar som ersätter golvet så man kan slå upp enbart flysheeten om man känner för det - nästan som en tarp.

Vikten är nästan identisk, kanske något hekto mer för Shangri La inräknat stavarnas vikt. Priset är i princip identiskt. Så egentligen är det väl mest en fråga om hur lätt det är att sätta upp och hur väl de står emot väder och vind (och slitage).

Tänker använda det på kommande fjällvandring i sommar och i närmiljön (sydsverige) vår - höst.

Vill ha synpunkter på för/nackdelar och gärna från er som har testat någon (eller båda) modellerna! Vilket skulle ni välja?
 
Jag röstar på...

MSR Hubba. Då slipper du tänka på att ha flera delar eller hur du ska göra inför varje tur. Dessutom kan MSR Hubba bara resas upp med innertält ifall det är varmt väder. Sedan på kvällen lägga yttertältet på plats. När du väl är ute, då tror jag inte du vill fundera utan bara resa upp tältet och sedan njuta av naturen runt dig :)
 
Shangri-La1

Hej!
Har tyvärr ingen erfarenhet av MSR Hubba men har en del synpunkter om Shangri-La 1. Till bilden hör att jag är starkt inspirerad av "Fjäderlättarna" vilket gör Hubban lite för tungt i mitt tycke.

Jag tycker att det i grunden är ett bra tält som känns välgjort. Det ger gott heltäckande skydd mot väder och vind och har bra ventilationsmöjligheter med en stor ventil på varje gavel.
Det är också lätt att ändra luftspalten mellan nederkanten och marken i kombination med justerbara vandringsstavar. God ventilation är ju nödvändigt med ett enkelvävstält med tanke på kondens. Jag har fått problem med mycket kondens vid ett par tillfällen vid regn i samband med kyla. Jag torkade bort det värsta med wettexduk innan jag tog mig upp ur sovsäcken på morgonen, har inte upplevt att det droppat på mig från väggarna.
Något riktigt blåsväder har jag inte lyckats råka ut för ännu.

Under mygg- och knottsäsongen hänger jag ett myggnät från nocken och draperar runt liggunderlag och sovsäck vilket fungerar någorlunda. Golites eget innertält är rätt tungt 600 gr. Har tittat en del på www.mountainlaureldesigns.com och deras Serenity Shelter 230 gr vilket borde passa inuti tältet, har dock inte slagit till ännu.

Jag har provat olika uppsättningar där jag tycker att den så kallade A-frame modellen är bäst eftersom den frigör en hel del utrymme och ger större rörelsefrihet.
(se http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49573&highlight=shangri-la)

Har hitintills haft stavarna på utsidan men ska prova att montera dem på insidan för att kunna höja och sänka dem mer. Det är precis att stavarnas längd räcker till på utsidan.
Vid resning tycker jag det är svårt att få en riktigt bra spänning på väven och ryggåsen. Jag har satt en extra lina vid toppöglan vid ingången som jag spänner i linje med tältet vilket ger en välsträckt väv i hela tältet. Såg att vissa liknande tält har en hjälplina mellan fästpunkterna tvärs längdriktningen för att hjälpa till att få rätt geometri vid uppsättning, linorna krokar man sedan av.( se www.gossamergear.com och SpinnShelter) Tänkte experimenterar fram något liknande till våren.

Otto
 
Shangri La 3 vindstabilitet

Hej fann enbart denna tråden som diskuterar Shangri La tälten, och jag är intresserad av hur de klarar vind och regn, någon som vet?
Jag funderar på att köpa Shangri La 3 (min sons idé han tycker det liknar ett indian tält) men oroar mig för hur pass bra de egentligen är, och kan man verkligen göra mat i dem?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Emil_VBotten MSR Hubba Hubba NX - alternativt annat 2P tält? Bo och sova 26
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
rayun MSR Hubba Tour 1 Bo och sova 0
omni96 MSR Hubba Hubba NX Bo och sova 19
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
Samuel E MSR Hubba Hubba HP verklig storlek Bo och sova 6
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Shaguar MSR "Hubba Hubba" vs "Hubba Hubba HP" Bo och sova 5
carina_ MSR Hubba HP Bo och sova 5
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
sonjahal MSR Hubba Hubba HP Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
The Trooper MSR Skinni One/Too Bo och sova 1
grodanbolle MSR Carbon Reflex Bo och sova 4
3338 MSR Skinny One Bo och sova 10
Lite MSR Dragontrail Bo och sova 0
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
zzeezz MSR Tält Bo och sova 9
zeromaker MSR Zoid 1 Bo och sova 3
sam Tält! MSR Phantom Bo och sova 2
Halvarsson MSR Tälten? Är de bra... Bo och sova 24
Linneagk Letar efter Hubba Hubba HP Bo och sova 0
salgo601 Hubba hubba tältstäng trasig Bo och sova 2
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Micro553 Abisko Lite 1 vs Enan - gärna snabbt svar Bo och sova 9
Noun SOL Escape Lite Bivvy Bo och sova 17
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
plaskdaja Tält i 2000-3000 kr klassen lite snabbt Bo och sova 23
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Anders V Lite Hillebergskvaller Bo och sova 16
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.