Mount Blanc

Jag och några klätterkompisar ska klättra Mount Blanc nästa år. Jag söker lite information från några som klättra Mount Blanc. Både leder, svårighetsgrader, krux, utrustningsbehov och bilder är av intresse.

/Gustav Cronhamn
 
Syftar du på de vanliga icke-tekniska lederna (Gouter, eller Grand Mulets, eller den från Aguille du midi / över Mont Blanc du Tacul, Mont Maudit till Mont Blanc)? Eller ska ni verkligen klättra , dvs ta ngn av de klassiska tekniska lederna (Brenva Spur, Tournette Spur etc)?.
No offence, men om man behöver fråga vad för utrustning man ska ha med sej etc på en alpin sommartur grad PD så kanske man ska fundera på om man verkligen är mogen och kapabel att göra den där turen utan guide....
 
No offence, men om man behöver fråga vad för utrustning man ska ha med sej etc på en alpin sommartur grad PD så kanske man ska fundera på om man verkligen är mogen och kapabel att göra den där turen utan guide....
Du förutsätter att trådskaparen redan vet vad det finns för leder och hur de är graderade... Jag tolkar frågan som om trådskaparen inte vet, och frågar efter det.
Jag anser mig kapabel till att göra en sån bestigning men jag har ingen aning vilka leder det finns eller hur de är graderade... Jag skulle också fråga innan jag åkte iväg!
 
Pd

En PD, alpin sommartur säger inte mig så mycket, mer än lätt klättring.

Behövs säkringsutrustning? Snöankare? Isskruvar?
Hur ser berget ut? lös terräng? klättring/vandring? kamvandring?

Dem repotagen jag har hittat, har mer varit en reseskildring än en förare över berget, som mer säger grattis ni nådde fram.
Nästan uteslutande har dem beskrivit normal leden och inte den längre traversen som finns. Jag har inte hittat några förare över dem mer tekniska lederna.

Helt enkelt en allmän förfrågan om berget. Likt Kebnekaise, där det finns många leder men repotagen handlar uteslutande om östra eller västra leden.
 
http://www.summitpost.org/area/range/150797/mont-blanc-group.html

Ovan länk borde ge den info du vill ha!

Ni kan promenera på glaciär och snökammar eller göra hårda mix linjer via North east side of Grand Pilier d'Angle eller Freney Pillar

Så vandring:
Vana av alpin miljö, bedömma snöförhållanden och kunskap om räddning ur crevasser
Bra kläder, 1 yxa, stegjärn några skruvar, prusik och ett rep
Sluttningen från mont blanc du tacul är lavinfarlig framför allt på eftermiddagen då solen legat på, så snabbhet upp och ner är av största vikt om man tar den vägen

Mix klättring ja då kan jag skriva en bok så vi hoppar den:)

Allt är väldigt tillgängligt men många dör i cham varje år inte att förglömma

"With 3 distinguished elevations (Mont Blanc 4807-4810m, La Tourette 4747m and Monte Bianco di Courmayeur 4769m) this is the main summit of the group and Europe, huge, various, easy and extreme ... a must for all climbers ! what else ?
Normal route is a walk, with fine weather, a death trap with bad weather :
if you hear somebody saying easy hike, without problems you can be sure he is a lucky beginner ...,
(M.Blanc needs to be respected)"

Lycka till
 
Mt. Blanc Du Tacul - Mt Maudit - Mt Blanc

Tack!

Om jag förstått det rätt, leden över Mt Blanc Du Tacul till Mt. Maudit till Mt. Blanc börjar vid Ref. des Cosmiques fortsätter brant uppför till Mt Blanc Du Tacul på snö/is, fortsätter exponerat till Mt. Maudit på snö/is och sen lätt till Mt. Blanc. Vidare kan man gå ner över Gouter.

Frågor:
1. Hur går insteget från Chamonix på den leden?
2. Hur går insteget på Gouter leden om man inte vill ta liften?
3. Behövs kilar/friends? Det tycks bara behövas glaciärkitt!?
4. Några rekommenderade acklimatiseringsturer i området?

/Gustav
 
Tack!

Om jag förstått det rätt, leden över Mt Blanc Du Tacul till Mt. Maudit till Mt. Blanc börjar vid Ref. des Cosmiques fortsätter brant uppför till Mt Blanc Du Tacul på snö/is, fortsätter exponerat till Mt. Maudit på snö/is och sen lätt till Mt. Blanc. Vidare kan man gå ner över Gouter.

Frågor:
1. Hur går insteget från Chamonix på den leden?
2. Hur går insteget på Gouter leden om man inte vill ta liften?
3. Behövs kilar/friends? Det tycks bara behövas glaciärkitt!?
4. Några rekommenderade acklimatiseringsturer i området?

/Gustav

1) Du har svarat själv ovan:) liften upp till midi
Från cosmiques är det en väl upptrampad stig under Juli-aug
Ingen klättring upp för Tacul, vandring med möjliga glaciäsprickor och seracer
sedan kamvandring mot Moudit väl synlig vass topp, sedan en stor snösluttning upp mot Mt Blanc
Inga kilar nödvändigt

Gouter två rännor där det kan vara en hel del stranslag som man måste passera det är väl det
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.