Motionskajak för långa personer

Jag har en vän som är 192 cm lång ca 90 kg som är lite sugen på att skaffa en motionskajak. För att göra det "värre" har han rätt långa ben i förhållande till kroppslängden. Han har testat min Nelo Viper 51, och den skulle funka, men man måste kapa styrpinnen och antagligen förlänga skenorna som fotplattan sitter på, för den hänger halvt utanför när man styr den tillräckligt långt fram.

Flytkraften i Vipern räcker precis till, men det skulle förstås inte vara dumt med lite mariginal om möjligt. Han vill dock inte ha en bredare kanot, rank/fart-kombinationen i 51:eek:rna är precis den han vill ha.

Frågan är alltså om det finns någon motionskajak i moderna 51-cm-klassen som är bättre för långa personer än någon annan. Kanske nån av Vajda Civetcat eller Zedtech TT?
 
Think Fit

är 51cm och är inte rankare än VKV Anita (51cm bred i vattnet)
Har pedaler och fungerar till mig som är 183cm/101kg med långa ben (vill ha stor cockpit).
Bra roderverkan med underliggande roder (det går att montera släproder).
Självläns av det mindre slaget, fungerar bra att paddla utan kapell.

Slog till och köpte den när Magnus Fisher krängde av den på blocket.
Frågade varför han inte behöll den i sin flotta med kajaker och fick svaret att den är är lite väl knölig
att ändra inställningen på vad gäller pedalerna då det är olika paddlare till varje tur.
/tobbe
 
Har haft en Vajda Civetcat å nu har jag en Nelo Viper! Tycker jag får bättre plats i Nelon kan oxå flytta fram själva styrpinnen i den! På Vajdan hade jag allt så långt fram det nånsin gick å då är jag bara 186cm lång ;)

/Janne
 
Har haft en Vajda Civetcat å nu har jag en Nelo Viper! Tycker jag får bättre plats i Nelon kan oxå flytta fram själva styrpinnen i den! På Vajdan hade jag allt så långt fram det nånsin gick å då är jag bara 186cm lång ;)

/Janne

Ah, det sitter alltså en skruv på T-baren där framme för att flytta efter styrpinnen? Så noga hade jag inte kollat :).

Kanske är en Viper som gäller då... får nog limma nån liten förlängning på skenorna bara.
 
Hej!

Jag sneglar lite efter en ny motions/dagsturkajak och tycker också att det är svårt att hitta något bra för långa personer. Många tillverkare har modeller för tyngre paddlare men avstånd från sits till fotstöd är inte längre än på deras standardmodeller.

Jag skulle gärna höra av någon som är 195-200cm och kan tipsa om en snabb motionskajak som han sitter bra i.

VH//Anders
 
Hej!

Jag sneglar lite efter en ny motions/dagsturkajak och tycker också att det är svårt att hitta något bra för långa personer. Många tillverkare har modeller för tyngre paddlare men avstånd från sits till fotstöd är inte längre än på deras standardmodeller.

Jag skulle gärna höra av någon som är 195-200cm och kan tipsa om en snabb motionskajak som han sitter bra i.

VH//Anders

Jag blev just tipsad utanför forumet att man kan be om specialanpassningar från Nelo, borde nog gälla alla tillverkare som gör racingkanoter (Vajda, Zedtech etc), eftersom det finns en och annan riktigt stor tävlingskanotist som behöver anpassningar. Oklart om de har samma service på motionskajaksmodellerna, men man kan ju fråga.
 
I "51" klassen har jag, förutom Viper 51, testat Elio Cobra. Den funkar, om man har pedaler och sits i ytterläge. Jag är 190cm och väger mellan 95-99, beroende på form. Jag blir förvånad att höra att flytkraften inte har marginal. För mig som är tyngre, finns det marginal. Jag paddlar mest en Plastex Marathon Swift, som är smalare (46cm) och ganska mycket rankare än 51:eek:rna, och även i den finns det marginal i bärighet. Kanske inte för busväder, då tycker jag att fören dyker en del i vågorna.
Swiften har marginal längdmässigt, vet inte om det gäller Plastex generellt.

Motionskajakerna är byggda för en sittställning med böjda ben (benarbete för effektiv rotation). Om din kompis försöker med raka ben, blir det nog trångt i de flesta kajaker utan specialbeställning.
 
Jo vi är rätt noga med sittställningen :). Det där med mariginal på flytkraft är inte bara att kanoten ska flyta, utan att den ska ligga bra i vattnet så man får bra glid. Väger man 100 kg i Vipern tycker jag mig ha sett att den ligger lite väl djupt i aktern när man paddlar upp farten lite, och är man lång finns inte så mycket mariginal att justera fram sätet för att flytta fram vikten.
 
Rockpool Taran

Är om några timmar ägare till en Rockpool Taran. Vet inte så mycket om den ännu men snabb är den och Rockpool gör gärna custombåtar som passar kundens önskemål. Kan återkomma då jag sett båten i värkligheten...
 
Jag blev just tipsad utanför forumet att man kan be om specialanpassningar från Nelo, borde nog gälla alla tillverkare som gör racingkanoter (Vajda, Zedtech etc), eftersom det finns en och annan riktigt stor tävlingskanotist som behöver anpassningar. Oklart om de har samma service på motionskajaksmodellerna, men man kan ju fråga.

Frågade Nelo direkt om Viper 51, och de svarade att bara man anger vid beställningen att man vill ha skenorna för fotplattan monterade längre fram så fixar de det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
Martin71 Motionskajak för hav Paddling allmänt 9
Breddan1 Låsa fast motionskajak Paddling allmänt 8
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
rija Motionskajak för storväxta Paddling allmänt 11
Breddan Motionskajak??? Paddling allmänt 41
mw123 Motionskajak för 95kg Paddling allmänt 48
razorbill Motionskajak eller havskajak Paddling allmänt 3
muminfar motionskajak Paddling allmänt 9
Zet Motionskajak Paddling allmänt 2
larserikss Motionskajak från Pörnyeszi Paddling allmänt 12
JohanBj Motionskajak Paddling allmänt 4
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Kristoffer9 Köpa motionskajak i Danmark? Paddling allmänt 8
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Lämplig motionskajak ? Paddling allmänt 2
jkma Paddlingsjacka, långa ärmar Paddling allmänt 7
bennys Long John för långa Paddling allmänt 1
Utvandraren Kajak för långa Paddling allmänt 20
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Anders Sahlstrand Kajak för långa personer Paddling allmänt 16
freewheeler62 Lämplig kajak för långa personer? Paddling allmänt 3
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
kennedy Kajak för långa? Paddling allmänt 13
asalu kajak för två personer och en hund Paddling allmänt 4
Valgrinden Kajak för korta personer Paddling allmänt 17
tango kajak för stora personer? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.