Mosaik av georeffade bilder samt GPS?

Ja, vad för ett program är enklast att använda för att visa GPS:ens position bland en massa georeffade bilder (mosaik av helst)? Online-kommunikation med Garmin GPS måste den klara . Inget annat är egentligen nödvändigt. Just nu på laptop (Win2K), men lite senare på handdator (Loox N520/N560 tex).

Jag lattjade 5 min med Ozi, men är det rätt program?

Vilken storlek är förresten lämplig för georeffade bilder (1 Megs TIFF (ca 500x500 pix) är det jag tänker mig använda, större eller mindre bättre?)
 
Oziexplorer fungerar utmärkt för mig, både i pc och i PDA (Ipaq). Jag har då 30MB-filer i ozfx3-format, dvs tif-filer som har sammanfogats genom tilläggsprogrammet Map Merge.

Anledningen till att jag har sammanfogat dem är att det annars blir så många filer att hantera när man skall radera och lägga till filer till minneskortet vid byte av landsdel.
 
Jag kan inget om Ozi, men det verkar användbart. Fugawi funkar väl också för både PC och PDA? Båda fixar väl (med tillägg) också Kartex-formatet.

Däremot tänkte jag på filformat. Beroende på vilket kartprogram man använder till sin PDA, och vilka format den kan hantera, så är ju geografisk JPEG ett alternativ. det funkar på samma sätt som en georefad TIFF men är istället i komprimerbart format.

Det kan spela roll för navigeringen i en PDA, eftersom det tar kraft från minne och processor att rita om kartbilden när man förflyttar sig, om filerna är stora.

Jag skaffade nyligen en Loox N520, gillar den bra, men använder som sagt inget av ovan nämnda program. Jag märker att det tar kraft att rita upp och rita om kartbilder, så det finns säkert anledning att testa lite olika innan man besätmmer sig.

(Programmet jag använder heter f.ö. HGIS och är ett PDA-GIS-program för fältkartering. Hanterar dels georefade JPEG, dels dito BMP, dels MapInfo-, dels ArcView-filer, m.fl. - dock endast i UTM/WGS84.)

Mvh
Stefan Nilsson
 
Arstuga; sa:
Däremot tänkte jag på filformat. Beroende på vilket kartprogram man använder till sin PDA, och vilka format den kan hantera, så är ju geografisk JPEG ett alternativ. det funkar på samma sätt som en georefad TIFF men är istället i komprimerbart format.

Om man kör Oziexplorer i PDA finns inget val mellan JPEG och TIFF eftersom endast Ozi's egna filformat (ozf2 eller ozfx3) kan användas. Dessa skapas med ett tilläggsprogram i PC'n. De är i komprimerat format varför man inte vinner något på att konvertera TIFF-filen till JPEG-fil och slutligen till ozf2. Bättre att gå direkt från TIFF till ozf2.
 
I mitt fall är bilderna redan i JPEG. Fattar jag det rätt om OziCE kan ha en obegränsad mängd kartdata på "disk", och sedan bara mappa in det som just visas? Kan man ha 1GB karta, tex?
 
I mitt fall kan jag ha med max 1GB data eftersom min Ipaq 1940 tar SD-kort på max denna mängd. Detta kort har jag sedan fyllt med 30MB-filer.

Det borde fungera att ha en enda 1GB-fil på SD-kortet eftersom endast en liten bit i taget laddas i direkttminnet hos PDA'n. 2GB är dock för stort eftersom så stora filer kan ej konverteras till Ozi-format.
 
Ett snikalternativ kan vara Kartex/Pocket Kartex.

En RIK-fil kan vara upp till 4 GB stor och prestanda blir faktiskt inte lidande med så stora filer. Jag kan då inte märka någon skillnad mellan en 2.5 GB fil och en på några få MB.

En annan fördel att samma format kan användas i både PC och Pocket PC. Om programmen i övrigt uppfyller dina krav vet jag inte.

Program för att skapa RIK-filer från 8-bits TIF finns att få tag på. Mejla mig om det låter intressant.

/torbjörn
 
Vad kostar Pocket Kartex då? Inte så förtjust i något ickestandard format direkt.

Ja 1GB filer räcker säkert, sen så får man väl peka ut en annan fil när det behövs.
 
Homann; sa:
Vad kostar Pocket Kartex då? Inte så förtjust i något ickestandard format direkt.

Ja 1GB filer räcker säkert, sen så får man väl peka ut en annan fil när det behövs.
I och med att jag jobbar på Lantmäteriet är det litet känsligt att diskutera priser; andra leverantörer kan ta illa upp. Jag försöker i stället hålla mig till teknikfrågor.

Men mer information kan du säkert hitta på
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=11021
och därifrån hitta vidare till den information du söker.

Via mejl kan jag dock ge litet mer info.

/torbjörn
 
Homann; sa:
Vad kostar Pocket Kartex då?

445:- på clasohlson (köpte idag). Då ingår Kartex och Pocketkartex samt en Sverigekarta av tveksamt värde, i alla fall för mig som mest tänkt mig att använda det till geocaching. Sitter nu och snickrar på en objektdatabas med olika cachetyper.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.