montera mittmonterade padaler i K2:a

Jag funderar på att bygga om vår Mikskayaks Unalaska så att den får roderpedalerna mer in mot mitten. Finns det någon annan här som byggt fungerande lösningar typ lettmanpedaler på K2? Pedalerna kommer nästan alltid för långt ut åt sidan på dubbelkajaker.
 
Saker att tänka på

Finns det något jag bör tänka på innan jag sätter igång. Behöver kajaken förstärkas eller är det några andra problem jag kommer stöta på? Hur lång tid tar det att få det snyggt?

Tror att det där med benvinkeln gäller oss korta också. Det blir bara sämre på ett annat sätt. Jag får nästan sitta i spagat på bredare kajaker som tex dubbelkajaker. På enmanskajaker som är lite smalare(53 cm eller smalare) är det inget problem.
 
Mittmonterade pedaler.

Hej, ett alternativ som jag har praktiserat är att sätta in VKV:s pedalsystem. Har byggt kajaker och använt dessa. Om du skall använda dessa så får du rekommendationer från Ingvar på VKV hur du eventuellt behöver förstärka skrovet. Lätt justerbara i längsriktningen när du sitter i kajaken. Kan vara gott att ändra på benställningen ibland.
Hör gärna av dig om du behöver några tips. De är enkla att montera.

Dr Kajak / Göran Petersson
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.