Montageanvisning Rottefella

Hej. Jag har köpt ett par Rottefella Manual till mina gamla Rago skidor. Men jag vet att jag har sett montageanvisningar på nätet någon stans men kan nu inte hitta dem. Alltså mått på hålen förhållande till skidans centrummarkering.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

/Stefan
 
Nu var det ett tags sen jag monterade mina bindningar men jag försökte mäta/balansera ut mitten på skidan. Om du tar en typ linjal och balanserar skidan på, så du hittar jämviktsläget, gör en markering där du får jämvikt, lägg sen mallen över markeringen och rita av hålbilden från mallen.
Markeringen efter jämviktsläget ska vara i centrum på skidan, alltså om skidan är 60 mm bred så ska markeringen vara på 30 mm från kanten på skidan.
Limmet jag använde var vanlig epoxi som finns i en uppsjö av butiker.
Hoppas att det här var till hjälp om inte får du hojta till !
Tomas
 
Borra

Nu var det ett tags sen jag monterade mina bindningar men jag försökte mäta/balansera ut mitten på skidan. Om du tar en typ linjal och balanserar skidan på, så du hittar jämviktsläget, gör en markering där du får jämvikt, lägg sen mallen över markeringen och rita av hålbilden från mallen.
Markeringen efter jämviktsläget ska vara i centrum på skidan, alltså om skidan är 60 mm bred så ska markeringen vara på 30 mm från kanten på skidan.
Limmet jag använde var vanlig epoxi som finns i en uppsjö av butiker.
Hoppas att det här var till hjälp om inte får du hojta till !
Tomas

Tack! Jag missade sidan 2 på instruktionen. Sedan lärde jag mig att använda ett rör som borrstopp vilket verkar vara en enkelt knep. Tydligen får man inte med limmet i bindningens förpackning om jag uppfattar dig rätt.
 
Ett borrstativ

eller en pelarborr underlättar. Med lite tape på borren kan du enkelt se till att du borrar rätt djup.

Thure
 
Maskeringstejp på borren är ett knep som även jag använder för att kolla så inte borren går för djupt. Jag lindar några varv så det även blir ett visst borrstopp, men var försiktig och tryck inte efter att maskeringstejpen nått skidan överkant då det annars finns risk att tejpen kan glida. Mät med ev ett skjutmått att avståndet från borrspets till tejpen är oförändrad inför varje hål för att undvika misstag.
Till skidbindningar brukar en 3,6mm borr vara rekommenderat. Borrstopp finns att köpa på ex Clas Ohlson, men bara till 6mm borr som minst:
http://www.clasohlson.com/se/Borrstopp/Pr200590000

Som lim anvönder jag vanligt hobbylim som aldrig har svikit. Går även att få loss en skruv om man skulle behöva byta en bindningsdetalj eller bindning. Använder man epoxylim förstör man skidorna om man behöver ta loss en skruv:(
 
Något lim fick inte jag med utan det var bara skruvarna för fastsättning av bindningen som följde med. Jag monterade mina med epoxi lim, om man behöver demontera bindningen så ska man kunna värma skruven med ex lödkolv då kan man få den att släppa. Har själv inte testat detta men i denna tråd
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63864
diskuteras hur man gör för att demontera bindningen .

Tomas
 
Mina tips

Så här gjorde jag.
Det jag såg som problem var att det står inte vilket lim det ska vara och skidan har en mjuk kant som är svår att mäta mot för att hitta mittlinjen.

Kopiera instruktionen i 2 ex på A3
Klipp ut hålmallen
Mät balanspunkten i längsled, balanserade på en kniv och markera.
Mät en mitt punkt längst bak på skidan
Lägg en tape från mitt punkten bak till i mitt fall ett reklammärke Åsne så att jag fick centrum
Fäst hålmallen med tape
Borra 3,5 var närmaste 3,6 mm enl instr.
På borren satt en liten bit rör som borrstopp.
Limmade med 2 komponentlim

Nu ska vi se om det blev bra i praktiken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.