mont blank

Kul att Ni vill upp på den där jättemarängen!
Jag har varit där några gånger och tycker att den trevligaste turen dit är via les trois mont blanc dvs med start från aguille du midi och sedan via tacul och mont maudit, för att sedan gå ner via Gouter.
Detta är för att vägen tillbaka till Aguille du midi är lång och areten tilbaka till kabinen efter 12 timmars klättring är mördande. Jag rekommenderar att ta en guide och att sova i Refuge Cosmique innan toppattacken. Att tälta i col du midi är ett alternativ för den som gillar höghöjdscamping men då måste man komma tillbaka den vägen och det är som sagt inte jättekul ffa inte när man ska bära alla sovgrejor tillbaka upp till kabinen. Acklimatisering är jätteviktigt för att inte må dåligt på toppen. Så många dagar som möjligt på hög höjd innan gör klättringen behagligare. Ecole de glace dvs att lära sig gå med stegjärn innan, helst med guiden Ni vill gå med om Ni inte gjort detta förut. Skor, stegjärn, isyxa och sele kan Ni hyra i Chamonix om Ni inte har detta. Ta med skidkläder och pannlampa. Jag har säkert glömt massor med det är vad jag kommer på för tillfället.
 
Sitter och funderar på om det luktar troll i denna tråden eller inte.

Jag har varit ansvarig för planeringen av två expeditioner till Mont Blanc. Om ni är seriösa skicka mig ett meddelande så kan jag dela med mig av planeringsunderlag.

Mont Maudit är en betydligt mer komplicerad väg än Gouter-leden..... men det är svårt att säga mer än så utan att veta hur erfarna klättrare ni är.
 
inga troll alls i denna tråd. har bara blivit väldigt intresserad. har inte mcket erfarenhet det e därför jag frågar.
 
har självfallet tänkt på guide men frågan e ska man boka allt genom tex langley eller4 ska man ta sig ner å skaffa guide på plats
 
Mount blanc är ett berg, kortaste vägen till toppen är rakt upp, vägen dit heter klättring. Vad mer behöver du veta?
 
Go for it.

Ak upp till Midi med liften och sedan ar det bara att folja sparen over glaciaren upp for backen rakt fram. Det tar ca 8h om ni har hyggligt bra kondition. Bra att ha per person: 2 lier electrolyte dryck, 6 energy gels med caffein, 4 bars. Det tar kanske 6h ner sa det ar en lang dag.

Sedan kan ju stegjarn och en yxa va bra samt kanske 30 meter rep, en stav, varsin panlampa. Tja klader i maj sa kan ni kora light en puff jacka var.

Guide ar helt onodigt om det inte ar sa att ni vill vara absolut sakra pa att komma hem. Men ar ni bara sugna pa ett aventyr sa skit i det. Val hemma ar det bara ringa TV4 och se om de har platts i morgonsoffan sa ni kan dela med er av ert forutsattningslosa aventyr som tog er till toppen av Europa. Nasta ar har ni sponsorer och ni kan kora en repris pa Everest. Ni kommer hitta en massa andra likasinnade sa det kommer garanterat bli en kul resa.

Vill ni daremot lara er att klattra sa ga en kurs och ta det stegvis.

Lycka till and be safe eller skit i det och have fun!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.