Möte med Ralph Høibakk

Det går fortfarande bra att anmäla sitt intresse för mötet på lördag, kl 18.00 Kungsholmens gymnasium (Hantverkargatan 67-69). Ring Jack Berg (08-137689, 070-7332055).

Ser att Høibakk förutom "Seven summits" gjort förstabestigningar av två höga toppar i Himalaya. Tirich Mir (E): 7,692m (1964) och Dragnag-Ri: 6.801m (1995). Något jag tror han är ensam nordbo om att ha gjort. Men för mig är han mest känd som klippklättrare, t ex på Trollryggen, Store Midtmaradalstind och Stetind (1:a vinterbestigning).
 
citat från Svenska fjällklubbens fjällpolicy:

"Att ostört få uppleva naturens egna ljud och ibland dess totala tystnad har ett stort egenvärde."

Är det inte något i denna mening som inte stämmer?
Att få uppleva naturens... har ett stort egenvärde.
Vari ligger egenvärdet om det är upplevelsen som "har" ett stort egenvärde?
Verkar snarare som att "naturens egna ljud och tystnad" har instrumentellt värde, i form av medel till upplevarens vällust elle dylikt.

Blir lite sugen att gå på föredraget faktiskt :D
 
Betyder det inte bara att det ljudschema som är konfigurerat i naturen har ett värde i sig; även utan övriga features som lukter och grafikinställningar?
 
Mezzner; sa:
Betyder det inte bara att det ljudschema som är konfigurerat i naturen har ett värde i sig; även utan övriga features som lukter och grafikinställningar?

Det har jag svårt att tänka mig att de menar. De kan nog mena att naturen har egenvärde (alltså både lukt, bild och ljud), och det tror jag att de tycker, men isåfall är meningen bara taffligt formulerad. :)
 
Climbrob: Om Anders Lundahl kommer till mötet kan du diskutera detta med honom för han har skrivet typ fem böcker kring filosofi. Fast han är oskyldig till fjällpolicyn.

Policy brukar man skriva när man är osams. Kanske var man inte tillräckligt osams :)
 
Jag har aldrig träffat Anders Lundahl, men jag har sett Hårda tag.
Fråga honom, Climbrob, för han har helt säkert ett annat perspektiv än jag.
 
Vore onekligen mycket intressant att diskutera etiska frågor med honom. :)
Jag tycker mig för övrigt se vissa 'environmentalistiska' eller ekosofiska drag i den "klätteretik" som anses normerande idag, men jag tror många har svårt att konsekvent stå för denna syn i allmänhet vilket isåfall tyder på antingen ogenomtänkta resonemang (fördomar) eller ologiskt resonerande. Detta gäller bland annat tanken om just naturens egenvärde.

Nog pratat om det.
Hoppas jag hinner gå på föredraget :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mårten Förbunds möte och klätterträff! Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.