möjliga inköp inför nästa sommar

mina inköp och drömmar ligger någonstans i följand (inför 2010),

735 jam 2, 51l
455 sovsäck western mountaineering hightlite
410 liggunderlag therm a rest 183cm, neoair regular
1050 tält vaude scutum, eller något ännu lättare med bra med plats.
450 kök Primus TiLite, med en 230g gas tub
185 regnjacka marmot mica jacket
185 regnbyxa vaude mens drop pants
260 värmejacka western mountaineering flash jacket

totalt 3730kg

Skriv gärna era åsikter och egna planer.

/Tobias
 
Highlite

Låter som många bra grejor på en gång, det blir nog en ganska bra slutsumma också :)

En synpunkt ang sovsäcken, Western mountaineering gör helt klart mycket bra säckar, själv funderade jag också på Highlite-säcken men då den inte har har inte hellång dragkedja så valde jag i stället en WM Caribou som jag är mycket nöjd med.

Hellång dragkedja har klart sina fördelar, om det är varmt så kan man reglera temperaturen lättare. I somras använde jag tex säcken som täcke en del nätter.

Caribou har samma komf temp, samma loft, är ca 100g tyngre, kostar 150:- till men är också lite rymligare (och är inte lila ;))

Tråden nedan skriver en hel del om WM-säckarna:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57536
 
Senast ändrad:
jo, caribou tror jag inte alls är ett dumt alternativ om man vill ha hel dragkedja. Men 198cm är lite onödigt när jag är 180 fast jag förstår fördelen med hel.

Det jag saknar i den lilla stad jag bor i är möjlighet att testligga i "bra" säckar. Inte ens någon referens bild i packat format för säckarna hittar man så man greppar hur stor/liten den bli när den är packad.. (möjligen en innehållslös siffra)

Jallur, du kan inte ta en bild på din säck med någon bra referens så man ser hur den blir i packat format?

Ser gärna om någon har på övriga western mountaineering säckar också..

/Tobias
 
mina inköp och drömmar ligger någonstans i följand (inför 2010),



450 kök Primus TiLite, med en 230g gas tub

en 230g gastub väger 390g (primus egen) ger totalt 610g men man ska igentligen inte räkna gasen (förbrukning) tubens taravikt kan man ta med i beräkningen om man vill.

Annars gillar jag listan, funderar själv på en likadan sovsäck, skulle kompletera med en liner i siden (så man slippr tvätta säcken) har hittad en på 85g, väntar bara nu att ned ska komma med posten.
 
Annars gillar jag listan, funderar själv på en likadan sovsäck, skulle kompletera med en liner i siden (så man slippr tvätta säcken) har hittad en på 85g, väntar bara nu att ned ska komma med posten.

Har också funderat på liner, 85g låter bra, vill inte köpa en på 300g när en hel säck väger 600.
Vilket material är det, pris och var?
 
bild på WM caribou

jo, caribou tror jag inte alls är ett dumt alternativ om man vill ha hel dragkedja. Men 198cm är lite onödigt när jag är 180 fast jag förstår fördelen med hel.

Jallur, du kan inte ta en bild på din säck med någon bra referens så man ser hur den blir i packat format?

Ser gärna om någon har på övriga western mountaineering säckar också..

/Tobias

Caribou finns i olika längder t.ex. 198 cm ligglängd, men med rymligare menade jag att den är något vidare i måtten.

Jag tog en bild på packad säck, ligger på min sida (tror jag):
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=41837&set=lp
 
mina inköp och drömmar ligger någonstans i följand (inför 2010),

735 jam 2, 51l
455 sovsäck western mountaineering hightlite
410 liggunderlag therm a rest 183cm, neoair regular
1050 tält vaude scutum, eller något ännu lättare med bra med plats.
450 kök Primus TiLite, med en 230g gas tub
185 regnjacka marmot mica jacket
185 regnbyxa vaude mens drop pants
260 värmejacka western mountaineering flash jacket

totalt 3730kg

Skriv gärna era åsikter och egna planer.

/Tobias

Blir inte 3730 kg ganska tungt att släpa på?! ;)

/Peter
 
Har också funderat på liner, 85g låter bra, vill inte köpa en på 300g när en hel säck väger 600.
Vilket material är det, pris och var?

siden, beställde från http://www.jagbags.co.nz
pris från 30 us$ inkl frakt.
Det finns 140 grams reselakan för 250:- 30:- i frakt från volontärresor .
Finns flera att välja på, sök reselakan siden så hittar ni, dock är ingen som har dom som är sydda för sovsäck

När jag väl får den så skriver jag en rad om hur den verkar.
/Leif
 
Jag har en silk liner men tycker inte att man sover bra med dom. Jag vill gärna kunna stoppa ut en fot eller ben för att reglera temperaturen när jag sover men med linern så är man fast då den inte har någon öppning.

Själv kommer jag att köpa en Osprey Argon till nästa sommar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.