Mobiltäckning

Är det någon som vet ifall Telnor fungerar i Sylarnaområdet?
Jag tänkte ut och vandra där i början av september. Tidigare år har jag haft Tela och det fungerar ju, men det har inte jag längre.
Christer
 
Det finns bara en operatör som funkar i Sverige...
Har man de andra så blir det dock billigt eftersom man aldrig kan ringa när man är ute och friluftslivar.

Svar på din fråga. Jag hade jättebra täckning med min Telia, men jag tror inte att någon annan operatör funkar. Men som alltid. Ta med telefonen för nödsamtal funkar ju och det är ju nära till Norge så du kanske kan ringa via Telenor (i Sverige) till högtpris.
 
Jag har Vodaphone som väl är samma som Telenor idag. Det är totalt värdelöst norrut. Jag tappar täckning långt före mina bekanta när vi jagar ca 10 mil norr om Östersund. Sak samma norr om Luleå, iofs lite i obygden.

Köp ett Telia kontantkort är mitt förslag så har du åtminstone en sportslig chans att kunna ringa!

PS. Gå in på Telenor, Kundservice och kolla hur usel täckningen är norröver.
 
Jag har Vodaphone som väl är samma som Telenor idag. Det är totalt värdelöst norrut. Jag tappar täckning långt före mina bekanta när vi jagar ca 10 mil norr om Östersund. Sak samma norr om Luleå, iofs lite i obygden.

Köp ett Telia kontantkort är mitt förslag så har du åtminstone en sportslig chans att kunna ringa!

PS. Gå in på Telenor, Kundservice och kolla hur usel täckningen är norröver.

"10 mil norr om Östersund" = Strömsund?

Använde senast Halebop då jag var på fjället... Samma nät som Telia fast billigare ;)

Nu har jag endast Telia kontantkort i min mobil...
 
Nope, det här är åt nordväst istället för nordost. Iofs skönt att mobilen är tyst hela tiden men för nödbruk skulle det vara kul. Telia funkar hyfsat där på höjder men en kille som jagar med oss brukar ha med vad de kallar lapp-radio, tydligen nåt litet halvlokalt nät.

"10 mil norr om Östersund" = Strömsund?
 
Valfrihet

Jag har alltid använt Telia. Men efter mitt Tanzaniabesök blev jag lite irriterad på dem. Mitt Telia abonemang hade gått ut sedan ett år, men luren var låst till Telia så den fungerade inte på alla ställen där. Men mitt kort fungerade i en annan lur. Av den orsaken har jag övergett Telia. Jag vill ha frihet att kunna plocka in vilket kort jag vill i mina lurar.
 
Jaha, men så funkar det väl med alla låsta telefoner, oavsett operatör?
För att slippa låset, även när bindningstiden gått ut, får man väl antingen låsa upp telefonen mot en kostnad, eller välja att köpa lurarna kontant istället för på operatörens avbetalning?
 
Full täckning för alla!

Strax intill Vålåstugan finns ett ställe, telefonkiosken kallad, där det går att få täckning med alla operatörer. Jag hade visst Tele2 den gången jag testade ;) nu har jag gått över till Telia för det fungerar bäst i "Norrland"!

Hälsn. BM
 
GSM eller CDMA?

Är det någon som vet ifall Telnor fungerar i Sylarnaområdet?
Jag tänkte ut och vandra där i början av september. Tidigare år har jag haft Tela och det fungerar ju, men det har inte jag längre.
Christer


Kommer du tillräckligt nära Norge kan du få täckning med norsk operatör och givet att ditt abbonemang/kontnatkort tilltåer roaming (ringa utomlands ifrån) så kan du ringa men då till högre pris.

Annars är min erfarenhet att telia har bäst av GSMoperatörerna. Men då jag har jag inte ringt med Nordiskmobiltelefoni som använder CDMA istället för GSM och enligt sin egen marknadsföring ska de ju ha bra täckning över ytan och dessutom erbjuda hyfsat snabb datatrafik. Men då behöver du en särskild telefon, som i princip endast säljs av nordisk mobiltelefoni själva. Du kan alltså inte bara köpa ett kontantkort hos nordisk mobiltelefoni och sätt i din GSM-lur och automatiskt få bra täckning i fjällen.
Förväxla inte det saligt insomnade NMT-nätet med Nordisk mobiltelefoni även om förkortningen blir samma.


Nordisk mobiltelefoni finner du på www.ice.net där du också kan se deras täckningskarta.

/Patrik, utan koppling till någon av operatörerna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jobbtrollet Mobiltäckning på Keb Utrustning allmänt 4
niking Dålig mobiltäckning snart ett minne blott? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.