Mjölner - kapsejsning och svårinställd

Hej!

Jag läste recensionerna och förstod att folk hade märkt (problem?) att Klättermusens Mjölner var svår att ställa in (behövdes ställas om mellan iochurlastningar) samt att den kunde "kapsejsa" (?) om man inte fyllde nedre delen. Detta är skrivet i höstas...

Är det fortfarande så om man köper en säck nu? Är det ett stort problem? Skall låta pendlen slå över och (igen) titta på Norrönas säckar?

Tack för snabba synpunkter (ut på tur snart!).
 

Guest

Gäst
olle11; sa:
Hej!

Jag läste recensionerna och förstod att folk hade märkt (problem?) att Klättermusens Mjölner var svår att ställa in (behövdes ställas om mellan iochurlastningar) samt att den kunde "kapsejsa" (?) om man inte fyllde nedre delen. Detta är skrivet i höstas...

Är det fortfarande så om man köper en säck nu? Är det ett stort problem? Skall låta pendlen slå över och (igen) titta på Norrönas säckar?

Tack för snabba synpunkter (ut på tur snart!).

Av vad jag sett så har klättermusen inte ändrat designen på Mjölnern sedan jag skrev min recension. Det där med att säcken skulle välta om man inte fyller nedre delen... det kvittar nog vilken säck du har, har aldrig hört någon som burit en säck till hälften fylld uppifrån och nederdelen tom. Själv tycker jag inte detta är något problem, man ser helt enkelt till att packa säcken som vilken annan säck som helst. "Bottenfacket" går ju att ta bort med den extra innenbotten som avdelar detta från överdelen av säcken.
Har inte heller själv varit tvungen att ställa om säcken pga minskad packning, däremot pga att avbärarremmarna inte suttit ordentligt fast. Lite krångelvarning på denna punkt eftersom det är en rackarns massa remmar här, otroligt krångligt tycker jag. Norröna istället? Prova en mjölner och titta på detaljerna, verkar den krånglig så köp en annan.
 
inga andra kommentarer om Mjölner?

Måste man inte ställa om bärsystemsinställningarna flertalet gånger vid ompackningar?
Är ni generellt helnöjda? - det verkar lite kluvet enligt recensionerna.
Fler åsikter tack.
// Patric
 
Mjölner- bra att bära i, svår att justera

Hej,
jag har använt Mjölner under ett flertal turer, bla. två turer som varat över 6 veckor. Den är utmärkt att bära tungt i, speciellt om vandringen innefattar mycket backar då avbärarbältet följer höftens rörelser. Skidtur är den också bra till av samma anledning. Går någon detalj sönder, är det förhållandevis lätt reparerat eftersom det mesta bara är remmar. Norrönas ryggsäck förefaller betydligt mer komplicerad vad det gäller reparation - den är väl upphängd på någon form av kullager??? Om man bär tungt, blir man nog tvungen att justera remmarna mellan varje marschpass, då de inte riktigt håller sig på plats, men man vänjer sig. eller sätter man dit extra lås.
David
 
Kvalitet?

Jag har inte själv en Mjölner men var i fjol med på en vandring där en deltagare hade just en sådan. Han var mycket nöjd med sin säck och lovordade framförallt bärkomforten, rymmligheten och att den i princip var vattentät.
Efter en halv dags vandring gick den sönder första gången, en av axelremmarna hade lossnat i sömmen. Lagades med buntband. Dagen efter gick en detalj i höftbältet sönder, även den lagades med buntband. Då konstaterades att förra lagningen inte hållt utan vi la ytterligare en timme på att tåta ihop den.
Senare under dagen började det hällregna och när vi kom slagit upp tälten är det inte svårt att lista ut vilken packning som var våtast...
Nu ska det tilläggas att säcken var några år gammal och mycket använd, men kvaliteten känndes inte pålitlig.
Jag har en tre år gammal Norröna Stedind som ännu inte visar ett enda tecken på mattning. Den har blivit ganska flitigt använd (ca 10 st vandringar/turer på minst 1 vecka samt några kortare). Bra komfort, stabilitet och kvalitet. Den tillsynes svaga infästningen av höftbältet har inte varit något problem trots vikter på runt 30kg.
En stor fördel med Mjölner är förresten att den är lättare men det som de gjort avkall på leder alltså förmodligen till tveksam kvalitet.

/Björn
 
Själv har jag inte märkt ett enda av alla de problem som nämns här, men jag har den gamla modellen.

Däremot skulle jag gärna se att höftbältet gick att plocka bort inför flygresor.
 
Mjölner

f94bw; sa:
Det där med att säcken skulle välta om man inte fyller nedre delen... det kvittar nog vilken säck du har, har aldrig hört någon som burit en säck till hälften fylld uppifrån och nederdelen tom. Själv tycker jag inte detta är något problem, man ser helt enkelt till att packa säcken som vilken annan säck som helst. "Bottenfacket" går ju att ta bort med den extra innenbotten som avdelar detta från överdelen av säcken.

Jag har i min recension givit mina synpunkter på Mjölner 100.(http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=199). Där skrev jag bl a "Försöker man bära säcken utan att ha någon packning i den nedre delen havererar bärsystemet fullständigt."

På en stor säck som Mjölner tycker jag att det är nödvändigt med en nedre öppning för att komma åt saker som ligger långt ner i säcken. Använder man den nedre öppningen utan att använda "mellanväggen" rasar ju resten av packningen ner i botten, alternativt man måste trycka upp resten av packningen för att få in något nertill. Av denna anledning använder jag nästan alltid mellanväggen, och det händer ganska ofta att nederdelen inte är helt fullproppad.

Med "haverera" menar jag inte "välta" utan att bärsystemet inte lägre fungerar att bära säcken med. Har man halvfullt i nedre facket knycklas nederdelen av säcken ihop och ryggplattans läge förskjuts uppemot en decimeter uppåt eftersom den är fäst i den mjuka nederdelen av säcken. De flesta ryggsäckar har ryggplattan fäst längs ramen, och då kan man packa säcken hur man vill utan att bärsystemet påverkas.

Duracellkaninen; sa:
Däremot skulle jag gärna se att höftbältet gick att plocka bort inför flygresor.

Jag brukar plocka bort mitt bälte inför flygresor. Det är lite bökigt (man får dra ut hela aluminiumramen) men det går. Ett annat sätt som funkar hyfsat är att böja det bakåt och fästa det runt säcken.

Peter
 
mjölner rules!

Jag har en mjölner 60 som är mkt använd de senaste 4 åren. fungerar lysande med 20 kilos packning och har man bara tagit lite tid på sig att passa in & vänja sig vid systemet från början är det en oerhört smidig och "lättburen" säck.
alla remmar som någon här irriterat sig på är inte fler, snarare färre än på säckar med lösa lock osv. dessutom har de alla en tydlig och vettig funktion och placering. tycker jag.
Innan köpet av mjölner har jag testat ett flertal säckar, alltifrån gamla ramisar och shosho till berghaus och norröna. och jag är nöjd. jättenöjd...
 

Guest

Gäst
Re: Mjölner

Pask; sa:
Jag har i min recension givit mina synpunkter på Mjölner 100
.
.
.
Med "haverera" menar jag inte "välta" utan att bärsystemet inte lägre fungerar att bära säcken med. Har man halvfullt i nedre facket knycklas nederdelen av säcken ihop och ryggplattans läge förskjuts uppemot en decimeter uppåt eftersom den är fäst i den mjuka nederdelen av säcken. De flesta ryggsäckar har ryggplattan fäst längs ramen, och då kan man packa säcken hur man vill utan att bärsystemet påverkas.

Peter

Ok, jo jag förstod det där med att säcken inte bokstavligen välter... det gör min ändå även om den är full med packning ;-)
Tror jag förstår vad du menar med att ryggplattan förskjuts, det är förvisso sant att blir där tomrum i nederfacket så bucklas ryggplattan. Själv löser jag det genom att packa in lite extra kläder för att fylla ut allt eftersom. Kök, kåsa, sovsäck, regnkläder och dagens lunch packar jag här. Blir där tomrum så fyller jag på med smutsiga kläder etc. Så nederdelen behöver egentligen aldrig utsättas för detta bucklingsfenomen varpå ryggplattan blir kvar där den är. Men som sagt, säcken behöver inte knycklas ihop om man packar den på "rätt" sätt. Gillar själv nedre öppningen eftersom man lätt kan pressa in en massa saker snabbt och enkelt, även om det ser ut som man har en badboll i den.
 
Mjölner

Jag har löst det genom att fästa ryggplattan med ett repsnöre i två öglor som sitter längs mitten av säcken strax ovanför bältet, och som egentligen är avsedda för andra remmar i bärsystemet. Originalremmen som går snett neråt har jag slackat helt. Med denna enkla åtgärd får man ett betydligt bättre bärsystem.

Peter
 
Tack för alla svar.
Det blev en Nörröna Storen. All olika skäl. Vissa nämnda ovan. En grej som känns himla fint med Nörrönas är att den är lätt att komprimera, mycket och smidigt. Men egentligen var det rätt jämnt mellan dom och jag kommer nog av och till småfundera på om jag inte skulle tagit en klättermusen istället. Koncepten är rätt olika så det är svårt att jämföra. Men, min nästa 40/50 liters säck blir garanterat en klättermusen.
Imorgon bär det av... Saltoloukta nästa.
Patric
 

Guest

Gäst
olle11; sa:
Tack för alla svar.
Det blev en Nörröna Storen. All olika skäl. Vissa nämnda ovan. En grej som känns himla fint med Nörrönas är att den är lätt att komprimera, mycket och smidigt. Men egentligen var det rätt jämnt mellan dom och jag kommer nog av och till småfundera på om jag inte skulle tagit en klättermusen istället. Koncepten är rätt olika så det är svårt att jämföra. Men, min nästa 40/50 liters säck blir garanterat en klättermusen.
Imorgon bär det av... Saltoloukta nästa.
Patric

en rafflande upplösning på ryggsäcksdramat... ;-)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.