Misstänksamma abborrar

Jag var ute och spinnfiskade abborre under helgen. Ofta följde de efter draget men ville inte hugga. Vädret var soligt. Spegelblankt grunt vatten (ca 1m). Kan det göra abborrarna mer misstänksamma? Har ni några bra knep för att få dem att hugga?

MVH storfiskarn?
[Ändrat av storfiskarn? 2002-06-12 kl 12:06]
 
Klart att de blir misstänksamma!

Hej!
Klart att en spegelblank vattenyta gör att abborrarna blir mer vaksamma och till och med lite skygga( i alla falla de stora). För att få de att hugga finns det inget givet svar, men som vanligt gäller det att variera intagningen ( skapa mer liv i draget), prova ett mindre drag eller byta färg på draget. Något som fungerar på öring är att fiska där vinden skapar lite krusning på ytan eller inärheten av detta området, jag vet inte om det fungerar på abborre. Skulle inte detta fungera fiska en annan dag.

Christian
 
Vevstopp!!!

Hej!

Inlägget före skrev "varierad intagning", ett hett tips på trög borre är att sakta öka intagningshastigheten, för att sen göra plötsliga vevstopp på ett par sekunder. Ryckvis hemtagning med snabba acelerationer och vevstopp är också kanon.

Lycka till med riktigt skitfiske!!!!

Magnus A
 
storfiskarn?; sa:
Jag var ute och spinnfiskade abborre under helgen. Ofta följde de efter draget men ville inte hugga. Vädret var soligt. Spegelblankt grunt vatten (ca 1m). Kan det göra abborrarna mer misstänksamma? Har ni några bra knep för att få dem att hugga?

MVH storfiskarn?
[Ändrat av storfiskarn? 2002-06-12 kl 12:06]

Intressant! Var också ute i helgen utanför Väddö och tyckte också de var tröga, vi tog väl en 10-15 st varav de flesta högg nästan direkt vid nedslaget av draget!
Dock kunde stora stim följa draget till båten, ganska kul att se. Gäddorna däremot var helt galna! Man trodde nästan man hade en havsöring på kroken ibland (notera: Nästan...) :)

Mvh
/ Stefan
 
fluga?

Jag har hört att det ska vara bra att fästa en röd fluga på en kort lina efter draget när man fiskar abborre. Är det någon som har testat? Hur funkade det?

MVH storfiskarn?
 
Abborre på fluga!

Jag fiskar nästan uteslutande med fluga och flugspö och där fungerar den röda flugan bra men även vita flugor ger finna fångster. Mitt tips är att bytta ut spinnspöet mot ett flugspö, eftersom fisken känns mycket större när man fiskar och man har direkt kontakt med fisken.

Alla kan fiska med flugspö!

Christian
 
NEJ!!

Är man oförstörd så skall man inte börja med flugfiske.. Denna sjukdom är mycket farlig, den tar mycket tid och kostar en massa pengar... Det finnes idag inget känt botmedel förutom sprit i ohyggliga mängder!!

:)
 
Re: NEJ!!

FJS90/91; sa:
Är man oförstörd så skall man inte börja med flugfiske.. Denna sjukdom är mycket farlig, den tar mycket tid och kostar en massa pengar...

:)

Flugfiske behöver inte vara dyrt för mindre än 1500:- kan man få en bra utrustning och tar man sen hänsyn till vad spinnfiskarna lägger ner på drag är det inget att diskutera.

Flugfiske till alla!

Christian
 
Re: Re: NEJ!!

[/QUOTE]

Flugfiske behöver inte vara dyrt för mindre än 1500:- kan man få en bra utrustning och tar man sen hänsyn till vad spinnfiskarna lägger ner på drag är det inget att diskutera.

Flugfiske till alla!

Christian [/QUOTE]

Jajaja... Den myten gick jag oxå på för ett par år sedan. Jag köpte ett spö med rulle och en wf lina för 1700:-.. Sedan behövde jag ett par vadare, eftersom jag inte ville lägga så mykke pengar så blev det ett par lårhöga gummivadare för 400:-.. Sedan ville jag binda mina egna flugor..... Flera år senare och tusentalskronor fattigare(mukke lyckligare) så vet jag vilket gift flugfiske är!!

Jag vill ha statliga subventioner och/eller behandlingshem!

:)
 
Ett varningens ord

Tänkte just börja lista motargument mot FJS dyr-argument, men vid rannsakning av samvetet inser jag att jag själv nog är färdig för behandlingshemmet. Nu kan man själv välja hur seriöst man vill se på den här diskussionen, men faktum är att de flesta som flugfiskat några år inte längre nöjer sig med det billigaste. Generalisering – visst, men ack så sant!

När man uppnår en aning skicklighet i sin konst får man inte bli förskräckt eller när begäret kommer smygande. Plötsligt vill man åtminstone ha spö och lina för att kunna idka konsten till fullo. Att det sedan tillkommer en hel del kringutrustning märker man knappt i det berusningstillstånd man befinner sig. Detta är dock inget onormalt, utan bara en del av sjukdomsbilden. Visst kan man försöka fortsätta använda billig-spöt och ha fantastiskt kul, men i och med att man tar det i sin hand utsätter man sig för en oerhörd risk. Det är en drog som man bör antingen helt låta bli eller vara beredd att hänge sig åt fullständigt.

Biverkningar? Massor! Livet kommer aldrig mer att bli sig likt. Fritiden förbrukas i ett nafs och andra fritidsintressen bara går upp i rök. Familj och ickefiskande vänner tvingas utstå ett närmast omänskligt lidande (tack för att du står ut Lina!). De blir ofta mot sin vilja delgivna flugfiskarens enkelspåriga tankegångar. Sedan när det blir fiskarens tur att lyssna och samtalet handlar om något annat, helt världsligt, får han något oförstående i blicken som sedan övergår till drömmande. Han lyssnar inte längre. Han befinner sig någon helt annan stans där tankevärlden begränsas till sinnesintrycken av myggsurr, bäckolja, porlande vatten och underbart vakande fisk... Det är en ständig oro som infinner sig i själen och som endast blir till freds vid ett gott fiskevatten. Tro nu inte att du är säker när du sover. Fiskarna blir då större och de som en gång släppt går igen gång på gång...

Om vi skall återgå till tråden så måste jag i alla fall rekommendera fluga. Skygga-spinn-abborre-problemet har jag sett, men inte behövt lida av sedan jag lade spinnspöt på hyllan. Använder istället företrädesvis en i huvudsak silverfärgad streamer till borrefisket. Visst kan det väcka irritation bland vänner när de med sina blanka spinnare lockar kilosklunsar inom flughåll, bara för att se dem hugga på min fjäderkrok. Min teori är att abborren, liksom ädelfisken, blir selektiv. Om man tar en närmare titt i draglådan finns där inte mycket som liknar borrens naturliga föda. Inte ens en vobbler kan pressenteras som annat än en stel och livlös krokförsedd pinne för en kräsen fisk.
 
Skulle...

det vara möjligt att få ett recept (bindbeskrivning)på Silverstreamern eller rent utav en bild på Kreationen?

Har inte flugfiskat abborre så väldans mycket så att det skulle vara intressant att få se vad som funkar på dessa simmande kulinariska fullträffar (åhhh...rökt abborre...Stekt abborre...Filead och panerad abborre...halstrad abborre...mmmm)

MVH Anders B
 
Envis fiskare

Då jag är tämligen envis så tänker jag hålla fast vid mitt haspelspö. Man kanske kan tynga ner linan med ett sänke och sedan använda flugan på haspelspöt? Eller vad säger alla ni inbitna flugfiskare?

MVH storfiskarn?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tarfala Skeingesjön och dess abborrar Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.