Minicykel

Det blev en Downtube

Jag köpte nyligen en Downtube FS som jag kan rekommendera. http://www.downtube.com/product531.html

Amerikanarna gillar dom, men dom är svåra att få tag på i Europa. Yan, som driver företaget, har några exemplar kvar av 2007 års modell på lager i England, och säljer dom för £199. Jag köpte en sådan via ebay.co.uk och tycker jag fick väldigt mycket för pengarna. 9 växlar, fulldämpad, och byggd för fullvuxna människor. Jag är 187cm och tycker inte att den är för liten. Ska dock nämnas att jag inte har någon ordentlig erfarenhet av cyklar. Brukar föredra enhjulingar. Den blir inte lika liten som en Brompton ihopvikt men kostar bara en bråkdel, har mer växlar, och är troligtvis bekvämare också.
Jag ska bygga om min till liggcykel och cykla Lhasa-Kathmandu med den.

http://www.bikeforums.net/forumdisplay.php?f=221&order=desc kan ni läsa en hel del åsikter om Downtube.
Efter detta positiva omdömme så beställde jag en Downtube IXFS (9 FS) från England i Söndags.
Då erfarenheten är liten av sådana här cyklar så kändes det bra att börja med en billigare variant. (även om 199+47 pund är mycket pengar)
Idag, Fredag kom cykeln i en låda.
Det märktes att den varit ihopsatt (testad, justerad), emballage var borttaget och åter montrat.
Alla bromsar, vajrar och växlar fungerade utan problem direkt vid första ihopfällningen, bara till att pumpa upp däcken.
Kvalitetsmässigt gillar jag dock inte drev och växelpaket, det märks att det är en lågbudgetcykel enligt min mening.
Cykeln är betydligt större än vad man tror (som oerfaren) både uppfälld och ihopfälld.
Återstår och se om jag har plats för cykel och bagage i bilen samtidigt.
Nu är det bara till att cykla och se vad den går för.

/Hasse
 
Den är bra att cykla på.
Efter 10 km så började höger pedal att knarra och knäppa oregelbundet, efter ytterligare 15 Km så börjar även den vänstra pedalen uppträda likadant.
Så nu är det bara att vänta på att dom slutar rotera.
Vid håltagning i fälgarna för ekrar och ventil har man inte gradat hålen utan det är "skägg" vid i stort sett varje hål.
Lacken är slarvigt utförd, förgbubblor och skräp under eller i färgen.

Kineserna har väl att vandra samma väg som japan och Korea har gjort innan dom började göra kvalitetsgrejor.

/Hasse
 
Den är bra att cykla på.
Efter 10 km så började höger pedal att knarra och knäppa oregelbundet, efter ytterligare 15 Km så börjar även den vänstra pedalen uppträda likadant.


Att byta pedaler kostar inte så mycket, så än behöver du inte deppa. Men det kan vara en god idé ett kolla att allting är lagom åtdraget och smort.


Vid håltagning i fälgarna för ekrar och ventil har man inte gradat hålen utan det är "skägg" vid i stort sett varje hål.
Lacken är slarvigt utförd, förgbubblor och skräp under eller i färgen.

Kineserna har väl att vandra samma väg som japan och Korea har gjort innan dom började göra kvalitetsgrejor.


Jag misstänker att det är priset och inte urpsrungslandet som är orsaken till kvalitetsmissarna.
 
Har nu haft med mig cykeln i bilen i några veckor, lite stor för bagagen (Honda CRV) men har lärt mig hur jag ska ställa väskorna, tyvärr kommer cykeln längst in med väskor utanför.
Har upptäkt Linköping, Ronneby samt Vänersborg idag.
Är rätt kul att se städerna från "baksidan" och se sådant som man annars inte ser.
Bilen på service, tag cykeln hem (9 km) och jobbade lite för att sedan cykla tillbaka och hämta bilen.
Trevlig och lätt att cykla på, går bra såväl på asfalt som grusväg.
Även i stark nedförsbacke och hög fart är den stabil,

Problem med pedalerna som blir sämre och sämre men har blivit lovad nya på garantin.
Lyckades slita av kabeln till cykeldatorn vid hopfällning av cykeln, men det kan man ju inte lasta cykeln för ;-)
Köpte en Spectra cykelväska på Sportia, den har snabbfäste så den är enkel att ta med sig, i den har jag pocketkamera, karta, batteri till GPS (måste ju hitta hem till hotellet igen) vattenflaska samt diverse verktyg som jag hoppas slippa använda.

Provcyklade en 3 vxl. Brompton hos Jary i Växjö, inga problem med 16" hjul men tycker att 3 vxl. är för lite vid blandad körning.

/Hasse
 
Har upptäkt Linköping, Ronneby samt Vänersborg idag.
Är rätt kul att se städerna från "baksidan" och se sådant som man annars inte ser.
Bilen på service, tag cykeln hem (9 km) och jobbade lite för att sedan cykla tillbaka och hämta bilen.


Så roligt! En fällbar cykel ger en helt fantastisk frihet! När man en gång vant sig vill man aldrig vara utan den möjligheten, det är min erfarenhet. "Vikcykel" är verkligen prylen du inte visste att du behöver!

Antal växlar har aldrig varit Bromptons starka sida. Jag har den sexväxlade versionen, nerdrevad 12%. Jag har också monterat remmar på pedalerna, sk powergrips, som gör att jag får bättre rundtramp. Tillsammans upplever jag det som fullt tillräckligt.

Det finns två lösningar för att få en tolvväxlad Brompton, det ena är dubbla klingor fram och en särskild kedjeförare från Steve Parry. Det andra är Schlumpfs bergväxel som sitter inne i vevhuset.

Kul att du är nöjd med din nya cykel! Har du bilder så vore det kul att se dem.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.