Mindre husbil/campervan?

Någon som använder det när ni är ute på äventyr?

Är ute efter något mindre smidigt som inte kostar en halv mille. De flesta svenskar på husbilsforumen är tyvärr äldre med mer inriktning på komfort och fenomenet verkar mer utbrett i Australien och USA etc. "Plåtisar" verkar vara en bra kompromiss.
 
Ett par av mina kamrater har fixat till en VW Caddy den längre varianten så att de kan sova i den. Är det den storleken på bil du har i åtanke?

Annars är folkabussar av olika årsmodeller förstås klassiker.

Thure
 
Hur länge har du tänkt att vara ute?
Själv har jag en V70 -99 (äldre modell) som jag farit runt i ett par veckor åt gången, jag är dock ganska kort och kan ligga raklång när baksäterna är nerfällda. Hade inbrott i bilen på en tur till Oslo, och har efter det byggt om bagageutrymmet så all packning döljs. Efter lite lösningar som utskjutbart bord, kökshörna och rullgardiner är bilen ganska så trevlig att ströga och övernatta i.
Lite trångt, men diskret och billigt!
 
Funkar ju med typ kombilar , XC90 är ju lite rymligare ,begagnade får man ju rätt billigt speciellt med stora motorer.Du kan ju få en fin lyxig för en bit från 50 då dom inte är så soppasnåla.

Jag tror nog att mest utrymme för stålarna,livslängd och så får man med nån halvny VW Caravelle eller Multivan.
Diesel och manuell låda
 
Jag byggde om en Renault Kangoo till husbil. Har fortfarande kvar delarna så om du köper en kan vi byteshandla. :) Det är en standardbil med halv mellanvägg så att man kan ha fötterna in i passagerarrummet vid sömn. Vi har sovit två pers i den men bäst är att vara solo. Längst bak en köksbänk. Bara bänk. Giraffluckan kan öppnas så att matoset går ut. Man sover en bit upp så att det ryms gott om packning även för två personer. En mycket smidig och diskret bil.
 
Jag har haft många bilar genom åren (är 36) men aldrig en över 30 000 kr. Har stort sett alltid övernattat i mina bilar, sist hade jag en Saab 9-5 som gick hjälpligt att övernatta i när man fällde baksätet.
När jag nu blev färdigutbildad och fick fast jobb insåg jag långsamt att jag kanske borde lägga lite mer pengar på bil nu. Läste mig igenom mkt på nätet och bestämde mig ganska tidigt för en Vw California eftersom den verkade mest ordentlig. Först tänkte jag en T4:a men ändrade mig under resans gång till en T5:a. Jag följde begagnatmarkanden under ett antal månader här i Norge och fick en god uppfattning om vad bilen kostade. De är sjukt dyra i Norge, alla T5:eek:r ligger över 300kkr mens T4:eek:r oftast ligger under 300kkr.

Jag har ägt min skönhet nu i 3 månader och kan bara konstatera maxsimal frihet och comfort. Den är bara 8 cm längre än min gamla Saab 9-5 (!) närmare bestämt 489 cm lång och 199 cm hög, så den får plats stort sett överallt, går som personbil på färjor och är också registrerad som personbil. Bränsleförbrukning på 0.75 l/mil. Dubbel Webasto, en parkeringsvärmare och en värmare till bodelen, båda styres med fjärrkontroll (1000 m) eller från manöverpanelen. Går hur fint som helst att också campa på vintern. Har sovit i -13 grader med behaglig inomhustemp i bilen. Fricampar alltid och med totalt 3 batterier (standard) så är man inte beroende av 220 v ström på många många dagar. 42 l kylskåp, gaskøk, 30 l vattentank+gråvattentank, dubbelglas i flera rutor, höjbart tak, kan sova 2 uppe, 2 nere, markis, campingbord + stolar smart undangömda inne i sidodörr + baklucka.
Fick ge 400kkr för min California -2006, 2.5 TDI manuell 128kw/174hp som rullat 10800 mil. Jag tycker det är värt det, men jag har inga barn (har sambo) och kan verkligen komma iväg nästan när jag vill.
Hade jag valt att lägga mindre pengar så hade jag gått för en T4:a som många menar har en bättre motor med längre livslängd (?). Här kan man säkert finna en helt okay för mellan 100-200kkr.

Jag har också varit inne på å bygga ngt själv utifrån en skåpbil vilket borde bli skitbilligt rent ut sagt. Problemen då är att få bra ventilation och man bör installera riktig ventil/ventiler. En ok bädd och kökshörna snickrar man säkert till lätt. I Norge är nackdelen den att man måste ha skiljevägg mellan förarkupe och lastutrymme. Sen blir det säker lite mer "burkkänsla" lite mer knirr och knarr när man kör men det kanske man kan leva med. Vi inredde en gammal Iveco-minibuss för ett par år sedan och drog ner i Europa och klättrade. Det var fantastiskt.
 

Bilagor

  • FullSizeRender 5.jpg
    FullSizeRender 5.jpg
    56.5 KB · Visningar: 9,272
  • FullSizeRender 4.jpg
    FullSizeRender 4.jpg
    74.5 KB · Visningar: 12,283
  • California_YN.jpg
    California_YN.jpg
    71.5 KB · Visningar: 13,407
Senast ändrad:
Jag har en gammal VW T3 från 1980, den luftkylda motorn på 2000cc och den fungerar klockrent. Försök hitta någon till vettigt pris och som samtidigt är i vettigt skick.
När jag letade min buss hittade jag ett flertal säljare som inte riktigt hade "koll" på vilket värde T3:eek:rna ligger i vilket gjorde att jag kunde få min för ett riktigt bra pris när jag hittade en vettig i närområdet.

De flesta bilar går att bo i. Många på andra sidan sjön använder sig utav Subaru i alla dess former eller pickisar för att ha något att bo i när det är iväg. Gör det inte för komplicerat bara :)
 
Bumpar den här.

Lite sugen på en VW California. Den verkar bra om man rör på sig mycket och inte så stationär.

Ja, jag tror du träffar spiken där. Californian är mer person-bils-lik att köra och man känner sig mer mobil. En stor husbil har mer komfort när man väl parkerat men kan upplevas långsammare och klumpigare vid färd (?).

Californian är en fantastisk bil. Jag kan evt peta ihop lite köp-tips om ngn är seriöst intresserad.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.