• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Miljörörelsens slavsamhälle

Jag tycker att det verkar vara den gamla vanliga kapitalismen, snarare än miljörörelsen. Bara ännu en version av de rikas krig mot de fattiga, denna gång med miljön som vapen.
 
Utan att ha lästa artikeln skulle det kunna vara så att miljöargumenten kan användas såsom religion har använts i många koloniala sammanhang.


/Anders
 
Visst är det kapitalism, det är också miljörörelsen. Det var väl ingen som trodde att det var två helt separata saker?

Och att iden med att köpa utsläppsrätter är sjuk är ingen nyhet. Hela det resonemanget utgår ju ifrån att utsläppen är nån sorts resurs som finns i ett visst antal (vilket inte är fallet för flyget om jag inte minns fel), och om jag betalar någon annan att inte utnyttja 'sin' del så kan jag utnyttja mer än 'min' del.

Och sålänge man kan resonera på det viset är det ju den med mest pengar som kan göra av med mest resurser. Inget nytt under solen.

Sen har det ju sin obehagliga bieffekt att det innebär att vi med pengar tvingar de utan att leva kvar i sin misär.

mvh Christian
som har läst artikeln.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.