Midsommarvandring

Fungerar Abisko och dess närområde att vandra i till midsommar? Jag är helt obekant med snöläget i fjällen i Juni, men misstänker att man troligen kan ta skidor till de flesta områdena vid nämnd tidpunkt. Har dock hört att den låga nederbörden därom torde kunna medge en sommarvandring så tidigt... Annars kanske erfarna besökare kan bra tips på "snöfria" fjällområden..

Mvh, Lars
 
sarek

Hej!
Vi gick för 2 år sedan en tur från Saltoluokta via Sitojaure och Pastavagge och vidare till Suorva. Vi startade på midsommarafton från Salto och jag var aninge orolig för ev snö och högt vattenstånd men det blev den finaste vandringen jag gjort. Sol dygnet runt, inga mygg och lätta vad. Visserligen fick vi gå en del sträckor på snöfält men det var aldrig längre än kanske 2-300 m.
Vi såg bara ett tält på hela den turen.
Båtskjuts fick vi på Sitojaure västerut, men ett orosmoln var att det fanns ingen båt i västra delen om vi skulle tvingast vända. Kuhmunen kom inte dit så tidigt.
Så, visst går det bra om man har tur och våren varit snabb. Kanske kom vi innan den riktiga vårfloden satte igång......
 
ja

det bör fungera. Första gången jag var i fjällen 1999 sös det ha varit mycket snö. Vandrinden Abisko-Keb med start söndagen e. midsommar gick dock alldes utmärkt, även om det var lite blött i marken. De två senaste åren har jag vandrat lite runt Riksgränsen vid midsommar. I midsommras var det ju iofs lite kallt , med en del regnskurar och lite snö på topp. Men fram till dess hade det varit högsommarvärme hela maj, så snö var det ont om. mvh
 
Abiskodalen

Hej

Det fungerar i allfall att vandra i närheten av Abisko och till Abiskojaurestugorna. Hur det ser ut på högre höjder efter kungsleden är svårt att säga redan nu. Väderdata från Abisko finns på följande länk(updateringen kan det vara lite si och så med i bland): http://www.ans.kiruna.se/weather/obs1.html
 
Inga problem

Det är offtast inga problem med varken vatten eller snö den årstiden. Vårfloden går oftast i slutet på maj eller början på juni i Sarek trakten. I år är det inte heller speciellt mycket snö så den borde ebba ut ganska snabbt. De kvarvarande snöfälten är ofta ganska hårda och lätta att gå på.

Bitvis kan dock myrar och blötmarker vara väldigt blöta och svåra att ta sig igenom. Det kan också vara mycket snö på högre höjd, från ca 1100 meter och uppåt så det är tex inte läge att korsa tex lutholako eller planera in många toppturer.

Personligen tycker jag nästan att det är finaste tiden i fjällen. Ljuset dygnet runt gör det hela fantastiskt och djurlivet är mer aktivt än under senare delen på sommaren. Vädret är också ganska stabilt den tiden.

/Björn
 
Snögränsen

Salmo Trutta; sa:
Jag är helt obekant med snöläget i fjällen i Juni, men misstänker att man troligen kan ta skidor till de flesta områdena vid nämnd tidpunkt.

Knappast. Snögränsen varierar från år till år beroende på hur mycket snö som kommit på vintern och hur varm våren och försommaren varit. En kvalificerad gissning är att snögränsen ligger på mellan 1000 o 1700 m vid midsommar. Lägre på nordsluttningar, högre på sydsluttnngar.

Vi besteg Kebnekaise över vargryggen en midsommar och däruppe var det för mycket snö för att det skulle vara riktigt bra, på nordtoppen sparkade vi oss fram i snö som nådde långt över knäna, jobbigt och långsamt. Väl på sydtoppen fanns en hårdpackad stig.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Kan vara bra

Har vandrat där veckan efter midsommar en gång. Var mycket bra och i stort sett ingen snö (utom på fjälltopparna). Så det KAN vara bra. Men det varierar säkert från år till år. Har bara varit där en gång så några säkra slutsatser kan jag inte dra.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.