Mete i Jämtlandsfjällen

epilog

Naturligtvis behöver man inte meta med mask vad jag sa var att det är i ytterstfå vatten som det råder maskförbud. I hela norra jämtland tror jag att det bara är Risån. Trams var kanske onödigt men i det ligger det ingen okunskap sen är det en annan fråga om lämpligheten att använda sådant bete. Och om det vet säkert andra mer än mig. även om jag är tveksam till uppgifterna. dessutom fiskar jag gärna med fluga.
ha det bra/Anders
 
Mask i Fjällen

Det är ej maskförbud i Jämtlandsfjällen, kan vara nog så intresant med mask på kroken, om det gäller att få fisk förstås.
 
Mask

Är ju synd och dra alla maskmetare över en kamm. Har en bekant som är sk specimenmetare , han metar mycket sarv,id, brax han återutsätter alla fiskar han får, ibland så åker han till fjällen och metar är lika dant där han återutsätter 100% av firrarna han får, han har aldrig upplevt problemet med att fisken sväljer då han krokar direkt. Han kör med väldigt lätta grejor sk matchspö 12 fot långt Väldigt, väldigt mjuktspö sk ul rulle och 0,15 mm lina krokst han kör med brukar vara 10-12. Lustigt finns flugfiskare som tar en matfisk han tar aldrig en matfisk och han metar med mask. Själv har jag aldrig fiskat i fjällen , var på en flugfiskekurs i glomma 1993 , tyckte inte det var nåt kul alls med flugfiske. Väldigt trevliga människor på kursen , dock så var kursledaren en d-a idiot. En ganska känd fiskare som varit med i TV några gånger , jag tålde inte karln.Synd med maskförbud men tyvärr så tror jag att dom flesta maskmetarna missköter sig. Mvh Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emil11 Gös mete Fiske 0
chribba tips på fiske i jämtlandsfjällen Fiske 2
miss.daisy Flugfiske i Jämtlandsfjällen Fiske 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.