Merino t-shirt

Tack! Lundhags 50/50 blandning är inte att rekommendera alltså?
Som sagt: säkert jätteskönt hemma och på typ stugvandringar när man har en chans att torka ev. blöta kläder och skor över natten, och när man inte bär på så mycket packning att man får lust att räkna varje gram. Viskos/bambu/tencel ger tyngre plagg för samma värmeisolering, jämfört med ull.
Viskosfiber är samtidigt sitstarkare än ull, så troligen var tanken med blandningen att öka plaggens slitstyrka, men slippa "syntetkänslan" med polyester eller polyamid.
 
Fortsätter på ämnet merino t-shirt. Jag har länge använt ett woolpower underställ, använt på sommaren och under långa vinterturer har det suttit på i ett par veckor non stop, hade ju inte funkat med något annat material. Jag har varit väldigt nöjd med det. Det börjar bli ganska många hål i det men går att använda, helst på vintern.
Så jag köpte nu nyligen en t-shirt från icebreaker som jag hade tänkt använda på främst sommaren. Men den sticks.. inte så mycket men precis så jag stör mig på det. jag har aldrig upplevt att mitt woolpower underställ har känts stickigt.
Vadan detta? blir den mindre stickig med tiden? Vänjer man sig? Är det annan (sämre?) ullkvalité idag?
Läste om någon tidigare i tråden som strykte sitt för att få bort stickigheten. Finns det mer tips?
Icebreaker har jag hört ska va bra och minst stickiga(?). Ska väl kanske prova med woolpower igen, men finns inte så många färger att välja på..
Eller kanske nån med mer andel syntet i?

Ullen sorteras i tjocklek på hårstråna och högre andel grövre strån gör att det kan upplevas som kliig. Längden på stråna inverkar också då det är ändarna som irriterar mest. Rent krasst borde i alla fall den genomsnittliga tjockleken anges i produktinfon. De har uppgifterna så det är bara att lägga ut.
Sen hur varje tillverkare jobbar med kvalitetskontroll vet jag inte och inte heller vilka ekonomiska val de gör.
Att stryka bort de tjocka sträna kanske gör att de lägger sig plattare längs med tyget men jag har inte testat och även om det funkar så för hur länge?
Det värsta jag upplevt var en ylletröja som gav skavsår, det näst värsta är en hatt där jag fick med överhår i kardningen. Hatten ör helt okej och så flyttar man den en aning och det känns som en nåldyna. :D

Jag ör nöjd med Janusställen även om knäskydden nöter hål snabbare än jag gillar. Fast de ställ som jag har på jobbet är de äldsta så det finns redan hål i dem.

50/50 ställen från Haglöfs borde hålla längre så jag ska kika på dem (för jobbet).
 
I de t-shirtarna jag har från Lundhags så står det att de är tillverkade av 100 merinoull, och inget tencel. De har troligen gjort om tillverkningsprocessen, ingen konstigt med det.
 
Fortsätter på ämnet merino t-shirt. Jag har länge använt ett woolpower underställ, använt på sommaren och under långa vinterturer har det suttit på i ett par veckor non stop, hade ju inte funkat med något annat material. Jag har varit väldigt nöjd med det. Det börjar bli ganska många hål i det men går att använda, helst på vintern.
Så jag köpte nu nyligen en t-shirt från icebreaker som jag hade tänkt använda på främst sommaren. Men den sticks.. inte så mycket men precis så jag stör mig på det. jag har aldrig upplevt att mitt woolpower underställ har känts stickigt.
Vadan detta? blir den mindre stickig med tiden? Vänjer man sig? Är det annan (sämre?) ullkvalité idag?
Läste om någon tidigare i tråden som strykte sitt för att få bort stickigheten. Finns det mer tips?
Icebreaker har jag hört ska va bra och minst stickiga(?). Ska väl kanske prova med woolpower igen, men finns inte så många färger att välja på..
Eller kanske nån med mer andel syntet i?
Har en Icebreaker t-shirt i "Tech Lite", sticks inte på mig och har fungerat superbra, i princip luktfria även efter flera svettiga dagar.

Gillar även woolpower men icebreaker-tröjan är bra då man vill se lite mindre frilufts ut, ska köpa fler.

Ska jag säga något negativt om icebreaker så är det att jag fick några hål i tröjan när den klämdes av avbärarbältet, kanske hade hänt med alla tröjor men ett litet frågetecken för hållbarheten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.