ME Dewline; bra säck?

Re: Re: ME-säckar, storlek m.m.

Raskesven; sa:
Tack för länken haskell. Klart mer prisvänligt än hemma, även om man räknar in transport etc. Pristransparensen med internet måste ju börja pressa priserna mer här på hemmaplan vad det lider.
Jo, förr eller senare så blir det nog så men så länge som nästan hela den svenska marknaden "bara springer in på närmaste NK-butik och köper en säck" så lär det inte hända så mycket. Det verkar dock som om återförsäljare med mer "high end"-prylar är litet mer framsynta här - kanske för att deras kunder har bättre(?) koll på priser m.m. - och oftare erbjuder sina prylar till mer internationellt konkurrenskraftiga priser.
Om vi tar t.ex Marmot Helium Regular så anges den till 6", dvs. lite drygt 178 cm. Jag är 183 cm. 178 är väl innermåttet, men mäts det då från kanten av säcken, kragen där man har halsen, och ner till fotänden? Det skulle då täcka för mig menar du? Min vintersäck, Ajungilak Arktic, anges till "kroppslängd" 200, vilket är bra för mig. Den mindre anges till "kroppslängd" 180, vilket då bör ha blivit för tight. Kan ju vara annorlunda mätt, dessutom vintersäck. Men om du är 185 och har en Marmot regular som sitter perfekt så ska det ju fungera för mig med t.ex Helium regular. Hmm, är du en pålitlig person med gott omdöme?;-)
Jag är en pålitlig person med gott omdöme. :)
6' (fot) är 182,88cm (1'=12"=30,54cm), varken mer eller mindre. Hur de mäter har jag ingen aning om men jag kan sträcka på mig ordentligt utan problem.
Jag upplever inte min Marmot Never Winter eller min ME Dreamcatcher 500 som märkbart kortare än mina 195(?)-centimeters Ajungilaksäckar.
Varför inte leta upp en återförsäljare och provligga? Du kanske kan få en bra deal också om du försöker pruta.

[Ändrat av haskell 2003-08-29 kl 08:26]
 
Lucy rockar!

jarlmoden; sa:
Raskesven - Om du kan tänka dig att beställa från England, kolla även på Up & Under;

http://www.upandunder.co.uk/eshop/catalogue/description.asp?Activity_ID=21

Ful site, men bra utbud & priser. Köpte sovsäck därifrån själv. Snabb leverans.
Dessutom har de kanonbra service och är trevliga. :)
Jag har beställt 2ggr - bl.a. Cruxryggsäcken - från dem och det är numera min favoritwebbutik för prylar som inte finns här. Jag lär beställa bl.a. mitt tält därifrån i vinter... :)
 
Sovsäckslängd

Aningen "off topic" kanske, men jag retar mig på dessa amerikanska märken som envisas med att tillverka sovsäckar i stl Regular för kroppslängd upp till 6' (183 cm), och stl Long för längd upp till 6'6'' (198 cm).

Medellängden för män (män är nog i majoritet bland sovsäcksköparna) i Sverige ligger ju på ca 180 cm, vilket innebär att väldigt många män hamnar mitt "i skarven" mellan storlekarna. Som normallång svensk som vill kunna sträcka ut tårna en aning måste man alltså köpa en sovsäck avpassad för 198 cm kroppslängd, d v s 15 cm för lång, vilket innebär högre vikt, större packvolym och ibland också högre pris.

Möjligen är amerkanerna kortare, men för oss nordbor blir det inte så bra. Svårbegripligt hur t ex Ajunglilak kan ha sovsäckar för kroppslängd 180 och 195 cm. Norrmännen är väl ungefär lika långa som vi.

Peter
 
Re: Re: Re: ME-säckar, storlek m.m.

haskell; sa:
.....
6' (fot) är 182,88cm (1'=12"=30,54cm), varken mer eller mindre.
.....
[Ändrat av haskell 2003-08-29 kl 08:26]
Självklart. Jag gjorde ett snabböverslag beräknat från svenska "fot", som är 0,2969 m. Engelska "foot", är enligt Prismas uppslagsverk 0,3048 m. Enligt samma verk är en engelsk tum 2,54 cm, och 2,54 cm * 12 = 30,48 cm, så verket är i alla fall konsistent:) Skiljer det ett snäpp till de amerikanska måtten?
 
Re: Re: Re: Re: ME-säckar, storlek m.m.

Raskesven; sa:
haskell; sa:
.....
6' (fot) är 182,88cm (1'=12"=30,54cm), varken mer eller mindre.
.....
[Ändrat av haskell 2003-08-29 kl 08:26]
Självklart. Jag gjorde ett snabböverslag beräknat från svenska "fot", som är 0,2969 m. Engelska "foot", är enligt Prismas uppslagsverk 0,3048 m. Enligt samma verk är en engelsk tum 2,54 cm, och 2,54 cm * 12 = 30,48 cm, så verket är i alla fall konsistent:) Skiljer det ett snäpp till de amerikanska måtten?

Det här är en bra site när man grunnar på "konstiga" enheter: http://www.onlineconversion.com/

Tex för att räkna ut hur många liter en amerikansk rygga har (istf cubic inches), vikter på prylar som mäts i ounces, längd på sovsäckar, etc etc
 
Re: Sovsäckslängd

Pask; sa:
Aningen "off topic" kanske, men jag retar mig på dessa amerikanska märken som envisas med att tillverka sovsäckar i stl Regular för kroppslängd upp till 6' (183 cm), och stl Long för längd upp till 6'6'' (198 cm).

Medellängden för män (män är nog i majoritet bland sovsäcksköparna) i Sverige ligger ju på ca 180 cm, vilket innebär att väldigt många män hamnar mitt "i skarven" mellan storlekarna. Som normallång svensk som vill kunna sträcka ut tårna en aning måste man alltså köpa en sovsäck avpassad för 198 cm kroppslängd, d v s 15 cm för lång, vilket innebär högre vikt, större packvolym och ibland också högre pris.

Möjligen är amerkanerna kortare, men för oss nordbor blir det inte så bra. Svårbegripligt hur t ex Ajunglilak kan ha sovsäckar för kroppslängd 180 och 195 cm. Norrmännen är väl ungefär lika långa som vi.

Peter
Det är samma visa varje gång jag skaffar brallor. Senast från norska Norröna. Valet var som vanligt lagom i midja och korta benlängder, eller lagom i benlängden och stora i midjan. Finns ju livrem och hängslen så det blev det sist nämnda.
 
Re: Re: Re: ME-säckar, storlek m.m.

haskell; sa:
.....
Jag upplever inte min Marmot Never Winter eller min ME Dreamcatcher 500 som märkbart kortare än mina 195(?)-centimeters Ajungilaksäckar.
Varför inte leta upp en återförsäljare och provligga? Du kanske kan få en bra deal också om du försöker pruta.

[Ändrat av haskell 2003-08-29 kl 08:26]
Ajungilak anger lite olika storlekar. T.ex Arctic finns i 180 eller 200, medan Denali anges til 210 och Goose Bay till 195....

http://asp.sorenso.no/tools/wip/vie..._products/ajungilak/2_sleeping_bags/winter_no
 
Re: Re: Re: Re: ME-säckar, storlek m.m.

Raskesven; sa:
haskell; sa:
.....
6' (fot) är 182,88cm (1'=12"=30,54cm), varken mer eller mindre.
.....
[Ändrat av haskell 2003-08-29 kl 08:26]
Självklart. Jag gjorde ett snabböverslag beräknat från svenska "fot", som är 0,2969 m. Engelska "foot", är enligt Prismas uppslagsverk 0,3048 m. Enligt samma verk är en engelsk tum 2,54 cm, och 2,54 cm * 12 = 30,48 cm, så verket är i alla fall konsistent:) Skiljer det ett snäpp till de amerikanska måtten?
Attans, det slank nog in ett ",54" bara för att jag råkade tänka på tum just då. Det är ingen skillnad på fot och tum mellan UK och USA. Däremot har britterna kommit mycket längre vad gäller vöergången till SI-enheter.
 
Re: Re: Re: Re: Re: ME-säckar, storlek m.m.

haskell; sa:
Raskesven; sa:
haskell; sa:
.....
6' (fot) är 182,88cm (1'=12"=30,54cm), varken mer eller mindre.
.....
[Ändrat av haskell 2003-08-29 kl 08:26]
Självklart. Jag gjorde ett snabböverslag beräknat från svenska "fot", som är 0,2969 m. Engelska "foot", är enligt Prismas uppslagsverk 0,3048 m. Enligt samma verk är en engelsk tum 2,54 cm, och 2,54 cm * 12 = 30,48 cm, så verket är i alla fall konsistent:) Skiljer det ett snäpp till de amerikanska måtten?
Attans, det slank nog in ett ",54" bara för att jag råkade tänka på tum just då. Det är ingen skillnad på fot och tum mellan UK och USA. Däremot har britterna kommit mycket längre vad gäller vöergången till SI-enheter.
Drar mig till minnes Thatchers "England is going metric, inch by inch":)
 
Re: Sovsäckslängd

Pask; sa:
Aningen "off topic" kanske, men jag retar mig på dessa amerikanska märken som envisas med att tillverka sovsäckar i stl Regular för kroppslängd upp till 6' (183 cm), och stl Long för längd upp till 6'6'' (198 cm).
De tillverkar för sina köpare, dvs. huvudsakligen nordamerikaner.
Medellängden för män (män är nog i majoritet bland sovsäcksköparna) i Sverige ligger ju på ca 180 cm, vilket innebär att väldigt många män hamnar mitt "i skarven" mellan storlekarna. Som normallång svensk som vill kunna sträcka ut tårna en aning måste man alltså köpa en sovsäck avpassad för 198 cm kroppslängd, d v s 15 cm för lång, vilket innebär högre vikt, större packvolym och ibland också högre pris.
I de allra flesta fall så funkar det utmärkt att köpa de mindre storlekarna om man är kortare än 190cm. Mina långa Ajungilaksäckar är, vilket sagts ovan, inte märkbart längre än min Marmot- resp. ME-säck i "regular" och jag är 185cm. Jag har för mig att det fanns någon här på Utsidan som körde med Rab i storlek "regular" utan problem trots en kroppslängd på 190cm eller så.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.