Matta i absid

Söderöver i "sandien" lägger de en rejäl tjock, ullig äkta matta. Vintertid gillar jag ett fothål och sommartid behöver jag ingenting, men våta vår och hösttältningar kan ett fotavtryck av byggfolie vara bra men ej i absiden.

Go tur
 
Räddningsfilt

Vi har i flera år använt en enkel räddningsfilt, inköpt i arméns överskottslager i Kviberg för en femma (tror jag). Suveränt!
Vi paddlar i o för sig så vi behöver inte jaga gram...
 
Vi brukar köra med en billig "prasselpress", om man orkar kan man ju klippa till den till rätt form annars funkar det bra att vika den lagom stor tycker jag.
 
Instämmer med föregående talar. Jagar man inte vikt så köp en liten prasselpress, 2x2 meter eller liknande. Att plocka mossa å skit från sockarna när man ska ut å hämta något i ryggan är kanske bland det tråkigaste...
 
skogsvakt; sa:
Tack för tips. Jag vet bara inte vad en prasselpress är. Vart finns det att köpa, kanske kan nån länka?

Jag antar att det är slang för en prasslig presenning från Biltema, OK–Q8 eller liknade

26-7625 på http://www.biltema.se/index.asp för 20 SEK så när som på 10 öre.

Har svårt att man kan komma undan billigare. Jag tycker i alla fall inte det är värt besväret att kolla på fler ställen när en sak kostar 20 SEK. Köp och prova. Är det inte tillräckligt bra så köp något som är dyrare och kanske bättre.

Per Brune
 
Brune; sa:
Jag antar att det är slang för en prasslig presenning från Biltema, OK–Q8 eller liknade

Det är slang för en press som prasslar :) En "riktig" press prasslar ju inte, men är å andra sidan tjock och tung (och dyrare).

Billig är de varianterna man hittar på ovan nämnda ställen (Rusta brukar jag köpa mina på). 29 spänn för 2x3 meter eller så.
 
nermander; sa:
Brune; sa:
Jag antar att det är slang för en prasslig presenning från Biltema, OK–Q8 eller liknade

Det är slang för en press som prasslar :) En "riktig" press prasslar ju inte, men är å andra sidan tjock och tung (och dyrare).

Billig är de varianterna man hittar på ovan nämnda ställen (Rusta brukar jag köpa mina på). 29 spänn för 2x3 meter eller så.

Även på ÖB går det att hitta små presenningar för några småpengar.
 
Förtältsmatta för 599:- per meter i både tält och absid, är svintung väger typ 8 kilo totalt men va fan man paddlar ju och skön att ligga naken på så det är värt varenda gram :)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.