Matlagning och sträcka per dag

Här finns min egen packlista,men obs att den gäller bergs/fjällvandring och går att förenkla enligt ovan.
I denna tråd finns en bra diskussion om kläder.

Hmm, vad gäller "rå" mat kanske ni skulle ha nytta av en del inlägg i denna tråd, samt denna artikel.

Tack för packlistan, sånt är alltid bra att extrakolla, brukar alltid använda mig av flera personers packlistor och se över vad jag vill ta med och inte ta med. Kläder och sånt har jag nog koll på, när det gäller fötter har jag också kollat upp tillräckligt för att få en uppfattning. Det är nog främst hur man ska underlätta för vandringen och vad man ska göra för att upprätthålla en bra takt utan att göra slut på sig själv som jag undrar över, och allt man kan göra för att förbättra det (som att skippa kök) . Jag är ju som sagt van vid att cykla men det är ju två väldigt olika saker :)

Det jag menar är nog att när det kommer till nybörjartrådar så handlar väldigt många frågor om uteliv, det jag försöker lära mig om så mycket som möjligt är nog de viktigaste grejerna att tänka på just när man vandrar specifikt. och inte uteliv generellt (alltså hur cykling och vandring skiljer sig, och vad det betyder för mig) . Det inbegriper väl nog inte enbart frågor om vikt och mat, men huruvida talk är bra eller att plåstra fötterna förebyggande etc, är sånt som alltid finns i trådar och är lätt att luska fram och därför väldigt onödigt att göra en ny tråd för :)

tack för länkarna till maten :)
 
Senast ändrad:
(...) har redan kollat mycket på forumet, angående basic-saker, och dessa kan till stor del likna uteliv vid cykling. förstår också principen bakom att skära ned på vikt rent allmänt och har försökt göra det så gott jag kan. tänkte nog bara om du möjligtvis kom på något speciellt som man normalt inte brukar tänka på när det gäller vikt, som jag kanske inte tänkt på. :) (...)
OK, sorry, det var inte helt lätt att förstå vilken kunskapsnivå din väldigt allmänt formulerade fråga egentligen avsåg, och jag har tydligen gissat fel :).
ett exempel på en sak jag tänkt angående vikt och trötthet är till exempel att man kanske skulle kunna ta en väska med mer vikt och en med lättare vikt och växla till och från, skulle det skapa mer belastning eller mindre ?
Ligger mycket i det, då ert stora problem kan bli just den rent fysiska enformigheten, med risk för slitage på fötter, axlar, knän eller vad man nu råkar ha för svaga punkter. I bergsterräng får kroppen jobba med en naturlig omväxling, som sliter mindre i längden. Jag blir betydligt tröttare i både kroppen och själen av redan enstaka "platta" sträckor, och skulle faktiskt inte vilja göra en så pass lång låglandsvandring som ni planerar.
Man kan såklart växla totalvikt genom att byta delar av packning med varandra - kan vara svårare med hela säcken, de är förhoppningsvis valda efter era resp. kroppar. Man kan också mecka inom rätt vida gränser med inställningarna på ryggsäcken - bära närmare och längre bort från ryggen, mer eller mindre med höfterna etc.
Ett närbesläktat knep är att ta med två par ganska olikformade innersulor att byta om i skorna med.
Men, inget av ovanstående är ju något "viktbesparingstips" :)
 
OK, sorry, det var inte helt lätt att förstå vilken kunskapsnivå din väldigt allmänt formulerade fråga egentligen avsåg, och jag har tydligen gissat fel :).

Ligger mycket i det, då ert stora problem kan bli just den rent fysiska enformigheten, med risk för slitage på fötter, axlar, knän eller vad man nu råkar ha för svaga punkter. I bergsterräng får kroppen jobba med en naturlig omväxling, som sliter mindre i längden. Jag blir betydligt tröttare i både kroppen och själen av redan enstaka "platta" sträckor, och skulle faktiskt inte vilja göra en så pass lång låglandsvandring som ni planerar.
Man kan såklart växla totalvikt genom att byta delar av packning med varandra - kan vara svårare med hela säcken, de är förhoppningsvis valda efter era resp. kroppar. Man kan också mecka inom rätt vida gränser med inställningarna på ryggsäcken - bära närmare och längre bort från ryggen, mer eller mindre med höfterna etc.
Ett närbesläktat knep är att ta med två par ganska olikformade innersulor att byta om i skorna med.
Men, inget av ovanstående är ju något "viktbesparingstips" :)

ok, tack för svar angående packning, vi får väl hitta vad som passar :) och jättetack för länken till forumtråden om mat, lite aggressiv till och från men väldigt informativ, förstod dock inte riktigt hummusbiten, och när det gället annat pulver. finns det att få tag på i vanliga butiker eller är det något man måste arbeta sig fram till i förväg, någon länk på hur man förbereder sådana saker (och läggs det i vatten sen då?) . En annan fråga är om du har någon aning på om typ havremjölk/sojamjölk håller i värme (det gäller typ en två dagar då vi nog stöter på butiker relativt ofta), förstod inte riktigt hur man använde kokospulvret, men jag antar att man blandar det med vatten? läste din artikel och tyckte den var riktigt bra, men förstod det som att alla tips på bulgur och couscous kräver kokning och därmed inte fungerar så bra. Levde på en väldigt annorlunda kost i alperna då jag cyklade och alltid hade butiker nära till hands. Hade tänkt mig mycket nötter och bönor rent allmänt och inte tänkt på många av de tips som fanns i den tråden eller artikeln så det var jättesnällt av dig :)
 
Senast ändrad:
(...) förstod dock inte riktigt hummusbiten, och när det gället annat pulver. finns det att få tag på i vanliga butiker eller är det något man måste arbeta sig fram till i förväg, någon länk på hur man förbereder sådana saker (och läggs det i vatten sen då?) .
Hummous är blandning av malda kikärter och tahina (sesamfröpasta), plus valfri kryddning. Färdigt hummouspulver finns´(liksom tahina) i affärer med mat från Östra Medelhavet och/eller Nordafrika, men går enkelt och bli mycket godare att göra själv - med sesamfrö- eller mandelmjöl om man vill ha helt torrt pulver, eller mer korrekt med tahina, om man tycker det är ok med en smulig, fet massa (det senare sättet ger godare slutresultat).
Vilket "annat pulver" tänkte du på?
En annan fråga är om du har någon aning på om typ havremjölk/sojamjölk håller i värme (det gäller typ en två dagar då vi nog stöter på butiker relativt ofta),
Ingen aning - läs på paketet :)
förstod inte riktigt hur man använde kokospulvret, men jag antar att man blandar det med vatten?
Man kan både röra ut det med vatten, och "reda" en soppa eller gryta direkt (om det var det du menade). I ert "kökslösa" fall skulle det kanske mest vara det första alternativet. Man får en rätt mäktig dryck, som också med fördel går att använda som "mjölk" till morgonmuslin.
 
Varm dryck och soppa kan göra undrverk, avstå inte möljligheten.
Fötterna på vägen brukar vara svagste länken satsa på 15-20 km per dag och låt det bli längre efterhnand, Taket ligger vi ca 45 km/dag. Ni hinner,
Fuska inte med stumpbyten, skoluftning och fotvård.
go tur
 
Vilket "annat pulver" tänkte du på?

Man kan både röra ut det med vatten, och "reda" en soppa eller gryta direkt (om det var det du menade). I ert "kökslösa" fall skulle det kanske mest vara det första alternativet. Man får en rätt mäktig dryck, som också med fördel går att använda som "mjölk" till morgonmuslin.

Tänkte väl på typ kakaopulver och sojapulver, tror jag, om jag minns rätt. Ok, tack för den idén vore trevligt att få med någon "mjölk" och musli.
 
Varm dryck och soppa kan göra undrverk, avstå inte möljligheten.
Fötterna på vägen brukar vara svagste länken satsa på 15-20 km per dag och låt det bli längre efterhnand, Taket ligger vi ca 45 km/dag. Ni hinner,
Fuska inte med stumpbyten, skoluftning och fotvård.
go tur

Har sen tidigare aldrig druckit varm dryck, varken hemma eller när jag cyklat. Men jag förstår att många gillar det alternativet med varm kaffe (el dylikt) till frukost eller kväll. jo, vi får se hur långt vi går, tror inte 20 km per dag är svårt då detta är en distans vi gärna tar i vardagssammanhang men jag kan se vad du menar med att börja lugnt.

Det där med strumpbyten gäller väl ungefär en gång per dag, typ morgon sen lunch? o sen lugna fötterna extra vid eftermiddag för att sen ta av dem vid kvällen? eller har jag tänkt fel? lufta fötterna och liknande görs vid varje paus så vitt jag förstått det? Tack för svar :)
 
Kombinationen packning, gå på vägar är hårt för gåapparten och speciellt fötterna i början. Varje steg är ju en broms till noll och bromskraften blir värme i foten.
När man vaknar ute efter en regnnatt och inser att det blir minst 8 timmar regn till, då är utsikterna till varm dryck och soppa tämligen goa motrötter.
Givetvis hoppas vi på sol, skavsårsfritt och dito med flugor/myggor.
go tur
 
(...) När man vaknar ute efter en regnnatt och inser att det blir minst 8 timmar regn till, då är utsikterna till varm dryck och soppa tämligen goa motrötter. (...)
Värdet av den moroten varierar nog från person till person, och TS har redan testat, hur stort det är för honom. På ensam bergs/fjällvandring i oktober vill jag förvisso ha med min lilla brännare av rena säkerhetsskäl, men varm mat/dryck är inte i sig vad jag prioriterar eller längtar efter mest, när jag blir inregnad :). På en låglandsvandring mitt i sommaren, genom befolkade delar av Mellansverige, faller säkerhetsaspekten helt bort, så låt de personliga preferenserna styra.

Med detta sagt - er flexibilitet och variationen på er matsedel ökar naturligtvis, om ni kan välja att ibland fixa till en måltid långt från senaste mataffären. Ni spar nog genomsnittligt också en hel del vikt genom att kunna använda mer torkade råvaror - i alla fall om ni kan räkna med att använda lokalt dricks/matlagningsvatten (måste man ändå bära på allt vatten, faller ju den vinsten bort).

Sen är det inte så pjåkigt att kunna lägga en "värmeflaska" i den kallfuktiga sovsäcken eller de sura pjäxorna ;).
Det finns brännare som väger 50 g och minsta gaspatronen väger 190 g brutto, så det är ingen större extravikt man får släpa på för att få uppleva den lyxen.
 
"vattenrening"

PS.
Missade en viktig aspekt, bara för att jag inte har låglandsvandring i ryggmärgen. Tänker ni vildcampa, så ökar ju er flexibilitet, om ni kan ta vatten från sjöar och bäckar, och då är det ju bra att kunna koka det i mer tveksamma fall. I det fallet kan extravikten av brännare/patron helt säkert "löna sig" genom att ni slipper bära på mycket dricksvatten långa sträckor.
 
När det kommer till kök som inte väger mycket blir det svårt, gör resan på en budget. Har knappt lagt ut några pengar i förhand, utan tar främst sånt som jag redan har. Köpte bättre strumpor i princip. Det kök jag har väger en del och tar utrymme. Förstår självklart principen bakom varför det finns en bekvämlighet i att ha med sig kök, enda anledningen till att jag inte hade det två veckor genom alperna var för att personen jag cyklade tog med sig köket när hon vände hem (tidigare än mig) hade då cyklat till frankrike med ett kök. Den skillnaden jag upplevde från att ha kök och inte ha kök var inte speciellt stor för min del och är inte värd vikten när man går. När man cyklar är den vikten marginal och det är en annan fråga.

så skulle nog likt er alla inte ens tänka över huruvida jag ska ta med kök om jag hade varit i fjällen utan butiker, där blir vikten nog omvänd i att det blir tyngre att bära all blöt mat. Men har man tillgång till en butik ca en gång om dagen så är det nog lätt att ta ett mål vid butiken och därmed vikt man inte bär med sig lika mycket. Tror i det stora hela att man tjänar både vikt och trassel om man inte tar med köket i den här situationen.

sen det angående att varma drycker igen, har inte druckit varma drycker när jag haft kök, och det inkluderar två veckor i cirka 10+ grader förra sommaren.
 
http://biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-28-kW-37650/
http://biltema.se/sv/Fritid/Friluft...l--och-stormkok/Vindskydd-for-gasolkok-37652/
http://biltema.se/sv/Fritid/Friluft...ch-stormkok/Fotstod-for-gasolbehallare-37653/

270 spänn, inte så himla blodigt. Gryta och tamoj från befintliga köket. Gasflaskan tillkommer men den behövs ju ändå så att säga. Går ju att skippa stödet och vindskyddet också om man har annat som går att använda.


Obs! Jag försöker inte övertala dig att ta med kök, jag försöker bara se till att du grundar beslutet på rätt fakta och missuppfattningar:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
Lamo Bästa sträcka på Roslagsleden? Vandringsleder 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.