När man känner sig "lagom" varm avges ungefär lika mycket effekt via kläder och (ev naken hud) som kroppen skapar, den behöver man avge men inte mer. Hur mycket effekt kroppen skapar är kraftigt beroende av aktivitetsnivån. Då är huden ca 28C om jag inte missminner mig. När man är lagom varm är det hyfsad balans mellan den energi som skapas av kroppen och den som avges genom värmeledning och avdunstning, (om vi fortfarande bortser från strålningsvärme, vilket ju är rimligt många gånger vid kallt väder).
Vid effektbalans överstiger förvisso den värme som kroppen skapar den som avdunstar, men värme avges även genom ledning (eller överföring), även från yttersidan på kläderna, grunden i att vaken frysa eller vara för varm är att alla positiva och negativa effektbidrag är i balans.
Isolationvärdet du anger för bomull lär vara för torr bomull. Det som diskuteras i tråden är framförallt fuktig/våt bomull. Bomull får kraftigt ökad värmeledningsförmåga (= sämre isolationsförmåga) när den blir fuktig och är som jag förstått även dåligt på att leda bort fukt vilket gör att den lätt blir fuktig eller våt. Ull är ganska bra på att leda bort fukt och och om ull blir fuktigt så ökar inte värmeledningsförmågan lika drastiskt som för bomull.