Mat och packlista för veckopaddling

Om frystorkat känns tråkigt är pasta och ris ett snäpp upp. Det går åt mer bränsle, men om dagsetapperna inte är alltför tunga kanske lite tid kan läggas på matlagning? Grönsaker och kött brukar hålla sig okej ett par dagar om dagarna inte är varma.

St Anna har flera utsiktspunkter tex Marö kupa, Kupa-klint, Gubbö kupa mfl.

Om du gillar ytterskärgård och vindarna är gynnsamma finns en hel del fina öar med fåglar från Arkösund upp till Hävringe. Gäller dock att ha koll på datum för fågel och sälskyddområdena
 
Kompakt fiskespö om man paddlar i vatten där man törs fiska. Att få makrill, torsk eller havsöring är inte rocket science här på västkusten där jag paddlar. Supergott och fet med mycket energi. Och tillagar man över öppet eld, så sparar man dessutom gasol.
 
Senast ändrad:
När jag är ute med kanot är det inte lättviktstänket som gäller. Då sållar jag bort halvfabrikat och frystorkat. Och det beror på vart vi paddlar, men ibland kan jag gå i land och handla i en affär, det kan även hända att jag smiter in på en pizzeria eller liknande om den möjligheten finns. På en kanottur ska man njuta och ha det gott, inte snåla med mat och godsaker enligt mig.
 
Sen finns det ju stor mängd med info om man orkar leta lite. Både här på utsidan, och om man googlar. Mängder med recept och förslag till menyer för några dar. Bara att plocka ut det som verkar smarrigt.


Tips på god, lättviktig och billig vandringsmat - Utsidan

Klockren
Förutsätter mjölk dag 7 är torrmjölk
 
Två tips gällande mat från vad jag sett här.

1 Ifall man inte gillar smaken på torrmjölk och har plats för det så finns det kondenserad mjölk som ej är sötad.

2 Torkat kött, inte frystorkat då utan traditionellt torkat, kan man göra själv hemma och ha med, det fungerar som proteindelen av en måltid utan problem och ifall man får fiskså kan man i stället ha det som snacks/mellanmål under paddlingen ifall man delat det i lagom stora bitar i förväg.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.