Mat i camelback

Söker efter lite tips på vad man skall ha med sig för näring när man kör turer på kanske 10-20 mil. Kanske även upp till dryga 30 där man vill ha all mat/vätska med sig på cykel och i camelback.

Det jag tänker på är sådant som går snabbt att sätta i sig för att hålla så högt snitt som möjligt.

Har sett att det finns gel som man kan ta vid nödsituationer då man känner att väggen närmar sig. Men vad är realistiska ramar? Man måste bli ganska förstörd om man bara trycker i sig gel och energikakor med sportdryck i en period av 5-15h. Eller? Hur länge klarar man att inta sådan komprimerad energi?

Har experimenterat med att köra bananer, gainomax recovery, egenblandade sportdrycker med snabba kolhydrater, skumgodis, olika "dagobert" mackor mm mm men jag är riktigt dålig på det här. Man vill ja ha något som både ger snabb energi men även som man klarar sig på ett tag och som får plats i camelbacken.

Camelpacken är olämplig av flera skäl, hög tyngdpunkt, värmer ryggen etc.
Vad du behöver om du skall jobba i 10h är fett, protein och vatten. Behövliga salter får du lätt i dig med mat! Men på 10h bör du komma vida längre än 30 mil!
Givetvis kan du jäklas med dig själv och leva på torkade bananer och sportdryck men både mage och humör kommer att säga stopp. NASA försökte sådana här dumheter i rymdålderns början och bet sig rejält i tummen.
Nötter, torkad frukt och vatten är suveränt. Riktig god och välsmakande mat kan aldrig ersättas!
Jägarsnus i form av små kakor i smörpapper är funkis som booster när blodsockret börjar falla.
//J

Jo camelbacken blir lite av ett brännjärn på ryggen efter ett par timmar. Är nog inte dumt att titta på något annat sätt att få med sig grejerna på.

Nötter är inte dumt alls!!

Generellt är jag nog riktigt dålig på att känna av kroppen och när det är dags att stoppa i sig näring. Blir väldiga upp och nedgångar från att känna sig helt fräch till dippar när det känns som jag nästan står still. Ökar ävan ofta omedvetet hastigheten för mycket när det känns bra. Sen blir det pina i en h tills jag återhämtat mig. Kan man säga något generellt om hur ofta/mycket man skall trycka i sig näring om man ligger på ca 30 i snitt och vill hålla det i ca 10h? Kanske är för individuellt för att det skall finnas något bra svar?

Ärtsoppa

En "korv" med ärtsoppa eller gröt kanske kan vara nåt? Bara att sticka hål på och suga i sig kall (jag läste nånstans om off-piståkare som gjorde så, har inte testat själv)

/M

Vet av erfarenhet att enbart kall näring inte tillfredställen gomen och magen samt inte minst humöret.
Utseende, struktur och värme är minst lika intressant som innehållet.
Caravangodis, torkad frukt, det finns många sorter, nötter likaledes i all ära så är det så att brödlådan kräver varm mat emellanåt. Frukost och middag är bäst för näringsfördelningen men kvällsmål är inte heller dumt och 10 h i selen gör att påfyllningen måsta vara allsidig samt välsmakande slutligen helst ha en estetisk komponent med....En utmaning!
//J

Senast ändrad:
Till finalen vil jag gärna addera att om du tror att din mage och i slutändan du kommer att må bra av att proppa ner näringen på dagens rekordtid tänker du fel. Kroppen behöver tid för att få mun och mage nöjd. Om du jobbar hårt i selen behöver du även näringsintaget som annan tid, dvs lugn och vila.
Men det är klart vill du köra slut på dig själv snabbt, gör allt i sadeln och må därefter efter redan några dagar.... Trots allt är det ditt val.
Men pinnar du på lite mera blir det ju med fasta dagsetapper mer tid till att vila och äta.
//J

30 km/h i 10h på racer-/långfärdscykel eller mtb? Ansträngningsgraden skiljer en hel del...
Jag förutsätter att det är på racercykel och att du är van att cykla - annars skulle du inte ge dig på dom sträckorna:)

Problemet är att få med sig vatten om du inte vill stanna och fylla på efter vägen - beroende på väder, vind, dagsform, hur mycket vatten du är van att dricka osv, så kanske du behöver 3-8 liter vatten?
3 liter är medtagbart - 8 liter ställer till det...
Jag brukar äta framför allt torkad frukt (billigt), men även energikakor, gel.
En del av vattnet kompletterar jag med maltodextrin (köpt från http://www.humle.se/webstore), salt, citron för egen billig sportdryck.
Godast är förstås att stanna på nått fik;)

edit: fråga på www.happymtb.org eller på Vätternrundans forum så får du säkert mer hjälp!

Senast ändrad:
Godast är förstås att stanna på nått fik;)
Precis vad jag (utan att ha cyklat så många timmar i annat än semestersyfte och i helt annat tempo) skulle föreslå.

Det är nog svårt att hitta en vägsträcka (passande för racercykel iallafall) där du inte passerar något matställe inom en timme. Så om det inte är själva syftet med turen att vara självförsörjande, så unna dig för allt i världen en riktig matpaus. Sen kan du fylla på med energikakor, frukt och nötblandning eller vad som funkar för dig efter hand.

Hmm, mur mycket plats är det i camelbacken annars? Ryms det en mattermos så är det ett bra sätt att få med sig "riktig" mat. Men det väger ju också.

Jag antar av vad du skriver att du ska på en träningsrunda och inte en gourmet-resa. Fina måltider i all ära men ska du ägna dig åt träning så strunta i såna. Det får du unna dig när du kommer hem.

En Camelback är synnerligen liten o smidig (oftast, vet inte hur stora dom största varianterna är). Har själv en MULE o den är jämfört med ryggsäck som jag kört med tidigare i många år knappt märkbar på ryggen. Jag kör racer, mtb samt löpning (asfalt o terräng) med den på och har inga problem. Fördelarna uppväger dom eventuella nackdelarna. Handlar bara om att vänja sig.

Som näringskälla rekommenderar jag starkt Vitargo Electrolyt i blåsan och flaskorna samt Vitargo Endurance Bars som mat att tugga på. Ca 5 kakor ska allt räcka till 10 timmar med sportdrycken till. Ha dock en flaska med rent vatten åxå att skölja munnen med ibland. Bra för tänderna. Skulle du tröttna helt på smaken som blir i munnen så stanna o köp en Coca Cola och nån frukt nånstans. Coca Cola är världens bästa sportdryck sett till pris o tillgänglighet. En underskattad booster i slutet av lååååånga träningsrundor. En 'nödraket' (gel) kan vara bra att ha med för att komma sista biten hem med någorlunda hållning på cykeln ;-)

Själv har jag aldrig blivit dålig i magen av Vitargo eller Maxim under heldagars ivrig förtäring. Att man saknar riktig mat under passen är bara psykiskt. Tänk inte på det helt enkelt.

Glöm inte recovery-drycken när du kommer hem. Viktigare än vad många tror och den ska tas direkt efter du kommit hem. Inte 20 minuter senare utan direkt. Sen kan du, väl värd, äta din nobelmiddag.

Kör så det ryker!
/Anders

Om man nu nödvändigtvis vill dricka maten så borde väl Nutrilett och liknande fungera?

Visst, de marknadsförs som bantningspreparat, men det är ju bara om man nöjer sig med de rekommenderade mängderna som de funkar som det. Det går ju att vräka i sig för mycket även av dem. Fördelarna är ju dels att näringsinnehållet för det mesta är bra balansera, det finns många olika smaker och de är gjorda just för att drickas som ersättning för en måltid.

Tillägg:
Kollar man nutriletts hemsida så innehåller en portion (2 dl vatten + en påse pulver) 110 kcal.

En liter (5 påsar) borde då bli 550 kcal. Möjligen kan man klämma i 6 eller 7 påsar i en liter vatten utan att förlora drickbarheten.

Senast ändrad:
Mycket intressanta tips!!

Kör på en ganska hyffsad hybrid och syftet med de här turerna är träning och har väll blivit att spränga personliga gränser. Har aldrig varit någon extrem konditionsmänniska så det är lite outforskad mark att få kroppen att funka med så pass hög kontinuerlig belastning under längre perioder. När duellen mot klockan inte skall vinnas så smakar varm mat bäst.

Blir en del att testa nu för att se vad som funkar bäst. Måste ju bara baka lite Runekakor med raketbränsle! :)

En kombination av en stadigare grej(ärtsoppa) som går fort att trycka i sig fort med annat i mer "syntetiskt" i form av bars, torkat och drycker som intas mer kontinuerligt kanske vore något. Vitargo var ju ett helt koncept!

Kanske lite insnöad på att ha med mig allt man skall förbrukas men det sitter nog i från alla gånger man packat stor ryggsäck....

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg