Mat för 24h MTB race?

Jag ska köra Red Bull Non-stop 24h MTB race i Hemavan, 10-11 augusti.

Tänkte höra mig för om det finns någon i detta forum som kan ge tips på hur man ska göra för att lyckas få i sig energi under dessa timmar, men främst vilken typ av näring som lämpar sig bäst.

Vi kommer att köra en 25 km lång rundbana, så det kommer att finnas goda möjligheter för påfyllnad av mat.

Vad kan man tänka sig är lämpligast att äta? Vilken mat tar minst energi att bränna, men som samtidigt innehåller kolhydrater/proteiner/fett? Vilka proportioner av kolhydrater/proteiner/fett bör man välja? Ska man försöka försöka sprida ut energiintaget jämt över loppet? Bör man ta extra vitaminer/mineraler under loppet?

Tacksam för tips!
Anders Wallander
 
Snabba kolhydrater!

Jag tror på att trycka i sig mycket snabba kolhydrater. Kör på powerbars och energy gel, skölj ner det med massa energidryck, typ maxim, som också innehåller kolhydrater. Om du vill kan du ju trycka i dej matolja lite då och då för att få i dig lite fett. Men fett kan man klara sig utan när det gäller en så kort period. Grunda med havregrynsgröt innan start så klarar du dig nog.
 
Ladda!

Rejäl kolhydratuppladdning är säkert nödvändig liksom en bra uppbackning från ditt team. Det torde vara mycket svårt att hålla motivationen uppe under hela tiden liksom att förutse vad som du kommer att kunna tänka dig att inta under de sista timmarna.
Optimalt vätskeintag minst lika viktigt som näringsintaget. Våg är nog inte fel liksom pulsklocka. Knappast nödvändigt med något annat än snabba och långsamma kolhydrater samt vätska under själva cyklingen. Beakta att inte dricka för koncentrerade sockerlösningar.
Det finns en hel del skrivet om sådana här lopp t ex i Long Distance cyclists handbook som jag just håller på att läsa. Kan rekommenderas.

Själv har jag skrivit en artikel om vätskebalans på http://www.paddlingsnyaadress.com/paddlarvaard/vatsk.htm

Thure
 
Du kommer inte att palla att bara äta energybars och gel. Lite vanlig mat skulle jag nog försöka få i mig. Jag lovar att du kommer att må illa efter 14h och det enda du får äta är en powergel.. Kanske lite vitt börd med ngt sött på. En vanlig vit rostad macka med marmelad på (inpackad i folie) kommer att smaka otroligt mycket godare än en powerbar.
 
Tack för tipsen = allt gick bra!

Tack för alla tips!

Tävlingen var grymt hård, men jag och min vapendragare Ulf Lunnhed tog det lungt och körde 24h utan sömn. Hade faktiskt förvånansvärt mycket kraft kvar de sista timmarna. Vi åt en blandning av powerbars (hembakade), bröd, bananer, russin, sportdryck och pasta (2x).

Det enda vi skulle utelämnat var pastan, som var väldigt svårsmält och gjorde oss hängiga.

Tack än en gång för tipsen!

/Anders
 
Hembakade powerbars

Hej Anders! Har full förståelse för att du inte vill avslöja ett vinnande recept - men jag är i alla fall nyfiken på receptet på era hembakade powerbars. Jag har experimenterat hemma i köket, uteslutande med uselt resultat. Mina senaste powerbars möglade redan tredje dagen :( Vill du dela med dig av ditt recept???

- Petra
 
Hembakade Powerbars

Inga problem!

Jag fick själv receptet från något forum på Utsidan (tror jag...), sen har jag mixtrat lite med det.

Koka först ihop:
2 dl Sirap
1.5 dl Socker
2.5 dl Grädde

Koka ca 10min eller tills det börjar mörkna.

Blanda sedan i:
5 dl musli/havregryn
1.5 dl solrosfrön
1.5 dl russin
1 dl druvsocker
1 dl hackade nötter

Kavla sedan ut smeten mellan två bakplåtspapper och låt stelna!

Det kan hända att du behöver exprimentera lite med koktiden innan du får rätt konsistens. Tyvärr har jag blivit lite less på kolasmaken hos dessa, så hör av dig om du kommer över något annat recept som fungerar!

mvh Anders
 
Tack för senast!

Jag fick aldrig tillfälle att smaka dina "powerbars" men jag hade ju min Vitargo istället. Visst var det så att man inte var speciellt hungrig efter 16 timmar, konstigt nog. Det godaste var nog vitt bröd med smör och kaviar.

Hälsningar Mattias som också körde 24 timmars tävlingen.
 
Tomatsås

Var det någon mer än jag som tyckte att det var lite väl mycket tomat i pastasåsen. Annars tyckte jag att tillgången på mat var så riklig att man aldrig blev riktigt hungrig. Jag stoppade i mig pasta,gröt och mackor under hela loppet. Det svåraste var nog att få i sig tillräckligt med vätska eftersom banan var så teknisk så att det var svårt att dricka i farten långa sträckor.
/Thomas Jansson
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.