Marsturer 2011.

Ett av mina favoritväder är konstigt nog dimma, jag vet faktiskt inte varför. Dimma eller mörker då trivs jag som bäst och då är det lagom varmt att sträckpaddla.
 
Kayaksaver?

En träplanka kan ju vara bra att dra upp kanoten på om man inte har Kayaksaver med sig men en ömtålig kolfiberplanka verkar bara dyr...

Jag undrade vad en Kayaksaver vad och kollade upp det på nätet. Den verkar lite smal tycker jag, är det inte risk att den välter/rullar om man får minsta friktion mellan kajak och savern?
Jag brukar använda min fasta paddelflottör, som är klart bredare (ser klart bredare ut).
 
Jag har också använt Kayaksavern en hel del, och den är jättebra. Tror den finns i en gammal och en ny modell och jag har bara använt den gamla. Den ser lite fjuttig ut, men funkar. Dessutom är den möjlig att ha som flottör.
Vi brukar ha två st när vi är två som paddlar, och då räcker det rätt bra, har dessutom ofta med mig en hemgjord flottör med, och den funkar som komplement. Den är dock sämre att dra upp kajaken på eftersom den inte har glidytor.
 
Jag undrade vad en Kayaksaver vad och kollade upp det på nätet. Den verkar lite smal tycker jag, är det inte risk att den välter/rullar om man får minsta friktion mellan kajak och savern?
Jag brukar använda min fasta paddelflottör, som är klart bredare (ser klart bredare ut).

Jag har också hittat ett eget alternativ som jag beskrivit på:
http://segelochpaddel.blogspot.com/2009/06/hemgjort-skydd-for-kanoten.html

Ett vanligt liggunderlag skärs i ett kors till fyra bitar som sätt ihop två och två. Fungerar suveränt som skydd men inte att dra upp på. En fördel blir då att kanoten ligger kvar även om klippan lutar ganska mycket.
 
Oxelösund 19-20 mars

Äntligen kom våren och hälsade på oss här i Södermanland. Det blev paddelturer både lördag och söndag i Oxelösund. Till och med järnverket var trevligt att återse....
/Jampa
 

Bilagor

  • IMG_7475.jpg
    IMG_7475.jpg
    36.5 KB · Visningar: 595
  • IMG_7479.jpg
    IMG_7479.jpg
    44.2 KB · Visningar: 556
  • IMG_7494.jpg
    IMG_7494.jpg
    38.3 KB · Visningar: 475
Torö Stenstrand, test av Playboats. -2 luft, +2 vatten, 9-14m/s. Rätt brant sjö, riktigt bra förhållanden för ett sånt här test. Hade i.o.f.s. varit helt ok med 20 grader till på termometern men bra konsumentupplysning kräver ju hängivenhet. Resultatet? Det och en hel del fina bilder med mycket skum snart i en tidning (Paddling) nära dig.
 

Bilagor

  • IMGP0731.jpg
    IMGP0731.jpg
    50.9 KB · Visningar: 429
Torö Stenstrand, test av Playboats. -2 luft, +2 vatten, 9-14m/s. Rätt brant sjö, riktigt bra förhållanden för ett sånt här test. Hade i.o.f.s. varit helt ok med 20 grader till på termometern men bra konsumentupplysning kräver ju hängivenhet. Resultatet? Det och en hel del fina bilder med mycket skum snart i en tidning (Paddling) nära dig.

Och så lite carving och skum från i går. Typ 400 bilder till på minneskortet... Vid kameran Pelle Hammarström, http://www.nynaskajak.se/
 

Bilagor

  • Rickard i surf (1 av 1)_edited-2.jpg
    Rickard i surf (1 av 1)_edited-2.jpg
    51.7 KB · Visningar: 397
Vi fick till en helt underbar paddling i helgen,drygt 30km! Vi rundade Valö,käkade på Kungsö sen paddlade vi till Sjumansholmen å avslutade med en fika på Långholmen!
Mer sånt gött väder tack :)

/Janne
 

Bilagor

  • Bild 2924.jpg
    Bild 2924.jpg
    39.9 KB · Visningar: 384

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.