Markpinnar hillebergstält.

Jag köpte ett Nammatj 3 Gt i fredags men blev förvånade när det var svarvade markpinnar i aluminum. Kollade upp det på deras hemsida och den varianten av pinnar va för hård mark. Tyckte det va lite konstigt. Jag skall ut på fjället och där kan ju va ganska lös mark. De va nog även tyngre än de tradiotionella vinkelpinnarna.

Någon som har någon koll på mitt lilla dilemma.
 
Det ska du vara tacksam för; deras nyare v-pinnar tycker jag inte alls håller klassen - alldeles för lätta att böja (inte mycket bättre än vilken InterStadium-pinne som helst..). På fjället skulle du bara stå och svära när V-pinnarna böjer sig som jag vet inte vad under kängorna när du försöker trycka ner dom. Möjligen kan en sån vara bättre om man ska tälta på ren sand edyl, under alla andra omständigheter är de pinnarna som du fått med klart bättre! De är ju dessutom längre.

Per
 
Samma här

Jag köpte ett Nammatj 2 GT förra året och fick samma pinnar som du. I fodralet låg då en lapp med någon forma av ursäkt om att en underleverantör klantat sej och att standardpinnarna därför var tillfälligt slut. Det stod också att jag, om jag så önskade, kunde kontakta en återförsäljare vid ett senare tillfälle för att byta till standardpinnar. Dock har detta inte blivit av för min del. Kan för övrigt intyga att specialpinnarna fungerade utmärkt till fjälls.

/Björn
 
Jag har skickat ett mail till Hilleberg har jag tur så skickar de ny pinnar och får behålle de gamla med men det är väl att hoppas för mycket. Men det hade varit bra att ha båda.
 
Fått svar

Har nu fått svar från hilleberg. Alla tält med 1800 duken levereras numera med de svarvade pinnarna.
 
Har nu fått svar från hilleberg. Alla tält med 1800 duken levereras numera med de svarvade pinnarna.

Jaha, de va som tusan. Gav de nån motivering till det? Funderar ändå på om inte en förstärkt variant av V-pinnarna skulle vara mer allround som standardpinne för dessa tält?! Fast å andra sidan så är väl 1800-vävs-tälten att betrakta som expeditionstält vars främsta användningsområde är isiga och bergiga miljöer på hög höjd snarare än den mjuka skandinaviska fjällheden. Hmm, ja ja, det kanske är rätt tänkt ändå..

/B
 
Jag har varit med om när v pinnarna bara flög upp ur marken av blåsten. När vi la stenar på pinnarna så skavdes linorna sönder istället. Men dessa kanske hade klarat det bättre vad vet jag. Får väl köpa några snöpinnar eller pinnar för löst underlag så man har det att komplettera med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.