Markörer: Vildmarksbruk och stadsbruk

nermander; sa:
avslutad210712; sa:
Fast ett snöre runt halsen är väl ett typiskt stadsfenomen som inte hör hemma i vildmarken :)

Hugh McManners (en av alla de här överlevnads-"experterna") rekommenderar i alla fall att man har sin kniv (fällkniv), klocka, elddon och lite sånt i ett snöre runt halsen innanför kläderna för att inte riskera att bli av med grejerna. När du tappar sakerna du har hänger i ett snöre runt halsen innaför kläderna så har du garanterat hunnit tappa allt i packningen och kläderna innan:)

Bära kniven runt halsen eller ännu hellre under armhålan är ett alldeles utmärkt sätt att bära kniven. Då den inte är vägen för avbärarbältet.
 
Re: Re: Svenssons

Lite hårddraget så tolkar jag ditt inlägg som att:

De som kan friluftsliv skriver inte här och de som skriver här kan inte friluftsliv.

Min slutsats av det är att de som skriver här kan sluta skriva eftersom de lika inte har någon kunskap att förmedla. Och eftersom de som har kunskap att förmedla inte skriver så blir det liksom tomt här. Lika tomt som i min skalle *L* [/QUOTE]

Det vore synd om det blev tomt pa utsidan, vad skulle man da gora pa jobbet eller i hemmets trygga vra. Ar saker pa att de som knappar in medelanden pa utsidan ar bade intreserade och kunniga!
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Svenssons

hebbe37; sa:
Lite hårddraget så tolkar jag ditt inlägg som att:

De som kan friluftsliv skriver inte här och de som skriver här kan inte friluftsliv.

Min slutsats av det är att de som skriver här kan sluta skriva eftersom de lika inte har någon kunskap att förmedla. Och eftersom de som har kunskap att förmedla inte skriver så blir det liksom tomt här. Lika tomt som i min skalle *L*

Det vore synd om det blev tomt pa utsidan, vad skulle man da gora pa jobbet eller i hemmets trygga vra. Ar saker pa att de som knappar in medelanden pa utsidan ar bade intreserade och kunniga!
[/QUOTE]

Är jag också säker på att de är. Dessutom är det rätt roligt att läsa en del trådar :)
 
Fish-tail parka

Intressant det där med vilka kännetecken ett stads- respektive friluftsplagg kan tänkas ha. Kan nog villigt erkänna att jag har en hel del plagg köpta med uteaspekten i första hand som jag ändå kan traska runt i till vardags i stan. Däremot så har jag nog bara ett plagg som fått gå den andra vägen så att säga, en NATO "extreme cold weather parka" eller som den också är känd en fish-rail parka. Dom tydligaste city markörerna på den är nog de olika tygmärken man sytt fast på den. Diverse targets och scootermärken (och då pratar vi riktiga scootrar) tycks kunna förvirra mången människa på fjället :)

För övrigt så tycker jag nog att både form och funktion kan få samexistera i min utrustning. Det är faktiskt skönt att inte behöva tänka att "Nej den här tröjan kan jag ju inte bära i skogen/på stan". Fram för mer "cross over dressing" eller "cross dressing" för den som så behagar!

/Jesper
[Ändrat av polarhund 2004-03-28 kl 23:43]
 
Stadsbor

Krävs nog en stadsbo för att ha både cityklädsel och utekläder.
Köper jag dyra kläder som ska tåla väder och vind så anser jag att de ska användas och då inte bara när man får för sig att visa att man har en cool uteoutfit när man är och grillar med polarna. Men sen köper jag inte alla mina s.k. utekläder på Naturkompaniet (är det samma som NK?).
 
Re: Svenssons

hebbe37; sa:
Det finns folk som sysslar med friluftsliv pa heltid, de vet vad det handlar om.

Kycklingar!! De riktiga hårdingarna jobbar med data på dagarna, jobbar 6timmar till på gården på kvällen och kör skog på helgerna samt hinner med att jaga, fiska och en och annan fjälltur! Vissa bor i Frialuften!?

Ska man generalisera och dra alla över en kan elller?
 
Re: Re: Svenssons

-Patric-; sa:
hebbe37; sa:
Det finns folk som sysslar med friluftsliv pa heltid, de vet vad det handlar om.

Kycklingar!! De riktiga hårdingarna jobbar med data på dagarna, jobbar 6timmar till på gården på kvällen och kör skog på helgerna samt hinner med att jaga, fiska och en och annan fjälltur! Vissa bor i Frialuften!?

Ska man generalisera och dra alla över en kan elller?
Ohh, vad kan det vara för en hårding som sliter så? Känner vi honom (för det nmåste väl ändå vara en stor och stark karl?)?

/Håkan
 
Re: Re: Re: Svenssons

Håkan K; sa:
Ohh, vad kan det vara för en hårding som sliter så? Känner vi honom (för det nmåste väl ändå vara en stor och stark karl?)?

/Håkan

När man tänker på saken, så är väl sombreron ett friluftsplagg.
Stadsmarkören på det plagget är väl om det står "Corona" eller "Mallorca" på den...

För att bli aningen mer seriös har ganska många kläder gått från stads- till utemundering i min garderob.
Det fanns en tid då utrustingsvalet bestod i att ta de mest slitna, men fortfarande användbara plagg jag redan hade.
 
Re: Re: Re: Re: Svenssons

GustavOh; sa:
Håkan K; sa:
Ohh, vad kan det vara för en hårding som sliter så? Känner vi honom (för det nmåste väl ändå vara en stor och stark karl?)?

/Håkan

När man tänker på saken, så är väl sombreron ett friluftsplagg.
Stadsmarkören på det plagget är väl om det står "Corona" eller "Mallorca" på den...

:) Undrar vem det kan vara?!

Vill ni att jag sätter tebax sombrerobilden så e det bara å fråga.. Jag är inte sträv!! Åke kanske blir sur men det kan det vara värt..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.