Markörer: Vildmarksbruk och stadsbruk

mmm.. Tänk dig Rasken, en snygg handgjord kniv och en träkåsa hängande nedanför vadmalsskjortan..

(vad hade dom för leveranstider på dom grymme snygga skjortorna?)
 
-Patric-; sa:
har man en ryggsäck som man frilufsar med så måste man väl inte köpa en speciell city-variant så att man inte misstolkas för att vara frilufsare?!
Nej, men ingen av mina "friluftsryggsäckar" är speciellt bra anpassad för att ha till jobbet. Funkar men inte optimalt.

Oooohh.. DET regnar, men jag kan inte ha mitt bästa plagg utan jag måste ta mitt speciellt inköpta city-plagg..
Ganska många (jag vet, inte du) resonerar faktiskt så. På stan ska det vara snyggt. I skogen skall det vara tåligt. På stan skall det vara nytt och rent. I skogen skall det vara ingånget och inpyrt.
Det bästa plagget när det regnar i stan är kanske inte det bästa plagget när det regnar i skogen?

Varför vill man se skillnad på en riktig frilufsare och en city-lufsare? Vem bryr sig?!? Eller ska "vi" riktiga börja med ritualer och hemliga handslag som frimurarna?

Ja! Och framförallt bör vi snarast införa vildmarkskörkort, så att inga okunniga förvillar sig ut och skräpar ned och sånt. ;-)
 
GustavOh; sa:
Ja! Och framförallt bör vi snarast införa vildmarkskörkort, så att inga okunniga förvillar sig ut och skräpar ned och sånt. ;-)

Visst har du rätt Gustav, det jag ville säga är egentligen att ibland kan stadskläderna och skogskläderna vara samma plagg inte alltid men ibland.. Sedan så tycker jag att körkortsidén var lysande!!
 
-Patric-; sa:
mmm.. Tänk dig Rasken, en snygg handgjord kniv och en träkåsa hängande nedanför vadmalsskjortan..

(vad hade dom för leveranstider på dom grymme snygga skjortorna?)
Tjusigt och med känsla... Två veckor från beställning till leverans.

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
nermander; sa:
avslutad210712; sa:
Fast ett snöre runt halsen är väl ett typiskt stadsfenomen som inte hör hemma i vildmarken :)

Hugh McManners (en av alla de här överlevnads-"experterna") rekommenderar i alla fall att man har sin kniv (fällkniv), klocka, elddon och lite sånt i ett snöre runt halsen innanför kläderna för att inte riskera att bli av med grejerna. När du tappar sakerna du har hänger i ett snöre runt halsen innaför kläderna så har du garanterat hunnit tappa allt i packningen och kläderna innan:)

Håller faktiskt med :)
 

avslutad210712

Gäst
Håkan K; sa:
Men Patric, lika rätt som ett par Lundhags är på varje rättroende fjällvandrare, lika fel är det i stan! Där är säkert Timberland, Salomon el. nåt mer gångbart. Det handlar ju för fasen inte om vad som är bäst i stads- resp friluftsmiljö utan om vad som betraktas som "rätt".

Alltså: Kom inte in till stan i vadmalsjackan (som du köpt?)

/Håkan

Vänta bara ett år så är vadmal högsta mode i stan
 
Rapport från London

Senast jag var på Kings Road lade jag märke till att de nu säljer dojor som ser ut som klättrarskor. Kollade inte så noga, men antar att de var anpassade något för stadsbruk, verkar ju aningen opraktiskt annars. Kanske läge att slänga på sig sina Boreal nästa gång man går ut i Stockholm?
 
Tecken

Om man har over tusen inlagg pa utsidan, vad vet man da vad som sker och fungerar utomhus? Kan vall inte ha koll pa mer an den narmsta metern fran datorn, Eller?
 

avslutad210712

Gäst
Re: Tecken

hebbe37; sa:
Om man har over tusen inlagg pa utsidan, vad vet man da vad som sker och fungerar utomhus? Kan vall inte ha koll pa mer an den narmsta metern fran datorn, Eller?

Om man jobbar med datorer sitter man ungefär 8 timmar per dag framför en sån och hinner skriva massssssor av inlägg på utsidan (vadå inte ingår i arbetsuppgifterna). Dessutom har man minst lika mycket fritid som "andra" att praktisera sina (överlägsna *flinar*) kunskaper i praktiken. En del har ju 7 veckors semester per år + lite komptid att ta ut.

Fast det är klart att militärer har ännu mer möjlighet att vara ute i naturen (lite avunds i tio sekunder) fast de kanske inte hinner sitta här och dela med sig av dem.
 
Svenssons

Det finns folk som sysslar med friluftsliv pa heltid, de vet vad det handlar om.Och jag tror inte att de bekymrar sig sa mycket. Man brukar se pa en manniska om den ar van att vara ute, det har inte med kladerna att gora. Men det ar skoj med alla som haller diskussionerna igang sa att de aktiva kan komma in i varmen ibland och ta del av dem!
 

avslutad210712

Gäst
Re: Svenssons

hebbe37; sa:
Det finns folk som sysslar med friluftsliv pa heltid, de vet vad det handlar om.Och jag tror inte att de bekymrar sig sa mycket. Man brukar se pa en manniska om den ar van att vara ute, det har inte med kladerna att gora. Men det ar skoj med alla som haller diskussionerna igang sa att de aktiva kan komma in i varmen ibland och ta del av dem!

Lite hårddraget så tolkar jag ditt inlägg som att:

De som kan friluftsliv skriver inte här och de som skriver här kan inte friluftsliv.

Min slutsats av det är att de som skriver här kan sluta skriva eftersom de lika inte har någon kunskap att förmedla. Och eftersom de som har kunskap att förmedla inte skriver så blir det liksom tomt här. Lika tomt som i min skalle *L*
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.