Mareldstips

Hej på er!
Vi paddlar mot Kosteröarna i helgen och hoppas att få tillfälle att se mareld från kajakerna för första gången. Jag har googlat var och hur man ska leta men inte hittat andra ledtrådar än lugna vikar och höga klippor. Någon som har några fler tips? Om det nu överhuvudtaget går att förutsäga, eller är det mest tur när man ser det?
Fredrik
 
Senast ändrad:
Är visserligen ostkustbasserad och har seglat nattetid en massa massa i samband med SXKs 24-timmars och vi har seglar mest 96 timmar. Har sett mareld EN gång här och det var mitt på havet i kuling, så lugna vikar och klippor tror jag inte på eller möjligen att det är lättare att se från en kajak.
Du har väl ett marint museum i GBG där finns säkert en marinbiolog som vet svar.
Jag gissar att man ska ha tur, även på västkusten, för att få se mareld. Men när man ser det är det så häftigt.
 
Jag bor på västkusten och har sett det många gånger. Både från båt när jag har kört och när jag legat i någon vik. Om det är ute på havet eller i någon vik spelar nog ingen roll, men det måste vara skymning eller mörkt för att det ska synas så klart. Det typiska tillfället jag har upptäckt det är när jag borstar tänderna och spottar i vattnet.
 
Tydligast har jag sett det

bakom en propeller när man kör i kolmörker. Men häftigast när man dyker. Det ska vara algblomning nån gång på sommar eller höst. Algblomningarna beror på närsalthalt och väder.

Finns lite info om du googlar.

Thure
 
Mareld lite här och där

Marelden är här i Bohuslän lika vanlig inne vid land som i öppen sjö. Är vikarna bara direkt vid havet, kan man lika gärna hitta stråken med mareldsplankton inne vid bryggan som långt ut till havs.
Däremot variera förekomsten starkt, vissa år har vi massor, andra år knappt nåt alls. Denna höst verkar inte vara direkt marelds-fantastisk, hittills. Men å andra sidan, när jag förra veckan spolade toaletten i segelbåten, glimmade det vackert i skålen... *L*

hälsar Jens, mareldsobservatör
 
Kolmörks javisst Minnet börjar återvända. Vi seglade ju i början på en kuling som kulminerade i 18m/s och det måste ha varit KOLMÖRKT med en heltäckt himmel. utan måne eller stjärnor så hittar du en sån natt så har du riktigt bra förutsättningar. Lycka till
 
Jag ringde till Lovéncentret i Lysekil i dag och pratade med en trevlig marinbiolog som kunde bekräfta ungefär vad som sagts här. Det finns tydligen åtskilliga faktorer som påverkar när mareldsflagellaterna visar sig i ytan, det är i slutet på blomningen hursomhelst, men hur och när de dyker upp verkar vara svårt att förutse. Men lugnt väder och en vik, som samlar upp och ökar koncentrationen av alger, tyckte hon verkade vara rimligt. Och att man rör runt i vattnet, eftersom det är rent mekanisk beröring de börjar lysa av.
Vi får se hur det går, jag återkommer med en rapport om vi sett mareld under helgen och om vi mot förmodan hittar något system i hur det uppträder.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.