Mapsourse ?

var får jag tag på mapsourse till min dator ?
Har friluftskartan på minneskort .
Måste jag köpa friluftskartan på cd för att kunna arbeta med våra turer
på datorn ?
Har en Garmin etrex venture cx
 
Garmin verkar ha slutat bjuda på MapSource så du får nog söka efter någon annan som bjuder på det..

Men kartan stannar nog på ditt lilla kort, det står ganska tydligt på de flesta återsäljares sida

Klippt från Addnature.com: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=FRILUFTSKARTAN_PRIME_N_NORR

"Friluftskartan Prime kan köpas på CD-skiva eller på förprogrammerade SD- och microSD-minneskort. Med SD- eller Micro-SD-kort är att det bara är att plugga in det förprogrammerade kortet i kompatibel navigator och så är det klart! Perfekt för alla som vill ha det så enkelt som möjligt. OBSERVERA! Köps Frilufskartan Prime på förprogrammerat minneskort kan kartorna enbart nyttjas i navigatorn och kan inte överföras till datorn. Väljer man CD-skiva fungerar kartan både i datorn och i navigatorn.
"
 
Senast ändrad:
Mapsourse går att ladda ner från garmins hemsida. Problemet är att det egentligen är tänkt som en uppdatering för de som redan har programmet så trots att man har hela programmet på datorn fungerar det inte. Detta går dock att komma runt.
Om man först laddar ner en annan gratis programvara, tror den hette Traning center, från garmin och installerar den så kan man sedan installera mapsource utan problem.
 
Varför köper man överhuvudtaget kartan på minneskort istället för på CD? Det verkar helt vansinnigt.
Om man köpt CD:n hade Mapsource troligtvis följt med.
 
Varför köper man överhuvudtaget kartan på minneskort istället för på CD? Det verkar helt vansinnigt.
Om man köpt CD:n hade Mapsource troligtvis följt med.

Oklart eftersom det är samma pris men jag antar att man tycker det verkar smidigt med kort, vilket det är. Man kan väl köpa flera kartor och enkelt byta kort när man vill ha en annan karta.

Kan man om man kan ha flera kartor i Mapsource och sedan ladda över dom till olika minneskort själv? fungerar det så länge man använder samma GPS som "kortläsare"?
 
Oklart eftersom det är samma pris men jag antar att man tycker det verkar smidigt med kort, vilket det är. Man kan väl köpa flera kartor och enkelt byta kort när man vill ha en annan karta.

Kan man om man kan ha flera kartor i Mapsource och sedan ladda över dom till olika minneskort själv? fungerar det så länge man använder samma GPS som "kortläsare"?

Man kan ha flera kartor i MapSource och välja de delar av varje karta man vill ladda till GPS'n. Tänk bara på att en nerladdning till GPS'n alltid skriver över de kartor som man redan har på kortet. Man måste alltid skapa en uppsättning av alla de kartor man vill ha i GPS'n.

Man kan således ha flera olika kartor på ett och samma minneskort. T ex har jag till min 60Cx alla fyra FriPro + City Nav över hela Sverige, Norge, Finland, Danmark och norra Tyskland och Blue Chart för Bohuslän på ett 2Gb minneskort. Det är ju enkelt att byta vilken karta man vill se i 60Cx.

Minneskorten är ju dessutom billiga, knappt hundralappen för ett 2Gb-kort så man kan ha flera att byta mellan.

Bertil
 
Varför köper man överhuvudtaget kartan på minneskort istället för på CD? Det verkar helt vansinnigt.
Om man köpt CD:n hade Mapsource troligtvis följt med.
Kartan på minneskort kan användas i vilken GPS som helst. CD-versionen kan bara användas på en eller två.
 
Man kan således ha flera olika kartor på ett och samma minneskort. T ex har jag till min 60Cx alla fyra FriPro + City Nav över hela Sverige, Norge, Finland, Danmark och norra Tyskland och Blue Chart för Bohuslän på ett 2Gb minneskort. Det är ju enkelt att byta vilken karta man vill se i 60Cx.

Men detta minneskort går väl endast att ha i din GPS?
Kan du tex. ladda över varje FriPro på ett eget kort för varje karta? om man nu skulle vilja ha fickan full av kort..
 
Men detta minneskort går väl endast att ha i din GPS?
Kan du tex. ladda över varje FriPro på ett eget kort för varje karta? om man nu skulle vilja ha fickan full av kort..

Enligt Garmins spec kan man använda MicroSD kort i din GPS. Det framgår inte hur många Gb som accepteras. Kortet är samma som går i 60Cx.
Bertil
 
Ja men jag tänkte mer på det där med licens och registrering av kartorna, för denna info måste ju lagars på minneskortet eller i internminnet.

För på något sätt måste dom ha hindrat spridningen av sina kartor, man kan väl inte kopiera sitt minneskort för att ha back-up, eller?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.