märkliga människor

Är inte ovanligt nu heller att det är samma pris för tält och husbil. Helt galet och klart man slår upp det i skogen brevid då ist eller sover i bilen på parkeringen. Har jag gjort 4 nätter i år - campat i min combi på madrass på nån parkering.
 
Ja exakt, samma här, i Europa kan det ända vara ganska billigt om man kommer med cykel & tält, 12 Eur kanske på ett mindre ställe. Sen kommer man till Sverige och dom vill ha 350 pix. Idioter, bara att handla på Ica och cykla en bit och campa i skogen.
På Gotland kom jag till en camp sent på kvällen, och Receptionen var bara öppen några timmar efter lunch. Nice, då slapp jag betala. :cool:
 
Under somrarna 20-22 har jag gjort totalt ungefär 10 flerdagarsturer med cykel och hela tiden siktat på övernattning på campingplats. Tre gånger har det skitit sig. En gång var campingen på Torpön (Ydre kommun) full och jag blev tvungen att ta mig tillbaka till fastlandet och valde därvid av två vindskydd på Östgötaleden det sämre. En annan gång var det campingen i Rimforsa (Kinda komm.) som var nedlagd, jag sökte mig då till vindskydd vid Hallstad ängar. Och senast var campingen i Flen stängd p g a arbeten, det blev hotell (Loftet). Annars har jag alltid fått fullgoda platser på camping trots dominansen för säsongscamping och husbilar/vagnar. I flera fall har arean för tält varit behagligt avskild, så t ex på Småängen (Motala), och på vettigt avstånd från servicebyggnaden. I övrigt har jag tältat både fritt och på camping i alla mina nio vandringsländer samt på campingen i Helsingør.

Sommaren 2022 kostade de flesta av mina nätter 200 kronor. Bara Kolmården var dyrare.
 
Senast ändrad:
På mitt jobb (och mitt förra) får/fick jag då och då frågan/påpekandet "varför håller du på som du gör". De verkar tycka att jag vill framstå som "något bättre" än vad de är. Kanske jag ska fråga dem varför de har husbil, husvagn, segelbåt eller bara är bekväma i allmänhet. Eller varför de åker flapp-flapp upp i fjällen för att fiska några dagar.

Jag älskar friheten av att bo i tält och ska man vara helt ärlig har nog min friluftsutrustning kostat så mycket att de skulle få diarre och omyndigförklara mig.

MEN

Jag ifrågarsätter ALDRIG deras sätt att leva.
 
Tältcamping idag ska tydligen vara sk glamping med färdigresta, inredda, tältkåtor. Snikcampare med egna tält är inte längre någon intressant målgrupp, jämförd med glampare och husbilsägare. Det är nog dags att byta ut den stiliserade tältsymbolen som skylt- och karttecken för campingplats.
 
Ja själv tycker jag att jag har det i stort sätt lika bekvämt i ett litet tält som dom i husvagn / husbil.. Man kan slappa, läsa, surfa, laga mat därinne. Väger & kostar en bråkdel.
Ja, köra med husvagn är inget för gemene man. Jag har gjort det en gång, och jag gör aldrig om det. Möjligen med ett litet ägg som inte är större än en normal släpkärra. Jag beundrar dem som behärskar det!
 
T.o.m. tältning på fjällvandring anses ju som "korkat" av vissa nu. När det finns iordningställda stugor för 500 kr natten, ordnade precis efter leden, så att man kan gå som en sömngångare på autopilot utan att behöva tänka själv på hur länge eller vart man ska gå.

Nu är jag off topic, men denna bekvämlighetstrend gäller förmodligen även långcykling, som jag inte gör så mycket, men nästa gång borde jag väl ta in på hotell i stan istället för att hänga upp hängmattan i skogen utanför på kvällscykelutflykten. Fast det känns lite meningslöst när man bor några få mil bort.
 
Ett utdrag ur min cykelsemester 2020 söndag den 3 juli

Efter bara 3 timmar cykling i hårda vindbyar med sjunkande temperatur och massor av regn på tvären, tog jag in på Löts camping. Jag stannade på campingen under ett stort träd som skydd. Jag satt kvar där på min cykel under en långstund. Det tog emot att slå upp ett tält i hällregn när jag frös så mycket som nu.
Till vänster om mig låg reception, till höger stod det husvagnar uppställda. Det som fick mig att sitta kvar på min cykel var det jag såg rakt framför mig, där var det två rader med stugor. Jag tänkte, ska jag hyra en stuga? Jag frös och mina kläder var genomblöta. Ju mer jag tänkte ju mer gillade jag iden.

Jag gick in i reception och valde en stuga, den kostar det 300 kr det tyckte jag var billigt. Killen vid disken sa att dom hade en dyrare också med toalett, kök, spis, micro, kaffebryggare och vattenkokare för 560 kr. Jag tog den, skönt med egen toalett tänkte jag. När jag blivit varm, torr och mätt, drog jag fram kärran till verandan och sprang in o ut i regnet för att få med mig sakerna in.

Väl på plats och allt var inte, då kom en olustkänsla över mig, det blev snabbt trist, stelt och händelsefattigt. Vad gör jag nu? Det fanns stolar bord en soffa med tillhörande bord, allt var rent prydligt och snyggt men så fruktansvärt händelsefattigt.
Jag hade alla mina saker med mig som dator, vin en flaska whisky och tilltugg som ost kex salamichips och lite annat gott, men jag tappade all trivselkänsla och välbehag. Lite tråkigt att jag tvingas tälta för att må som bäst, efter som stuga är så enkelt och lätt, speciellt när jag fryser, jag tycker att det är hyfsat billigt också. Tydligen ligger det något i ordspråket: ”Livet börjar i slutet av din komfortzon”! Förmodligen är det anledningen till att stuglivet inte är något för mig.

Jag tror att jag tillhör ett utstick mellan lättviktscampare och glamping med bil. Jag har ett stort 3 manstält med stor absid, över tälttet har jag en tarp som täcker framsidan och skyddar ingången och cykeln mot regn och gör samtidigt att jag får en uteplats under tak, jag har bord och en gungstol där jag sitter och tittar på andra campare undertiden jag äter mat eller smuttar på vin och tilltugg det är då som jag trivs som bäst!
 
Det brukar inte vara nåt direkt förbud mot att sätta upp tält på en campingtomt avsedd för husvagn, problemet kan vara att få ner tältspik i marken. Det brukar kunna vara mycket sten i marken. Vi bokar nästan alltid elplats numera och då blir det ju nästan alltid en campingtomt istället för "ställ tältet var ni vill på ängen". Har varit på ett fåtal campingplatser som har tältplats med el men utan markerad tomt, gäller att ha lång kabel då (men jag uppgraderade från 5 m till 20 m för några år sen).

Att det kostar lika mycket för tält och husvagn är väl inget konstigt om det är markerade tomter, hade det inte stått ett tält där hade de kunna sälja platsen till en husvagn, så självklart får då tält och husvagn betala lika mycket. Fast det är ju nästan så tältarna borde betala mer, tältarna lagar oftast mat i servicehuset medans husvagnar och husbilar bara diskar där.

Vissa campingar har tomter där det inte går att ställa en husvagn, där brukar det vara billigare. Det är också många campingar där man inte får parkera bilen bredvid tältet om man inte har en campingtomt. Det blir jobbigt att behöva ställa bilen 50 m från tältet om man bara ska stanna en natt (blir mycket springande fram och tillbaka).
 
Jag störs av alla husbilar och husvagnar när jag någon gång slår upp mitt tält på en campingplats. Det är litet som att tälta på parkeringen till en stormarknad.
 
Det brukar inte vara nåt direkt förbud mot att sätta upp tält på en campingtomt avsedd för husvagn, problemet kan vara att få ner tältspik i marken. Det brukar kunna vara mycket sten i marken. Vi bokar nästan alltid elplats numera och då blir det ju nästan alltid en campingtomt istället för "ställ tältet var ni vill på ängen". Har varit på ett fåtal campingplatser som har tältplats med el men utan markerad tomt, gäller att ha lång kabel då (men jag uppgraderade från 5 m till 20 m för några år sen).

Att det kostar lika mycket för tält och husvagn är väl inget konstigt om det är markerade tomter, hade det inte stått ett tält där hade de kunna sälja platsen till en husvagn, så självklart får då tält och husvagn betala lika mycket. Fast det är ju nästan så tältarna borde betala mer, tältarna lagar oftast mat i servicehuset medans husvagnar och husbilar bara diskar där.

Vissa campingar har tomter där det inte går att ställa en husvagn, där brukar det vara billigare. Det är också många campingar där man inte får parkera bilen bredvid tältet om man inte har en campingtomt. Det blir jobbigt att behöva ställa bilen 50 m från tältet om man bara ska stanna en natt (blir mycket springande fram och tillbaka).
Min erfarenhet av campingplatser de senaste tre somrarna (25? nätter) är mst tältareor väl skilda från annat, ibland med tydligt avgänsade platser (som på Torpön, Ydre) oftare inte (som ex.vis Läppe, Vingåker, Småängen, Motala, Furulid, Motala)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
swejaan Cykel för långa människor. Långcykling 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.