M/90-Byxa, förbättringar?

Beträffande fickor så är ju bakfickor inga problem att lägga till. Däremot vet jag inte hur det blir med benfickorna om man gör dem med nät-insida. Kan möjligen bli några obekväma sömmar som skaver mot benet. Lock över benfickorna är ju lätt att få dit, kanske ser lite snyggare ut också, men funktionen kan ju ifrågasättas. Förslagen om D-ring och småfack i fickorna tycker jag är utmärkta! Lätt att göra också. Det är även lätt att sy dit ett fäste för kniv. Tack för alla bra tips!

Lite om ventilation:
Om byxorna är i GTX är ju naturligtvis nät i fickor att föredra, men i första hand kommer jag att använda mig av lätta material som andas bra ändå. Ventilationen i övre delen av byxan brukar jag fixa genom att helt enkelt öppna gylfen. (När jag är ute i skogen iaf). När vi ändå snackar gylf så kan ju även ventilationen i benslutet konstrueras som gylfen, utan bälg, med en flik bakom blixtlåset så att det inte skaver mot benet. På så vis får man utmärkt ventilation.

Fick hem lite olika GTX-prover för ett tag sedan, så man är ju lite sugen på att göra ett par i 3-lagers, men det får vänta. Nu gäller det att rita av de isärsprättade byxorna på papper och få till kurvor till olika storlekar. Om jag blir nöjd så dyker det upp en länk så småningom.

Inverterad gylf?

carlzon; sa:
När vi ändå snackar gylf så kan ju även ventilationen i benslutet konstrueras som gylfen, utan bälg, med en flik bakom blixtlåset så att det inte skaver mot benet.

Vore det inte fränt att vara först med ett par brallor som har sköljsäkert/inverterat blixtlås i gylfen - utan flik framför? Kanske inte så snyggt, men värsta hajteck!

Jag går själv i tankarna om att sy en byxa som är optimal för vandring.
Genast när jag tänker på 90 byxan är benfickorna. Antingen borde de placeras högre upp eller på framsidan av låret. Detta pga. att när fickorna är fulla så kan de lätt skava på sidan av knävecket.
Sen om man kunde undvika den där 4-sömskorsningen mitt i grenen. Blir lätt infanterield om man har bastanta lår...
Kan du inte höra av dig när du är klar med mönstret?
mvh/samme

Snyggt jobbat!

Du skulle bli ihågkommen och näst intill beundrad av eftervärlden om du klippte sönder mönstret i lagom stora bitar o la det på en A3-scanner...

Det här mönstret MÅSTE bara komma upp i digital form.

Jag kan bidra med stabilt webutrymme, med gott om plats för bilder mm.

/Johan ES

Var blev mönstret av?

Var det någon som lyckades få till ett mönster på m/90 Byxan?

Eller har ni något annat byxmönster ni kan rekomendera?

annars har ju www.recon.se bra m90 liknande byxor (utan cammot)

De där har jag kikat på. Färgerna är väl sisådär "ok", men mycket bättre än camomönstrat (vilket jag aldrig skulle få för mig att klä mig i om jag inte var ute efter att leka kurragömma).

Är det någon här som har någon erfarenhet av dessa brallor ? Hur är det med kvalite' och stryktålighet och står de pall att vara för nära brasan ?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo Hur laga reva i GTX Paclite-byxa Gör det själv 7
schweingaard M90-byxa Mönster? Gör det själv 23

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg