Lysefjorden

Åkte där med färja i somras och såg paddlare lite här och var men vet inte vart de hyrde. Förmodligen i byn där jag hoppade på färjan vid starten av fjorden. Kom inte ihåg vad byn hette och har ingen karta nu. Men mer spektakulär paddling får man nog leta efter.
 
Lite komplementerande info till Lysefjordsbesökare som kanske läser denna tråd:
Tänkte bara tipsa att om man är där (i Lysefjorden) så må man ta sig tid till en eller två fotturer om man gillar att vandra/traska till fina utkikspunkter.
Nästan innerst på den södra sidan finner man "Kjerag"
http://www.google.no/images?q=kjera.....1c.1.d10b7sn2Cok&sa=X&oi=image_result_group
Här finner man Kjeragbolten, superfina vyer och om man går bortom Kjeragbolten så finns det ett antal "Exit"platser där Base-hoppare hoppar med jämna mellanrum.

På den norra sidan lite mer väster ut finner man Preikestolen.
http://www.google.no/images?q=preik.....1c.1.d10b7sn2Cok&sa=X&oi=image_result_group
En något lättare tur, mindre antal km att gå och mindre höjdmeter men ännumer turister...men väl värd att gå om man inte sett det förr. När jag besökte dessa platser under högsäsong gjorde jag det tidigt på morgonen innan huvudparten av turisterna snubblar dit.

Kommer man från Stavangerhållet så heter samhället där färjan går "Lauvvik", från andra håll på andra sidan viken/vikarna "Oanes" og "Forsand"

Lysebotn längst in i fjorden går bara att nå via färjan eller en fjällövergång som är många mil lång och bara öppen på sommarhalvåret såvitt jag vet.
 
Vinterstiltje?

Jag har nu varit i kontakt med två uthyrare/guider i området och den lokala kajakklubben i Stavanger och ingen har någon aktivitet så här års. Har inte riktigt förstått om det är för att det är is och inte paddlingsbart eller om det bara är för att intresset för vinterpaddling är svalt (!).
Paddlas det inte vintertid i dessa trakter alls?

/Måns
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perhaka Lysefjorden igen! Erfarenheter efterlyses Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.