Lycian way med barfotaskor, pemmican och hängmatta.

Har precis kommit hem från Lycian way efter 10 dagars vandring. Turen företogs med lätt-packning, pemmican, barfotaskor och hängmatta. Allt fungerade tillfredsställande. Turen gick bakhållet, dvs vi började i den bergiga delen. Mkt fin tur, "riktig vildmark" innan man kommer ner till medelhavet.

Maten bestod av 130 gram pemmican och 200 gram hemmagjorda energybars av nötter, kokosolja, kakao, kakaofett och lite torkade gojibär/dag. Jag trodde att jag skulle gå ner i vikt men det blev bara en omfördelning -> mer deffad. Totalvikten var på pricken den samma dvs 84kg/195cm och jag var mätt och belåten hela tiden. Tanken var att komplettera med mat på vägen men det behövdes inte. Efter ett tag smälte jag pemmicanen i 2dl kokande vatten + 1/2 buljongtärning. Det blev riktigt gott. 330 gram av denna mat motsvarar ganska exakt 660 gram frystorkat/kolhydratbaserat.

Dagsträckorna blev inte långa men jag agerade sherpa till mina medvandrare, 7 liter vatten och långsam löpning tillbaka för att hjälpa till med deras packning.

Detta test gör helt klart att jag vågar gå långa sträckor utan tillgång till matinköp med pemmican. Denna otroligt låga mängd mat gick bra i det varma vädret men jag hade nog inte vågat med riktigt lika lite mat vid kyligare väder. Forum-medlem på Backpacking light har lagt ut många fina bilder.

Resan i sig kostade föresten 1600kr tor flyg och några hundralappar i taxikostnader (kan göras billigare med buss). Kan varmt rekommenderas.
 
Intressanta erfarenheter att ta del av.
Jag ser att din mat innehåller en riktigt låg andel kolhydrater och domineras av protein och fett som energigivande näringsämne.
Jag utgår ifrån att du är van vid en kost med liknande enegifördelning...? Vet du hur många gram k.h. du äter per dag? och var det samma på denna resa då eller?
Hur ser måltidsmönstret ut? Är det frukost, lunch, kvällsmat plus mellanmål eller färre måltider?
 
Det låter ju helt fantastiskt, jag hade försvunnit helt på den mängden i 10 dagar. :)

Vilken sträcka på Lycian Way gick du?
 
Intressant

Har du gjort pemmicanen själv eller köpt. Beståndsdelar? FInns det möjlighet att komma åt reseberättelsen utan att betala 25USD till Backpacking light?

Thure
 
Intressanta erfarenheter att ta del av.
Jag ser att din mat innehåller en riktigt låg andel kolhydrater och domineras av protein och fett som energigivande näringsämne.
Jag utgår ifrån att du är van vid en kost med liknande enegifördelning...? Vet du hur många gram k.h. du äter per dag? och var det samma på denna resa då eller?
Hur ser måltidsmönstret ut? Är det frukost, lunch, kvällsmat plus mellanmål eller färre måltider?

Stämmer att jag är van vid låg kolhydrathalt, men inte lika "extrem" som under vandringen. För det mesta tre mål, energy bars till sen frukost, respektive lunch sen pemmicanen på kvällen. En dag testade jag att äta allt på kvällen och det gick bra, flera dagar åt jag lunch och kvällsmat. Är man intresserad av att minska buren vikt inser man att mitt matupplägg bara krävde ett uppkok av 2-3 dl vatten/dygn = viktbesparing. De första dagarna åt jag pemmican kallt men som soppa är godare.

Det var länge sedan jag räknade kolhydrater men jag skulle tro att jag pendlar mellan 20-100 gram per dag, oftast i det högre registret.
 
"Det låter ju helt fantastiskt, jag hade försvunnit helt på den mängden i 10 dagar. :)" Ja det verkar lite, som sagt hade det varit kallare och det inte hade funnits backup så hade jag nog ökat upp till 500 gram vilket då motsvarar ca 1000 gram frystorkat.

"Vilken sträcka på Lycian Way gick du?" Började i Hisarcandir och ner mot medelhavet, vi tog en dag bortom leden där vi inte såg några som helst spår av andra mänisskor.
 
Har du gjort pemmicanen själv eller köpt. Beståndsdelar? FInns det möjlighet att komma åt reseberättelsen utan att betala 25USD till Backpacking light?

Thure

Man får nog betala 25 dolares. (Det var alltså inte min reseberättelse som finns där.)

Jag har självt gjort pemmicanen, torkat kött och så har jag använt skirat smör (ghee) istället för talg. Det smakar bättre så tycker jag. Googla "the pemmican manual"

Föresten jag hade 40 gram per dag av torkat kött (typ beef Jerky) och rostade kokosflingor. Det torkade köttet gick åt men det mesta av kokosen är kvar. Så det blev nog i runda slängar +15 gram per dag. Dvs totalt 345 gram/dag. Ingen stor skillnad men rätt ska vara rätt.
 
Lite skräp!

En annan aspekt av maten jämfört med frystorkat är att det blev otroligt lite skräp, varje dagsdos var packad i plastfolie. Betydligt mindre än frystorkatpaketen och dessutom eldningsbart.
 
Kul och intressant att läsa om din vandring, av flera skäl.

Vad hade du för genomsnittlig fetthalt i pemmicanet och energikakorna? Gjort enligt recept på nätet, håller pemmican samma andel fett (50%) och energiinnnehåll (600 kcal/100 g), som min vandrarproviant i genomsnitt (fast jag av smak- och bekvämlighetskäl mest satsar på nötter och frön, de kräver ju heller ingen tillagning). Jag tar med ca 400 g mat/dag och det brukar bli marginaler. Redan detta har blivit kraftigt ifrågasatt, så det var intressant att du kunnat packa ännu lättare, fast du är betydligt större än jag och dessutom kille (ja, det spelar faktiskt roll i detta fall, även vid lika kroppsvikt).

Sen hoppas jag ju, att ni för sportprestationens skull inte missat den fantastiskt goda turkiska maten ;).

Vad hade du för barfotaskor? Var det några problem med vassa taggar, skorpioner etc? Jag har känt mig bitvis rätt sårbar, när jag gått i "jesussandaler" i liknande medelhavsmiljö.

Jag sällar mig till andra nyfikna på din lykiska vandring! Där finns ju så väldigt mycket att se. Själv hamnade jag av rätt slumpmässiga skäl vid Svartahavskusten och uppe i Kackarbergen - vackert, helt oturistigt och spännande med den starka bysantinska prägeln, men jag missade den "iliadiska" sidan helt och hållet.
 
Imponerande med så lite mat, vet du hur många timmar ungefär ni rörde er varje dag? Och hur långt gick och sprang du ungefär?
 
Låter som en riktigt trevlig tur ! Jag är också sugen på lycean way. Trevligt att höra att det gick bra med pemmicandieten. Det ger lite mer tyngd åt de tidigare matdiskussionerna. Kan man tälta där, eller måste man bo i stugor?
 
Angående lite mat så är jag själv förvånad. Funderade lite mer på det och om jag antar att jag gick ner 2 kilo i fettvikt så ska jag ha gått upp 2 kilo i muskelvikt för att behålla samma vikt. Antar vi sen att invägningen kan diffa på +-1/2kilo så skulle man kunna tänka sig att jag faktiskt gått ner 1 kilo i total vikt, och "omvandlat" 2 kilo fett till 1 kilo muskler. 2 kilo fett/10 dagar ger tillskott på 200 gram per dag. Ovanstående är bara spekulationer som försök att förklara den orimligt låga energiintaget.

De flesta av oss har nog 1-5 kilo fett att ta av och då verkar det fungera bra med energiunderskott vid "fettdrift". (De flesta anser nog mig vara mager med så pass låg fetthalt att tvättbrädan syns och trots det finns det ändå en del att ta av.)

" Kan man tälta där, eller måste man bo i stugor?" Man kan tälta, dock var det ganska svårt att hitta tältplats under långa sträckor i de bergiga delarna (mkt skog och branta berg). Här var det en klar fördel med hängmatta, (många träd i skogen :)) Men det ska inte vara några större problem att tälta, dock får man planera etapperna lite noggrannare.

"Imponerande med så lite mat, vet du hur många timmar ungefär ni rörde er varje dag? Och hur långt gick och sprang du ungefär?" Vi gick upp med solen och började gå vid 7, pausade ett par gånger innan lunch då vi tog långpaus 2h sen gick vi ofta till 6-tiden. (Snitt-tempot var dock mkt lågt) En dag tog vi vilodag, en annan gick vi halvdag. Jag vet inte hur mkt min löpning och fram och tillbakagående blev, men det blev nog inte långa totalsträckor av det utan snarare perioder med högre ansträngningsnivå.

"Vad hade du för barfotaskor? Var det några problem med vassa taggar, skorpioner etc? Jag har känt mig bitvis rätt sårbar, när jag gått i "jesussandaler" i liknande medelhavsmiljö."

Vi hade Merrell true glove, de fungerade riktigt bra. De har en skyddsplast som fördelar trycket över framfotens trampdyna. En dag gick jag med mina vivo barefoot ultra, det gick också tack vare det låga tempot men med högt tempo och alla skarpa stenar hade det inte gått så bra. Ibland hade det varit trevligt med ett par lätta löpardamasker för extra skydd mot rivande/stickande växter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.