• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Luleå

Jag tycker att det är bra att du passar på och bor i Luleå en tid. Det är bra att ha erfarenhet av att ha bott i norr, även om du inte kommer att bo kvar efter din studietid.

Många har ju redan kunnat konstatera att det är relativt nära till allt från havet till fjällen. Du ska känna dig varmt välkommen till Norrbotten, om du väljer att komma :) Man brukar också säga att folket här uppe är vänliga och naturliga, men du får väl bedöma det själv.

Mvh /Joel (en norrbottning bosatt i Dalarna)
 
Om du skall upp i fjällvärlden (Kiruna, Abisko, Björkliden) så är Luleå helt rätt att välja eftersom du som tidigare nämst kan kliva på tidigaste tåget på morgonen och vara framme efter några timmar och på samma sätt kan du kliva på senaste tåget och vara hemma strax efter 22 på kvällen. Bussarna tar lite längre tid på sig men å andra sidan kan du med hjälp av dem ta dig till alla de vanliga målen med några timmar längre resväg. en annan fördel med Luleå är att studentidrotten är väldigt aktiv på hemmaplan med diverse aktiviteter men även ett antal resor upp till fjällvärlden med skidåkning, fjällvandring men även kanotturer i Luleåtrakten.

http://www.stilsportcenter.se/

Just studentidrotten är väl en mkt god orsak att välja Luleå. Aktiva på hemmaplan + många tillfällen till resor till fjällen. Tror studentidrotten är väldigt bra i Umeå också.
 
Som inbiten Jämtläning så tycker jag du ska flytta till östersund som är sveriges bästa frilufts område (enligt min mening) vinter är der med

och plugga kan du göra på universitetet :p
 
Att det blåser så fruktansvärt i Luleå beror på att innerstan ligger på en halvö med Luleälven på ena sidan och innerskärgården på den andra sidan och på att gatorna är lagda i rutmönster så att vinden får fart ordentligt mellan hamnarna. Om du bosätter dig på Porsön omkring universitetet så blir klimatet genast bättre.

Jag är uppvuxen här och de två åren jag bodde inne i centrum tyckte jag att somrarna gick till spillo pga att det blåste jämt. Men som sagt redan en mil utanför stan blir det genast bättre.

Alla andra har redan räknat upp en massa aktiviteter runt omkring i norrbotten så det ska jag inte göra men jag vet att universitetet/kåren gör bussresor till olika ställen för skidåkning, vandring mm.

Välkommen om du flyttar hit och lycka till!

/Skogsanna
 
Ett alternativ till att bo i Luleå kan faktiskt vara att bo i Boden. Efter det att vårdhögskolan flyttat så är det rätt lätt att skaffa studentbostad i Boden. Dessutom har jag för mig att de betalar, eller i alla fall ger bra rabatt på, månadskort för bussen. Det går direktbussar till LTU från Boden.

Som stad så har inte Boden lika mycket att erbjuda som Luleå. Däremot så kommer du lite inåt landet (ca 4 mil) och klimatet är något torrare, kallare och mindre blåsigt än i Luleå. Dessutom så har man närmare ut i naturen och var man än bor så har man inte många kilometer ut till fina MTB-stigar eller längdåkningsspår. Det finns gott om elljusspår runt stan om man är intresserad av längdåkning; Pagla skidstadion som bl a arrangerat världscuptävlingar i Skidskytte, har upp till 12,5 km elljusspår och en särskild rullskidbana. Terrängen är betydligt mer kuperad än runt Luleå.

Det finns gott om fin natur nära stan och med en 20 minuters cykeltur från centrum så hamnar man i trakter där man årligen ser björn. Nedanför Bodens kraftstation så är det fint laxfiske och det är rätt nära till en rätt hyfsad skidbacke (http://www.storklinten.se/). Vid Storklinten finns även en fin ekopark med urskogs och myrområden (http://ekopark.se/default____5266.aspx). Ligger ca 3,5 mil från stan. På cykelavstånd från stan ligger Åberget som har ett gammalt stenbrott med några fina klätterleder. Lite längre bort, men ändå inom cykelavstånd, finns leder på Bjässberget.

Rent frilufts- och klimatmässigt tycker jag Boden erbjuder mer än Luleå, ffa om man inte har tillgång till bil. Som stad är ju dock Boden betydligt mindre och har inte samma utbud som Luleå men det går bra med lokaltrafik mellan orterna och det tar bara ca 40 min med buss.
 
Ett alternativ till att bo i Luleå kan faktiskt vara att bo i Boden. Efter det att vårdhögskolan flyttat så är det rätt lätt att skaffa studentbostad i Boden. Dessutom har jag för mig att de betalar, eller i alla fall ger bra rabatt på, månadskort för bussen. Det går direktbussar till LTU från Boden.

Som stad så har inte Boden lika mycket att erbjuda som Luleå. Däremot så kommer du lite inåt landet (ca 4 mil) och klimatet är något torrare, kallare och mindre blåsigt än i Luleå. Dessutom så har man närmare ut i naturen och var man än bor så har man inte många kilometer ut till fina MTB-stigar eller längdåkningsspår. Det finns gott om elljusspår runt stan om man är intresserad av längdåkning; Pagla skidstadion som bl a arrangerat världscuptävlingar i Skidskytte, har upp till 12,5 km elljusspår och en särskild rullskidbana. Terrängen är betydligt mer kuperad än runt Luleå.

Det finns gott om fin natur nära stan och med en 20 minuters cykeltur från centrum så hamnar man i trakter där man årligen ser björn. Nedanför Bodens kraftstation så är det fint laxfiske och det är rätt nära till en rätt hyfsad skidbacke (http://www.storklinten.se/). Vid Storklinten finns även en fin ekopark med urskogs och myrområden (http://ekopark.se/default____5266.aspx). Ligger ca 3,5 mil från stan. På cykelavstånd från stan ligger Åberget som har ett gammalt stenbrott med några fina klätterleder. Lite längre bort, men ändå inom cykelavstånd, finns leder på Bjässberget.

Rent frilufts- och klimatmässigt tycker jag Boden erbjuder mer än Luleå, ffa om man inte har tillgång till bil. Som stad är ju dock Boden betydligt mindre och har inte samma utbud som Luleå men det går bra med lokaltrafik mellan orterna och det tar bara ca 40 min med buss.

Kan nog vara lite väl jobbigt med så långa transporter till universitetet var dag, man kanske kan ta buss/tåg ut dit med cykeln under eftermiddagarna för det verkar riktigt skojigt.
Jo efter att ha kikat på topografin kring Luleå så verkar det ju tämligen platt, även med sydsvenska mått mätt men topografin säger långt ifrån allt om skogens karaktär, har skogen kring Lule (likt blekinges) kullar mindre än 5m (som inte synd på kartan) så att det är spännande att cykla ändå? Berg i dagen? Vill gärna att det ska finnas bra naturområden kring knuten också. Tack för tipsen förresten!
 
Vill gärna att det ska finnas bra naturområden kring knuten också.

Ja, nog finns det en hel del naturområden. Beror på var du kommer att bo. Bor du på Porsön (nära skolan) finns Gammelstaviken, på Hertsön finns Hertsöträsket, från Björksskatan är det inte långt till Ormberget.

Det brukar vara lite kaos med bostäder i Lule så om du inte har börjat kolla redan...

/Ulf
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.