Lugna campingplatser...?

Hur hittar man särskilt lugna campingplatser? Jag tänker mig att det kanske finns campingar i kristen regi e.dyl. där det snarare hålls små lugna aktiviteter som andakter (för den som vill deltaga), än hörs skrål och skrän från krogar, husvagnar och tält....?
Gärna också ställen där det är bilfritt men som ändå går att nå med ganska tung campingutrustning.
 
Är du säker på att du vill campa på camping, och inte i naturen?

Ett tips är att kolla i campingförteckningen på exempelvis Camping.se. Ju mindre lekställningar och pooler det finns, desto färre barn med skrik och skratt. Ingen restaurang = ingen kvällsunderhållning. Du kan också söka specifika vildmarkscampingar (men det fanns visst bara två stycken med den klassificeringen).

Annars kan ju vandring längs pilgrimsleder kanske vara ett alternativ, om man även vill röra på sig. Det finns arrangerade vandringar i svenska kyrkans regi för den som inte vill vara ensam.
 
Munkaleden i Småland är byggd i spirituell och meditativ anda. Annars är lågsäsong att rekommendera. Missionskyrkan har enligt vänner arrangerade läger. Där finns dock hemska lekande barn.
 
Jag vet vad som är prio ett, lugn eller andlighet och jag är inte så religös. Men jag ska försöka mig på ett par tips ändå.

Dellenbaden i Hälsingland mellan Norra och Södra Dellen är vackert med minigolfbana och bad. Dock så kan tältväckelsemötena uppfattas störande och högljudda. Det är olika kyrkor/församlingar som ansvarar olika veckor så kolla programmet så kan du nog lista ut när det är en lugnare vecka. http://www.dellenbaden.x.se/index.htm

Vill du ha en renodlad camping så är Rävnäsets camping några hundra meter därifrån med fint bad och inte speciellt stort ett bra alternativ. Undvik dock tredje helgen i juli då det är Bjuråkersstämman en bit därifrån. Norra Dellen är en riktigt vacker sjö!
http://www.ravnaset.se/default.aspx?r1=3

Gotska Sandön . Här bor man i en gemensam "lägerplats". Men inte långt ifrån ligger det en liten kyrka som jag har för mig har andakt varje kväll. Har dom inte det så duger solnedgången från stranden alldeles utmärkt! Campingutrustningen hämtar dom med traktor så du slipper släpa och det är så gott som bilfritt::)
http://www.resestugan.se/?MenID=3207&ID=1624

Gotska Sandön
DSC_7801litenbeh.jpg


Norra Dellen
Desistastrlarna.jpg
 
Jag tycker att de flesta små campingar som inte ligger i närheten av kända fest-ställen brukar vara lugna.

Barnfamiljer är svårt att slippa, men det är inte helt ovanligt att campingar faktiskt har en åldersgräns för att slippa ungdomar som super och stökar.

Många små campingar har nästan bara stamgäster (som bor där hela säsongen) och då blir det av naturliga skäl rätt lugnt. Vi har ganska ofta varit ensamma på minigolfbanan på nån liten camping, men är man t.ex. campingen vid Skara Sommarland, Lysingsvik eller Gustavsvik så är det inte fullt så stillsamt.

Kollar man i campingkatalogen så ska man nog undvika de campingar som skyltar med olika nöjen.
 
Står det "lugn camping" i campingkatalogen så brukar det stämma. Festprissar skyr sånt. Du skriver inte att du vill undvika barnfamiljer, men alla andra verkar ta det för givet, så jag känner inte att jag riktigt kan medelsvenssonkoderna här, om folk i gemen tycker att skrattande barn är lika illa som stökiga fyllon... men vi brukar ta in på "lugna familjecampingar". De är garanterat festprissefria. :)
 
Tack allihopa för synpunkter, tips och bilder!. :)

Lite bakgrund till min frågeställning:

Senast jag campade var på Nåttarö utanför Nynäshamn. En mycket enkel tältplats bestående av en trevlig gräsplan kanske ca 50 x 75 m stor med fina, mer eller mindre vindpinade tallar här och var. Och enkla dass intill med öppna tunnor inunder som ibland stank. Till badstranden var det säkert minst 350 m och till duscharna ½ kilometer, men betydligt närmare till handelsboden och till skogen. Tältavgiften var visst blott 50:-.

Egentligen tyckte jag att det var en fin ö att vistas och tälta på, men så var det det här med krogen som jag tyckte fördärvade mycket. Själva krogen låg iofs några hundra meter bort och oväsendet som ibland hördes därifrån var ändå ganska måttligt. Men kl 23:00, då det enligt reglerna skulle vara tyst på tältplatsen, stängde även krogen och då började de mer eller mindre berusade och högljudda kroggästerna att så småningom under bortåt en timme i bästa fall enbart passera vid tältplatsen. Somliga av kroggästerna bodde dock på tältplatsen och efterfestade där i timtal, ofta tydligen med bekantskaper de gjort på krogen. Allt detta medan återstoden av de tältande, mestadels barnfamiljer, försökte sova i tälten runt omkring.

Apropå barnfamiljerna är mina ljusaste minnen från själva tältplatsen, morgnar med fint väder när vuxna och barn tillsammans avnjöt sina frukostar ute i det fria och förberedde sig för dagens utflykter till badstränderna. :)
De enda motorfordon som förekom någongång vid och på tältplatsen var de fyrhjulingar som öns personal använde, så normalt var det mycket lugnt och fridfullt där.

Som torde ha framgått skulle jag föredra motorfordons- och fyllonfria tältplatser. Och allra helst intill havet och nära naturen. Men när jag nu börjat kikat runt lite på Skärgårdstiftelsens webbsidor igen tycks det mig som att på alla öar med skärgårdstrafik, tältplats och handelsbod finns det tyvärr även minst en "restaurang med fullständiga rättigheter" som det så vackert heter... :(
 
Brukar vara på ställen där det inte finns folk. Den ultimata lösningen. Ibland kommer det en skränig barnfamilj men är man bara fåordig och slickar av kniven på ett lite strategiskt sätt medan man stirrar på sina objudna grannar brukar det ordna sig.
 

Bilagor

  • Niven.jpg
    Niven.jpg
    22.7 KB · Visningar: 1,935
- - - Ett tips är att kolla i campingförteckningen på exempelvis Camping.se. - - -

Åtminstone i pappersversionen av nämnda campingkatalog (sid 10) finns en artikel som handlar om en familj "nybörjarcampare" som artikelförfatterskan kallar dem. I en av meningarna står bl.a.:

"...nyfikenheten på campinglivets omtalade hemliga sociala koder tog överhanden."

Personligen har jag aldrig tidigare hört talas om dessa "campinglivets omtalade hemliga sociala koder" men det är ju kanske inte så konstigt om de är hemliga... men å andra sidan står ju att de är omtalade!?

Men eftersom artikeln inte berättar vad "campinglivets omtalade hemliga sociala koder" innebär, undrar jag om ni här kanske känner till och vill avslöja dem för mig?
 

:) Det här verkar mer TV-parodi än camping. Efter ett så stort antal tältsomrar som jag har upplevt (det var dock några år sen sist, så det kan ju ha förändrats) så tänker jag nog räkna mig till kategorin "campare", men det här är så fjärran från det jag känner till som något kan vara. Kanske för att jag kategoriskt undviker campingar med för många stjärnor och allra helst fricampar?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.