Lofoten - Vesterålen/Nordnorge tips?

Nu är säsongen slut för min del, och jag börjar spana mot nästa. Är väldigt sugen på Nordnorge framför allt Lofoten och Vesterålen. Är det någon som har bra tips. Känner mig lite osäker inför detta med tidvatten och strömmar bland annat. Finns det guidade turer någonstans? Uthyrare? Är intresserad av en veckopaddling i inte alltför högt tempo. Jag har hittat en del här på utsidan, men inget som föll riktigt i smaken. Vet i och för sig inte riktigt vad ASKR står för, men det verkar för stort och för mycket folk. Heta tips?
\C
 
Jag paddlade utanför Lofoten i sommras men hade vi våra egna kajaker med oss. Men Coastal Oddysay hur ut kajaker (Prijon plast/ enkla och dubbla) i Svolvaer på Lofoten. Från Svolvaer är det nära till enormt fina paddelområden omkring Skjoldvaer, Stormolla, Risvaer eller upp i Raftsundet upp mot Trollfjorden. Vid dåligt väder kan det naturligtvis gå en del sjö, och i Raftsundet är det strömt när tidvattnet strömmar fram och tillbaka men det är ingen större fara.

Dessutom ordnar Ultima Thule organiserade paddlingar i området Lofoten/Vesterålen.

Har du egen kajak med dig kan jag verkligen rekommendera att ta färjan till Röst och paddla i Röst-arkipelagen, helt otroligt fint!! Tyvärr finns ingen uthyrare där ute vad jag såg.

/Andreas
 
Paddling i Lofoten.

Hej.

Jag bor i Stamsund i Lofoten. Paddlar dock inte
själv, håller till på fjället istället (ripjakt).
Men du kan ju se på sidan till Lofoten Kajakklubb.
http://www.poseidon.no/padling/ för lite tips.

Titta gärna in på http://www.stamsund.no oxå...
Det finns en massa fina platser att paddla på här !
Kom till Lofoten, världens vackraste plats!!

David
 
Lena Conlan

Hej Camilla.

Det finns enormt fina paddelupplevelser som väntar på dig. Jag känner till en arrangör av turer med hög kvalitet. Crossing Lattitudes. Se http://www.amscan.org/kayak.html och http://crossinglatitudes.com/index.htm

Har själv paddlat i Lofoten vid ett par tillfällen. Kirkefjord längs ut på Moskenesöy vid Reine är osannolikt vackert. Tidvattnet är lite knepigt speciellt när vind och tidvattenström möts.

Även området nordväst om Tromsö erbjuder fin paddling.

Lycka till Thure
 
Helgelandkusten.... !

....Sleneset och Lovund er ett otroligt fint paddelområde. Finn Mo i Rana på kartan (visserligen en bit søder om Lofoten) och søk dig vesterut. Paddlade dær midsommar før två år sedan och hade en fantastisk tur.
-En skærgård som i mængd øar liknar Stockholms men med øar som sticker mellan 1-800 meter øver havet.
-Vildmark !! vi såg två båtar på fyra dagar, havsørn (ett av værldens størsta bestånd) och lunnefågel.
-Fiske och muslor så vi hade kunna læmna maten hemma.
-Mængder med fina tæltplatser och sandstrænder.
-Færjor som går mellan øarna om vædret skulle bli dåligt och ni behøver hjælp in till fastlandet. Vi tog færga ut till Sleneset før att komma fort ut till det fina. "Spreke gutter og jenter" som vi med kajaker behøvde inte betala før att åka færga heller.
_trevlig och hjælpsam befolkning på øarna och møjlighet att proviantera.
-Bra väg från Sverige via Tärnaby og Hemavan.
Jag kan verkligen rekomendera det här området !
 
Paddling på Lofoten

Hej!
Vi har hyrt kajak utanför Svolvaer (Kabelvåg) av http://www.lofoten-aktiv.no och paddlat själva. Tidvatten och att vädret kan skifta snabbare än väderleksrapporten kan vara ett bekymmer, men samtidigt är det ett fantastiskt landskap att paddla i.

Lofoten-aktiv ordnar också arrangerade turer, med vad jag har uppfattat det som en fyra-fem deltagare per gång, det kanske är lagom stort sällskap för dig?
/Caisa
 
Helgeland

Hej!

Jeg har lest innlegget ditt og vurderer også om å dra til Helgeland for å gå på en liten padletur. Kan du kanskje forsyne meg med noe mere info om

- hvor du begynte/sluttet
- hvilke kort du brukte
- dønning, tidevann, strømmer etc.
- hvilke plasser du kan/du ikke kan anbefale
- mulige problemer ved å komme i land på lengre strekninger
- tror du det gir større problemer med foldekajakk?
- osv.

Gleder meg på eventuelt svar!

Hei då!

Philipp
 
cwmint; sa:
Är intresserad av en veckopaddling i inte alltför högt tempo. ... Vet i och för sig inte riktigt vad ASKR står för, men det verkar för stort och för mycket folk.
Hej Camilla!

Jag var på ASKR 2002. Jag hyrde kajak och paddel däruppe, vilket inte var så lyckat eftersom de bara hade vänsterpaddlar och roderkajaker (plast); jag föredrar skädda. Har du egen utrustning så är det förstås inget problem.

Jag var med på kort ramble vilket innebar relativt korta dagsetapper (ca 25 km) "från A till C via B" i ganska högt tempo och långa lunch/fikapauser. De flesta deltagarna hade kajaker gjorda för sådan paddling dvs ganska långa smala saker, vilket passar miljön däruppe, då det är mycket längre mellan lämpliga rastplatser än vad åtminstone jag är van vid. Men det gör förstås ganska stor skillnad om man har en standard plastkajak och vanlig paddel jämfört med "långfärdskajak" och vingpaddel. Fältet blir ganska utspritt efter ett tag. Det hela kändes lite stressigt, och lite ovant eftersom jag gillar att snirkla omkring bland kobbar och stenar, inte bara paddla rakt framåt. Tempot kanske kändes högre än det egentligen var pga min ovana av vänsterpaddel. Det gick bättre mot slutet, men det kändes lite osäkert eftersom det lätt blir så att man vrider paddeln åt fel håll när man ska stötta.

Det var också ganska många deltagare totalt sett, men beroende på vilken grupp man väljer så blir det ju mer hanterligt, och det är förstås olika från år till år. Vi var väl runt 20 i vår grupp.

Om jag skulle tillbaks dit skulle jag nog föredra att paddla på egen hand med några kompisar. Känner några som gjort det och de fick tips av uthyraren om bra lägerplatser, fick låna tidvattentabeller och tips om var tidvattnet var mest kritiskt. En annan sak att vara aktsam på är fallvindarna som gör att det blir väldigt kraftiga byar av växlande riktning. Från att ha vinden från ett håll kan det plötsligt komma en kraftig vindby från ett helt annat håll. Om du ska hyra utrustning så kolla upp att de har högerpaddel som vi har i Sverige.

Mvh Kalle G

Fotnot: Med vänsterpaddel menar jag en sådan där vänsterhanden sköter vridningen av paddeln; den högra är "lös".

[Ändrat av Kalle G 2004-01-12 kl 14:42]
 
Jag paddlade med tre kompisar vid Lofoten 2002. Utgick från Svolvaer och paddlade först österut (molla, raftsundet mm) och därefter västerut runt vestvågöya.

Det som är ett måste är en tidvattentabell. Om man befinner sig i ett sund så kan man få det väldigt jobbigt i motström, och för att kunna planera hyfsat behövs en tabell. Det är också bra att studera "den norske lots" för att få ett hum om hur strömmarna fungerar och var de går. Undvik moskenstraumen som går utanför moskensöya! Den lär vara brutalt stark!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
Caroline Henriksson Paddla i Lofoten Paddling allmänt 5
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
Thomas L Paddla och tälta i Lofoten Paddling allmänt 3
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
sabina johanna paddla i lofoten Paddling allmänt 0
nea Efterlysning:paddelbok om Lofoten Paddling allmänt 3
ankavanka Paddla i Medelhavet, tjejpaddling i Lofoten Paddling allmänt 5
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
marjab Lofoten-svårighetsgrad Paddling allmänt 7
Sushi Paddling vid Lofoten Paddling allmänt 2
loop666 Paddling Lofoten Paddling allmänt 7
Rodluvan Paddla: Lofoten Paddling allmänt 4
salgo60 Paddla Røst Lofoten till sommaren tips önskas Paddling allmänt 2
AnniePalstam paddling i Lofoten? Paddling allmänt 9
ssvoh Svalbard och Lofoten Paddling allmänt 2
3328 Förslag på turer kring Lofoten? Paddling allmänt 2
Stryc9 Nordnorge i April/Maj? Paddling allmänt 4
Linda D Paddla i Nordnorge Paddling allmänt 2
gsxr Paddling NordNorge Paddling allmänt 6
jhs NordNorge-Tromsø - kajakk turbilder Paddling allmänt 1
Ironlinda Frakta kajak till nordnorge? Paddling allmänt 1
sxefan Nån som varit i nordnorge?? Paddling allmänt 0
Anvib Nordnorge Paddling allmänt 0
johande tips på turer i nordnorge Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.