Lofoten - tälta?

Hej kära utsidan, nu börjar det dra ihop sig - snart ska jag på tur till Lofoten!
Jag har inte ordnat något mer än tågbiljett till Narvik från gbg och undrar om tältning är ett lämpligt sätt att uppehålla sig i trakterna kring Lofoten eller om jag bör boka något boende. Har för mig att norge inte har samma allemansrätt som vi och oroar mig för att det är mot lagen att bo ute i det fria hursomhelst. Är det någon som har något råd till mig?

Min tanke var att bo i mitt terra nova som sist jag var på tur och traska omkring och bara njuta. Tillåtet? Spontana råd?

;)
 
Man får tälta på Lofoten :)
På vissa platser finns till och med dass och vatten att nyttja gratis. På andra ställen, på så kallad "utmark" brukar det förväntas att man betalar om tältar, det brukar handla om att stoppa pengar i en en burk. Så du behöver inte boka boende. Finns mycket att upptäcka på Lofoten!
 
Om du tvingas tillbringa en natt i Narvik så kan jag tipsa om följande plats, bara 5-10 minuter från Tågstationen. Badplatsen i Ornesvika (överst på kartan), bara traska norrut på E6 från tågstationen, efter ett par minuter ser du Rema 1000 butik på vänster sida (här kan du finskita och fylla vatten på toaletten).
Rema 1000 butiken ligger i ett litet industriområde och det leder en liten väg (asfalterad) parallellt med E6 som slutar vid badplatsen som du då ser på vänster sida. Här finns också ett hopptorn 10 meter. Jag har tältat här flera gånger och en tidig morgon med morgonkaffet i handen, i Thermareststolen med blicken utöver det fina havet så fick jag bevittna en grupp valar (Grindval..?) komma in i viken och käka frukost tillsammans med mig. Jag tror inte att det är tillåtet att campa på badplatsen men kommer man sent, lämnar platsen tidigt och sköter det snyggt så är det inga problem. Jag har sett flera som campar på platsen.

Finns också ett vindskydd och obegränsat med tältplatser strax øst om Narvik om du traskar upp mot Narvik Power station och tar turstien (helt till höger på kartan) mot Tøttadalen och Rombakstøtta (fin topptur). Vindskyddet ligger vid en liten sjö/damm efter 20-30 minuters promenad.

Annars ute på Lofoten så har jag bara erfarenhet av Naturcampingen (gratis, där mest klättrare bor) vid ”Kallearea” och naturcampingen vid Gandalfväggen ut mot Henningsvær. Den första har torrdass och friskvatten, den andra skiter man i havet och vatten tas från den stora vattenledningen som går ut till Henningsvær.

Turistinformasjonen i Narvik ligger i samma byggnad som järnvägsstationen och här finns mkt hjälp att få om man behöver.

Du har nog många möjligheter med ditt lilla diskreta tält.
 

Bilagor

  • Narvik.jpg
    Narvik.jpg
    37.7 KB · Visningar: 2,696
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MimmiD Tälta på Lofoten? Fjällvandring 3
Sällan Kabelvåg Lofoten? Fjällvandring 2
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
KimmyA Grodor på Lofoten Fjällvandring 12
errien Lofoten, behöver tips! Fjällvandring 1
CurryWalker Lofoten Fjällvandring 4
lindajones Tips dagsturer i Lofoten? Fjällvandring 8
piaea Vandring Norge - Lofoten mm Fjällvandring 3
lovelypeople Riksgränsen-Lofoten? Transportsätt? Fjällvandring 2
camillabacher Lofoten med barn Fjällvandring 0
shalin Lofoten och Narvik Fjällvandring 7
danne_doppsko Lofoten i mitten på maj? Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Reseberättelse Lofoten, Jotunheimen och Geiranger Fjällvandring 6
fotograf Alex Dawson Till Lofoten med bil... Fjällvandring 3
Instr Vandring/toppturer på Lofoten Fjällvandring 2
soljesp Lofoten i Juni? Fjällvandring 5
soljesp Billigaste vägen till Narvik alt. Lofoten med omnejd? Fjällvandring 3
pergit Lofoten i höst! Fjällvandring 0
zeromaker Lofoten: Sortland-Andenes Fjällvandring 0
zeromaker Lofoten 2002 Fjällvandring 5
pergit Krävs det klättervana för att vandra på Lofoten??? Fjällvandring 1
fjelltur Karta över Lofoten Fjällvandring 17
Myrvarv Lofoten-Mo i Rana Fjällvandring 1
Lofoten - hur kommer man dit? Fjällvandring 2
Vandra på lofoten Fjällvandring 4
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
Plats i bil till LOFOTEN Fjällvandring 0
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
bombuspolaris Tälta i närheten av Abisko? Fjällvandring 2
labbman Japanska alperna - tälta? Fjällvandring 8
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
MikaelHassel Tälta under det mörka halvåret?? Fjällvandring 18
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.