Lofoten i juni

Det är såklart högst ovetenskapligt, men det brukar vara regnigare i Juli (har besökt Bodö i tjänsten de senaste 4 somrarna och det har alltid varit så). Ang. resväg - om ni inte tänker hyra bil så bör man resa via Bodö, bäst att jämföra flyg- och båtpriserna. Från stället där båtarna ligger till är det ett par timmars (minst) körning till Austavagöy, så Svolvaer är bättre. Precis som rockfax-boken skriver är Tältlägret under Gandalfväggen bäst för klättrare, särskilt om man inte har bil. Kallestranda och Paradiset är två andra kända lägerplatser, men de ligger lite avsides. Under Gandalf har man dessutom kvällssol.
Om bilar: rent-a-wreck.no kan vara bra alternativ. Finns i Bodö och troligen även i Svolvaer.
 
Jag har i min ungdom varit på Lofoten, och åkte då tåg till Narvik, varifrån jag tog en båt till Svolvaer. Det var smidigt. Jag vet inte om samma båtturer fortfarande går, men det kunde i så fall vara ett ganska smidigt alternativ. Åkte sedan nån sväng med linjebuss från Svolvaer.
 
De båtarna finns fortfarande. Det är också värt att kolla om det inte finns linjebussar mellan Narvik och Svolvaer numera, man har ju byggt "Lofast" vägen för några år sedan.
 
Att besöka Lofoten för att klättra bergsturer o inte ha tillgång till bil är ingen bra idé. Om det är flerreporsturer i berg du är ute efter så bör du ha bil eller väldigt gott om tid.
Har man tillgång till bil så är Paradiset väldigt trevligt som basläger. Det ligger absolut inte vid sidan av, ett flertal fina bergsturer är belägna i närområdet. Dessutom inte alltför långt till klassikern Svolvaergeita. En annan hyfsad tur i de trakterna är sydväggen på Råna.
Det tar inte särskilt lång tid att ta sig till Presten, Djupfjord o Henningsvaerområdet heller.
 
Slutresultatet blev flyg gbg-kiruna, hyrbil därifrån. Jag vet, det är dålig karma med inrikesflyg, men som småbarnsfarsa med en enda ledig vecka så är 4 resdagar t.o.r inte på fråga. Får köpa utsläppsrätter, eller skämmas.

För övrigt är flygvarianten gbg-svolvaer härligt syndig: fyra flighter enkel väg...
 
Slutresultatet blev flyg gbg-kiruna, hyrbil därifrån. Jag vet, det är dålig karma med inrikesflyg, men som småbarnsfarsa med en enda ledig vecka så är 4 resdagar t.o.r inte på fråga. Får köpa utsläppsrätter, eller skämmas.

För övrigt är flygvarianten gbg-svolvaer härligt syndig: fyra flighter enkel väg...
Om det är till någon tröst angående inrikesflyget syndighet, så är det ju lika långt till Kiruna som det är till Chamonix ifrån Gbg... :)
 
Ja, att ta en ligg/sovvagn från STHLM till Kiruna är ju nästan bekvämare och tidsefffektivare än flyget, men att åka tåg ändå från Göteborg till Narvik framstår som tämligen jobbigt. Jag vågar inte ens tänka på vad restiden Gbg-Narvik blir...
 
Samma tåg

Gbg-Narvik tar väl om allt går som det ska bara 4.5-5 timmar längre än Sthlm-Narvik. med andra ord en kväll. Ganska kort tid med tanke på den totala restiden. Ta med "Klättrarens själ" och läs den, inte bara kolla bilderna :)

Sträckan Kiruna-Narvik är ju rätt vacker för övrigt.
 
Nja, snabbaste tågtid Stockholm-Kiruna är kring 14 timmar, och längsta kring 18.

Tiderna för Göteborg-Narvik ligger mellan 24 och 26.

I samtliga fall avrundat nedåt till närmsta heltimme.
Den stora skillnaden är ju att resan blir till större del på dagtid för fallet Göteborg-Narvik, vilket för att det både upplevs som längre och dessutom "kostar" mer användbar tid.
 
Nja. Jag missade att du bara ville åka till Kiruna från Sthlm. Narvik ligger ju ännu några timmar bort så klart. Skillnaden på den sträckan är fortfarande under fem timmar. Om man inte räknar det tåg som bara tog 14. Men det enda jag hittar med den restiden går ju under dagtid.
Så det är nog tåg 92 till boden och byte där till 96 som gäller oavsett om man åker från framsidan eller baksidan.

Hittar du bättre tågresor än så är jag idel öra! Man blir ju lite sugen att åka norröver bara man tänker på det!
 
Gbg-Narvik tar väl om allt går som det ska bara 4.5-5 timmar längre än Sthlm-Narvik. med andra ord en kväll. Ganska kort tid med tanke på den totala restiden. Ta med "Klättrarens själ" och läs den, inte bara kolla bilderna :)

Sträckan Kiruna-Narvik är ju rätt vacker för övrigt.
Jag har läst "Klättrarens själ". Göteborg-Kiruna >4h.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gaylorden Resa till Tromsö/Lofoten, Bilplats finns Klättring allmänt 0
magwo Nybörjar-tradrack lofoten Klättring allmänt 19
magwo Behöver man dubbelrep på Lofoten? Klättring allmänt 8
avslutad130107 Tradkurs i Lofoten!? Klättring allmänt 10
Mangster Lofoten före midsommar? Klättring allmänt 4
Skattletaren Klättring på Lofoten Klättring allmänt 4
gule Ny lofoten-förare på gång Klättring allmänt 0
Stina_Gbg Lofoten i sommar Klättring allmänt 14
jp Lämpligt rack i Lofoten Klättring allmänt 6
jlofg Klättra i lofoten Klättring allmänt 19
lionofjudah Boende i Lofoten under sommaren? Klättring allmänt 2
jimisola klättrare i problem på lofoten Klättring allmänt 1
brascav Lofoten förare Klättring allmänt 4
ldrohlson Lofoten Klättring allmänt 2
Åberget Klättring i Lofoten Klättring allmänt 13
iMonkey klätterförare till lofoten Klättring allmänt 6
annex MTB med till lofoten?? Klättring allmänt 0
undar Arcteryx/Lofoten Klättring allmänt 7
undar Folkhögskola i Lofoten. Klättring allmänt 15
jacobito Förare Lofoten Klättring allmänt 2
jpa Climbing in Lofoten in August-September? Klättring allmänt 0
Bo och jobba på Lofoten Klättring allmänt 0
Pandan Bouldertävling 1 Juni, Falun Klättring allmänt 1
johnliungman Plats i bil Gbg-Romsdalen 10-15 juni Klättring allmänt 0
NattaZatta Grupp ute den 19 juni, Ågelsjön Klättring allmänt 2
Lortpelle Sportklättring/bouldering i Asien juni - juli? Klättring allmänt 7
plp Klippklättringskurs sökes i sydvästra Sverige i juni Klättring allmänt 6
gawain SKK - häggsta-träff 15:de juni Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.